A Európai Unióban forgalomba hozott termékeknek maradéktalanul meg kell felelniük a rájuk vonatkozó termékbiztonsági követelményeknek, a fogyasztókat pedig speciális jogok illetik meg, amennyiben például elektronikus készülékük meghibásodik, vagy személyi sérülést okoz - áll a szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményben.
A veszélyes termékek listáját a piacfelügyeleti hatóságok teszik közzé, melyet érdemes rendszeresen áttanulmányozni: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság veszélyes termék listája az interneten is megtalálható a www.nfh.hu címen. (Itt akár konkrétan is rá lehet keresni egy adott termékre különböző kritériumok alapján).
A fogyasztó segítheti a hatóságok munkáját, ha jelzi a fogyasztóvédelmi hatóságnak, amennyiben veszélyes termékkel találkozott, legyen az gyermekjáték, elektronikai termék, vagy bármilyen más áru. (Az élelmiszerek eladási árát egyértelműen kell feltüntetni. Ha ugyanazon a terméken több ár is van, a legalacsonyabb árat kell fizetni a kasszánál.)
Forgalomba hozás után tíz évig perelhetünk
A terméken található CE-jelölés azt jelzi, hogy a gyártó állítása szerint az adott termék maradéktalanul megfelel az európai előírásoknak, és átesett a megfelelő vizsgálatokon, ugyanakkor a jelölés nem jelent minőségi garanciát. A termékfelelősség a már bekövetkezett károk helyrehozatalát jelenti, a felelős elsősorban a gyártó és az importőr, illetve, ha a gyártó kiléte nem állapítható meg, akkor a forgalmazó. (A magyarok egyhatodának van problémája a mobilszolgáltatásokkal, vagy készülékvásárlással, ezért felvilágosító kampány indult.)
A fogyasztónak joga van kártérítési igénye érvényesítésére amennyiben az általa vásárolt termék valakinek a halála, testi sérülése vagy egészségkárosodása folytán bekövetkezett vagyoni, illetve nem vagyoni kárt okoz; valamint ha a hibás termék által más dologban okozott kár ötszáz eurónak megfelelő forint összegnél (kb.125 ezer forint) nagyobb.
Kárigény érvényesítéséhez azt kell bizonyítani, hogy a termék hibás, és hogy összegszerűen mekkora kár származott a hibából, valamint azt, hogy a termék hibája és a kár között ok-okozati összefüggés van. A kártérítési igény három éven belül érvényesíthető attól számítva, amikor a károsult tudomást szerzett a kár bekövetkeztéről, a termék hibájáról vagy a hiba okáról, és a gyártó, illetve az importáló személyéről. Ha a forgalomba hozataltól számítva eltelt tíz év, igényünkkel már nem léphetünk fel. (Az Európai Parlament képviselőinek többsége aláírta azt az írásbeli nyilatkozatott, amely a termékek eredetjelzésének egyértelműsítését sürgeti az európai fogyasztók és az ipar védelme érdekében.)