Jobban emlékszünk a tematikus csatornák reklámjaira

A tematikus TV csatornák nézői igényesebben választanak tartalmakat, befogadóbbak a műsorblokkokat elválasztó reklámokkal kapcsolatban, és az azokban szereplő termékekre és szolgáltatásokra közel 50%-kal jobban emlékeznek, mint a kereskedelmi csatornák nézői - derül ki az Atmedia és a GfK Hungária közös, 2000 fő bevonásával készített reprezentatív felméréséből.

Hogyan változott a hazai TV csatornák piaca az elmúlt néhány évben és ezzel összhangban hogyan változtak a nézői szokások? Az átformálódó média piaci környezet milyen új lehetőségeket rejt magában a hirdetők számára? Ezekre a kérdésekre kereste a választ kutatásában az Atmedia, mely a legnagyobb független, kizárólag a tematikus TV csatornákra szakosodott reklámidőt értékesítő kereskedőház. A cég 2010 óta hazánkban is jelen van és ma már meghatározó szereplőjévé vált a hazai média piacnak.

„A tematikus TV csatornák megjelenésének következtében - különösen az utóbbi 3 évben - a piac jelentős átrendeződésen ment keresztül. Ennek eredményeként mára biztosan elmondható, hogy a TV nézők közel 50%-a (2007-ben ez az arány még csupán 28,2%-volt) a napi átlagos több mint 4 tévézéssel töltött órában a kereskedelmi csatornákkal szemben a tematikus csatornák műsorkínálatát részesíti előnyben. A nézettségi adatok ilyen mértékű megváltozása azonban egyelőre nem vonta maga után a TV hirdetések arányának hasonló változását, mely alapján kijelenthető, hogy Magyarországon a tematikus adók nézőinek reklámpotenciálja még mindig tartogat kiaknázatlan lehetőségeket" - fejtette ki véleményét a kutatás kapcsán Lukács Csaba, az Atmedia Kft. ügyvezető igazgatója.

Hiánypótló felmérést készítettek

Az Atmedia, mely a lengyel, a cseh és a magyar piacon összesen 78 különböző (tematikus) csatorna reklámidejét értékesíti, és ezáltal méltán tekinthető a televíziós reklámértékesítés szakértőjének, rendkívül nagy hangsúlyt fektet arra, hogy megismerje a gyorsan változó piaci környezethez igazodó fogyasztói igényeket, és ez alapján pontos képet alkosson a magyar TV nézők fogyasztói szokásairól.

„Mivel a televíziónézők fogyasztói szokásaira vonatkozóan nem készült korábban átfogó, komplex kutatás Magyarországon, ezért úgy döntöttünk, hogy az egyik, szakmailag kiemelkedő piackutató céggel együttműködve, elkészítjük ezt a hiánypótló felmérést. A reprezentatív közvélemény-kutatás nemcsak az Atmedia által értékesített csatornákra irányult, hanem a hazai televíziós piac összes csatornájára, hiszen a trendek változását csak így lehet érdemben és átfogóan értelmezni" - fűzte hozzá Lukács Csaba, az Atmedia ügyvezető igazgatója.

„A 2000 fő bevonásával végzett reprezentatív kutatás során a nézők TV nézési attitűdjeit vettük górcső alá, beleértve a reklámfogyasztási attitűdöket is. Korábban ilyen jellegű felmérés nem készült idehaza" - nyilatkozta Bacher János a GfK Hungária cégvezetője.

A tematikus csatornák nézői jobban emlékeznek a reklámokra

A kutatás eredményeképpen elmondható, hogy a TV nézők tábora nem homogén, vagyis nem léteznek kizárólag kereskedelmi csatornát vagy tematikus csatornát választó nézők. Különbség közöttük az egyes csatorna típusok fogyasztásának arányában, illetve a fogyasztáshoz kapcsolódó attitűdjükben mutatkozik meg.

A tartalommal kapcsolatos attitűd vizsgálata egyértelműen rávilágított arra, hogy vannak olyan nézők, akik számára a tartalom sokkal fontosabb, mint maga a csatorna. Vagyis akár egy-egy műsor kedvéért, a nézők szívesen váltanak csatornát, csupán azért, hogy nyomon követhessék kedvenc műsorukat. A televíziós tartalmak további vizsgálata pedig azt támasztotta alá, hogy a kedvencek között legalább olyan számban vannak jelen a tematikus csatornák tartalmai, mint az országos kereskedelmi csatornák műsorai, tehát ilyen tekintetben a tematikus tévé csatornák felveszik a versenyt az országos kereskedelmi csatornákkal.

A reklámfogyasztási attitűdök vizsgálata során a megkérdezettek nagy része egyértelműen az országos kereskedelmi csatornákhoz kötötte az őket zavaró, túl hosszúnak ítélt reklámblokkokat, mely a megkérdezettek véleménye szerint a tematikus csatornák esetében rövidebbek. Ennek is köszönhető, hogy a tematikus csatornák nézői befogadóbbak a tematikus csatornák ténylegesen hosszabb reklámblokkjait illetően. A kutatás azt is egyértelműen alátámasztotta, hogy a tematikus csatornák nézői a reklámok tartalmát közel 50%-kal jobban tudták visszaidézni, mint a kereskedelmi csatornák esetében. Ezek után nem meglepő az az eredmény, hogy az egyes termékekből átlagosan a tematikus csatornákat nézői az országos kereskedelmi csatornákhoz képest többet is fogyasztottak.

A megkérdezettekről számos érdekes információra is fényt derült a kutatás során, így megtudhattuk róluk, hogy a tematikus TV csatornák nézői leginkább Párizsba szeretnének utazni kedvesükkel, arra vágynak leginkább, hogy Magyarország olyan gazdag legyen mint Svájc, illetve, hogy véleményük szerint sport tekintetében vízilabdában vagyunk a legsikeresebbek. Legszívesebben tokaji aszúval kínálnák a hazánkba érkező külföldieket, kedvenc ruházati márkájuk a Nike és álmaik közt az is szerepel, hogy Gordon Ramsay főztjét kóstolhassák születésnapjukon.

Összefoglalva tehát a kutatás azon eredményét, mely azt mutatta, hogy a tematikus csatornák nézői nemcsak jobban emlékeztek, de többet is költöttek a különböző FMCG termékekre, nyugodtan kijelenthető, hogy hatalmas, a hirdetők szemszögéből még nem teljesen kiaknázott potenciál rejlik a fogyasztók ezen csoportjában.

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo