Egyeztetési eljárás indult a három fő uniós döntéshozó szerv, a tagállami érdekeket képviselő Tanács, az Európai Parlament és az Európai Bizottság között, melynek célja a tervezett szabályozás körül kialakult nézeteltérések elsimítása - írja az EUvonal. A vita három kérdés körül összpontosul: ki viselje a biztonsági intézkedések többletköltségeit, az intézkedéseket állandó vagy átmeneti jelleggel vezessék-e be, valamint hogy meddig terjedjen a Parlament hatásköre ebben a kérdésben.
A Parlament álláspontja szerint a költségeket meg kell osztani a tagállamok és az utasok közt, és ha egy tagállam a közösséginél is szigorúbb szabályozást kíván bevezetni, akkor egyúttal vállalnia kell ennek összes költségét. A Tanács ezzel szemben úgy véli, valamennyi költséget a légitársaságoknak kell állniuk. A képviselők ezt a javaslatot azért utasítják el, mert szerintük így szinte biztos, hogy a légitársaságok a plusz terheket az utasokra hárítják majd.
További vitára adott okot, hogy a tagállamok nem szeretnék, ha a Parlamentnek beleszólása lenne a repülőjáratokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrökre (közismert nevükön a légimarsallok) vonatkozó szabályozások végrehajtásában. A képviselők ugyanis szeretnék elérni, hogy a légimarsallok alapos kiképzésen részesüljenek, csak különleges engedéllyel hordhassanak lőfegyvert, és a tagállami hatóságoknak nem lenne kötelező alkalmazni őket, csak ha ezt valóban szükségesnek tartják. (Az unió új szabályozása értelmében a légitársaságok nem utasíthatják vissza a csökkentett mozgásképességű (mozgássérült vagy idős) személyek jegyfoglalását az unió területéről induló légijáratokra, és hamarosan kötelező lesz a repterek és a gépek teljes akadálymentesítése is.)