Ilyen volt a magyarok karácsonya számokban - sokat pazarlunk

A magyarok karácsonyi szokásairól készített online kérdőíves kutatást a Sansin, több mint 1000 fő megkérdezésével.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kiderült: a legtöbben 10 ezer és 50 ezer forint között költöttek ajándékokra. A karácsonyi pazarlás még mindig súlyos probléma: minden 5. megkérdezett kapott feleslegesnek tartott ajándékot, és ugyanennyien dobtak ki ételt az ünnepek alatt. A válaszadók több mint 60 százaléka pedig még mindig vásárolt csomagolópapírt.

Minden ötödik magyar kapott feleslegesnek tartott ajándékot karácsonyra – derül ki abból az online kérdőíves kutatásból, amelyet a Sansin készített a karácsonyi szokásokról, több mint 1000 fő megkérdezésével. Azok közül, akik nem örültek a fa alatt talált meglepetésnek, közel felük tovább ajándékozza a hasznosíthatatlan ajándékot, a többiek jótékonysági licitre ajánlják fel, eladják vagy elteszik a fiók mélyére.

Mennyit költöttek?

A kutatás rámutat: a legtöbben (a megkérdezettek 32 százaléka) 10 ezer és 25 ezer forint között vásároltak ajándékot, de 30 százalék ennél is többet költött, 25 ezer és 50 ezer forint között. 10 ezer forint alatt csupán a válaszadók 14 százaléka úszta meg a karácsonyi ajándékvásárlást, 5 százalék viszont 100 ezernél is többet szánt a meglepetésekre. Több mint 45 százalék nyilatkozott úgy, hogy saját maga által készített ajándékkal is kedveskedett szeretteinek.

A karácsonyi pazarlás még mindig súlyos társadalmi probléma. A válaszadók 22 százaléka nyilatkozott úgy, hogy dobott ki az ünnepek alatt olyan élelmiszert vagy ételmaradékot, amelynek lejárt a szavatossága vagy csökkent az élvezeti értéke. Túlnyomó többségük 1 kilogramm alatti mennyiséget dobott ki – mondta Csegény Zsófia, a Sansin Globe Zrt. ügyvezető igazgatója.

Kép: Pixabay

Hozzátette: a környezettudatos kampányok ellenére még mindig sokan használnak külön, az ajándékok csomagolására vásárolt papírt. A kitöltők 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vett csomagolópapírt, de kétharmaduk 5 méternél kevesebbet. 10 méternél több anyagot csupán 3 százalék használt el.

A környezettudatosság hívei között is van vita arról, hogy az élő vagy a mű fenyő terheli-e meg kevésbé bolygónkat. Ez látszik a karácsonyi szokásokban is: rendkívül szoros a verseny az élő és a műfenyő között. A válaszadók 52-48 arányban választották a műfenyőt. A kutatás szerint aki élőt vesz, 84 százalékban vágottat választ, csak a fennmaradó 16 százalék keres földlabdás példányt, amelyet az ünnepek után elültethet. Műfenyőjét a válaszadók 28 százaléka 5 évnél régebben vásárolta, csupán 7 százalékuk ruházott be rá idén.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo