Eltúlzott követelmények

Hiába mutatnak remekül az első Nemzeti Fejlesztési Terv keretfelhasználási mutatói, a pályázatírók és a szakmai szövetségek mégsem elégedettek. Nem csak amiatt, hogy a pályázati kiírások még mindig sok vállalkozást elzárnak az uniós forrásoktól. A nyertesek feje fölött Damoklész kardjaként lebegnek a szakértők által túl keménynek tartott szankciók. A hatályos jogszabályok rendelkezései ugyanis az európai uniós előírásoknál is keményebbek, még 75 százalékhoz közeli teljesítés esetén is az elnyert összeg teljes visszafizetésével fenyegetnek.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az első Nemzeti Fejlesztési Terv 2004-2006-os időszakra szóló keretösszege nagyrészt elfogyott, az állami oldalról részt vevő intézmények és szervezetek azonban nem lankadhatnak. Jövő évtől 2013-ig ugyanis hazánk az éves GDP-jének négy százalékát kitevő, összesen 24,6 milliárd euró fejlesztési forrásra tehet szert az EU kohéziós politikájának keretében.

Tisztázandók a játékszabályok

A források lehívásának előfeltétele a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret és a kapcsolódó operatív program elkészítése, amely dokumentum rögzíti a forrásfelhasználáshoz kapcsolódó célok és eszközök rendszerét. A referenciakeret mellett azonban az intézményrendszert is gyökeresen át kell alakítani, hogy az meg tudjon felelni a minden eddiginél nagyobb kihívásnak. 2007-től ugyanis várhatóan az eddig megszokott pályázati mennyiségnek mintegy a háromszorosa jelentkezik majd a megnövekedett forrásoknak köszönhetően, miközben a közreműködő szervezeteknek a már elkészült pályázatok monitoringját is végeznie kell.

A hatékonyabb pályázatfeldolgozás, illetve a szerződéskötések és kifizetések felgyorsítására történtek már lépések, levonva az első év tapasztalataiból származó konzekvenciákat. A nyertes, illetve a csak érdeklődő vállalkozások és önkormányzatok, valamint a hozzájuk kapcsolódó pályázatíró cégek és érdekvédelmi szervezetek most azt szeretnék elérni, hogy a megvalósítást követő rendszerbe is beépüljenek a hatékonyabb munkát és ésszerűbb felhasználást támogató elemek.

A pályázók körében már most felmerült, hogy tisztázni kell az elnyert pályázat teljesítés közbeni, illetve utáni ellenőrzésének szabályait. Jelenleg még nincs részletes folyamatszabályozás, eljárásrend a projekt megvalósítását követő ellenőrzés menetéről. Nem lehet tudni, mit, milyen módszerekkel ellenőriznek, mire készüljenek a vállalatok.

Problémás küszöbszámok

A legfontosabb problémát jelenleg a kötelező monitoringjelentés okozza, amely több szempontból is aggályos lehet a nyerteseknek. Egyrészt a hatályos jogszabályok az európai uniós előírásoknál keményebb szankciókat tartalmaznak nemteljesítés esetére, hiszen 75 százalék alatti nemteljesítés esetén a teljes visszafizetés túlzott elvárás.

A Joint Venture Szövetség állásfoglalása szerint a küszöbszám mértékét oly módon kellene csökkenteni, hogy a visszafizetés mértéke arányos legyen, azaz 10 százalékos nemteljesítés esetén 10 százalékos visszavonás, 50 százalékos esetén pedig ugyancsak hasonló mértékű visszavonás lenne a méltányos. Ráadásul a pályázati rendszerben részt vevő vállalkozások jelentős saját kockázatvállalással igyekeznek megfelelni a nemzetgazdasági célokat is szolgáló kiírásoknak, így indokolatlan kemény késedelmi kamattal is megterhelni a visszafizetendő összeget, ha a nemteljesítés a "vállalkozónak felróható ok"-ból történik. (E kifejezés precíz magyarázata egyébként precedensek hiányában továbbra sem létezik.)

#page#

A pályázati rendszer számos esetben már önmagában irreális feltételekbe kényszeríti a pályázókat a 3-5 éves tervszámok rögzítésével. Sok esetben előfordul ugyanis, hogy egy-egy termék, kiépített kapacitás életciklusa kevesebb mint öt év. A pályázóknak azonban vállalniuk kell, hogy a támogatott beruházással létrehozott termelő kapacitásukat a projekt befejezési időpontjától számítva legalább öt üzleti éven keresztül folyamatosan működtetik, illetve fenntartják, vagyis a megvalósítással együtt számolva gyakorlatilag hét éven keresztül, ami messze nem felel meg a gazdasági racionalitás alapelveinek.

A bizalmatlanság jelei

Ugyanígy kívánatos lenne, ha egy pályázatnak a benyújtáskori állapotában rögzítettekhez képest egy-két évvel később megvalósuló beszerzéskor nem feltétlenül kellene ragaszkodnia ahhoz a beszerzési információhoz, ami a pályázatkészítés időszakában ajánlat formájában a rendelkezésére állt.

Az irányító hatóságok már tettek egy-két lépést a túlzott adminisztráció csökkentésére, egyes előírások azonban mégis felesleges terheket rónak a pályázókra, ráadásul a feléjük áradó bizalmatlanság érzetét is keltik. Ilyen például a kettős biztosíték rendszere, mely a bankgarancia mellett a szerződés megkötésének feltételéül szabja egy azonnali beszedési megbízás aláírását is. A bankgarancia azonnal lehívható, ha a hatóság azt szükségesnek ítéli meg - már ez sem kis összegű tehertétel a vállalat számára -, a másik hasonló kötelezettség, a beszedési megbízás megkövetelése a cégektől tehát már a teljes bizalmatlanság jele.

Mindenki érdekében

Mindez azért is különösen romboló hatású a gazdaságra nézve, mert az első Nemzeti Fejlesztési Terv egyik legfőbb tapasztalata éppen az, hogy a gazdaság építése csak a szereplők együttműködésével valósulhat meg. Ha a vállalkozók nem fognak bele egy pályázat beadásába, mert az egyszerűen nem teljesíthető követelményeket támaszt velük szemben, vagy épp a támogatási indikátorok nemteljesülése miatt megy csődbe számtalan vállalat, az a támogatási források ki nem használásához és végső soron a felzárkózás ütemének lassulásához vezet. Ezzel szemben az állami oldaltól sem lehet elvárni, hogy mindenkinek nyakra-főre osztogassa a vissza nem térítendő támogatásokat, mivel a gazdaság érdekeit a lehető legjobb támogatásportfólió létrehozása segíti leginkább, nem az, hogy minél hamarabb lekössék az összes Brüsszelből származó pénzt. A feleknek tehát minden szinten - a legkisebbektől a legnagyobbakig - beszélgetniük kellene, hogy ne csak utólag, hanem már előre fel lehessen készülni a várható nehézségekre-akadályokra.

Teljes cikk a Piac és Profit februári számában.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo