Minden ország maga dönthet arról, kívánja-e az eddigi rendszer fenntartását, vagy sem – az Uniónak azonban, amelynek országai három különböző időzónába esnek, gondoskodnia kell arról, hogy összehangolják a döntéseket és ne kelljen például egy kamionvezetőnek nyolcszor átállítani az óráját, ha Stockholmból Lisszabonba visz szállítmányt.
Az EB eredetileg már 2018-ban javasolta: a lehető leggyorsabban szüntessék meg a nyári-téli időszámítást, még az idei európai parlamenti választások előtt. A Bizottság online felméréssel támasztotta alá javaslatát, amelyen 4,6 millió európai mondott véleményt és 84 százalékuk (köztük 3 millió német) az átállás eltörlése mellett szavazott.
Egyes tagállamok azonban rögtön a fékre léptek. Voltak, amelyek igényelték, hogy vizsgálják előbb meg a lépés lehetséges következményeit. Orvosok, a gazdaság képviselői óvtak elsietett döntéstől, logisztikai cégek, légitársaságok, vasutak több időt kértek az átállásra. Így a tavalyi osztrák uniós elnökség az év végén félretette a tervet és az nem szerepel a jelenlegi román elnökség prioritásai között sem.
Mindenesetre az EP közlekedési bizottságának van javaslata, amely tárgyalási alapként szolgál.
Az álláspontok eddig meglehetősen eltérőek. A Benelux-államok, Ausztria és Németország az átállás eltörlése mellett vannak, Portugália, várhatóan Görögország és Nagy-Britannia nem.
A rendszer eltörlése mindenesetre hozhat problémákat. Ha Közép-Európában egész évben „nyári” időjárás lenne, akkor Spanyolországban télen csak délelőtt 10 óra előtt világosodna, ha téli, akkor Varsóban nyáron már hajnali 3-kor világos lenne. Német alváskutatók óvnak a téli időszámítás eltörlésétől, mondván: ebben az esetben a diákok és a munkába menők sokkal több napon kelnek majd útra sötétben.
(Forrás: Die Welt)