Inkább vállalkozó legyen a gyerek, mint orvos

Minden ötödik magyar szülő a mérnöki pályát választaná gyermeke számára. Egy friss felmérés szerint a magyarok a tradicionális szakmák mellett kreatív pályán és vállalkozóként is szívesen látnák utódaikat. Ez jó hír, mivel a magyar cégek többsége generációváltás előtt áll, és a fiatalok körében tragikusan alacsony a vállalkozási hajlam.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A HP Ink Advantage kutatás keretében 11 országból több mint 1600 szülőt kérdeztek arról, milyen foglalkozásokat választanának a legszívesebben gyermeküknek. A közép-kelet-európai összesítésben az orvosi pálya a legvonzóbb (17 százalék) a szülők számára, amit szorosan a jogász szakma (15 százalék) követ. A közép- és kelet-európai listán harmadik helyre került a kreatív pálya (14 százalék), míg negyedik lett a saját vállalkozás (12 százalék).

A régiós átlagtól eltérően a mérnöki pálya a legnépszerűbb a magyar szülők körében (20 százalék), míg az orvoslás csupán az ötödik helyre került a hazai listán. A második legkedveltebb foglalkozás idehaza is a jogász (17 százalék), amit népszerűségben minimálisan lemaradva a kreatív szakma (15 százalék) és a saját vállalkozás (13 százalék) követ. Az orvosok után a hatodik legnépszerűbb pálya a sportolóké, míg a hetedik és a nyolcadik helyen 5 százalékkal a fogorvos és az építész áll. A legkedveltebb hivatások tízes listáját a rendőr és a tudós zárja.

Ez különösen jó hír, annak fényében, hogy a magyar cégek többsége generációváltás előtt áll. A fiatalok körében azonban tragikusan alacsony a vállalkozási hajlam. Magyarországon: a 96 százalékuk nem mer vállalkozásba fogni, és a felmérések szerint a 15 és 34 év közöttiek 2,3 milliós korosztályából mindössze 87,7 ezer vállalkozik. Ez sokkolóan alacsony arány.

Figyelembe véve, hogy a kis- és középvállalkozások sikere jelenti a gazdasági növekedés motorját, ez az alacsony vállalkozói hajlandóság komoly problémákkal fenyeget. A gazdasági válság, a bizonytalan hazai környezet következményeként az állampolgárok által önerőből megteremtett forrásoknak egyre fontosabb szerep jutna az egyéni életszínvonal fenntartásában és akár a mindennapi szükségletek kielégítésében is. A vállalkozói lét mint életperspektíva degradálódása azonban nemcsak az egyéni boldogulást, de a gazdasági növekedést is veszélyezteti.

Az utódlás lehet a családi vállalkozások rákfenéje
A magyarországi családi vállalatok és vállalkozások a GDP mintegy 50-60 százalékát adják, miközben a foglalkoztatottak közel fele tartozik ehhez a körhöz. A sikeres családi vállalatok több szempontból is hagyományosan az átlag fölött teljesítenek, tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erősebb, mint más jellegű vállalkozásoké. Mindezek mellett számos olyan problémával is meg kell birkózniuk, amelyek más cégeket nem vagy csak sokkal kisebb mértékben érintenek. Ezek közül vitán felül az utódlás kérdése hordozza magában a legnagyobb veszélyeket, melyekkel már napjainkban is szembe kell nézniük a generációváltás küszöbén álló, a rendszerváltás idején alapított hazai családi vállalkozásoknak is.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo