Előrelátók és nyerészkedők

Fordulatokban gazdag, izgalmas pénzügyi dráma szerethető hősök és szerelmi szál nélkül. A nagy dobás című film az agyra hat, nem a szívre. Jól mutatja az ingatlanos derivatívákkal elszállt bankrendszer abszurditását. Jó ideje nem jött ki Hollywoodból ilyen absztrakt, kizárólag a társadalmi-politikai problémára koncentráló alkotás, mint a február 4-től a hazai mozikban is vetített, Michael Lewis azonos című regénye alapján készült A nagy dobás – The Big Short – című mozi.

A pénzügyi thriller fura öszvérműfaj. Ha nem egyértelmű a sztori intrikáját adó üzleti koncepció, nem tehet szert széles nézőközönségre. Minden egyes beiktatott magyarázó dialógussal nézőt veszít. A hárombetűs kötvényekké és derivatívákká (kvázi kaszinós fogadásokká) összecsomagolt lakáshitelek – MBS: mortgage-backed securities, CDO: collateralized debt obligations, CDS: credit default swaps – fura tudományát kevesen értik. Adam McKay rendező rengeteg – szokásos és filmekben kevésbé megszokott – dramaturgiai eszközt bevet, hogy magyarázzon: kapunk narrátori hangot, a hősök a kamerába beszélnek, a másodlagos (subprime) jelzálogcsomagok felhígulását hidromasszázskádban ülve hétköznapi – szlenges – szavakkal magyarázza egy szépséges hölgy, a behaviorista közgazdász, Richard Thaler pedig Selena Gomezzel ül a kaszinóban, és világítja meg nekünk a „szintetikus CDO” lényegét. A derivatívák lényege, hogy valaki párban fogad valamire, a párja annak az ellentettjére, akárcsak, ha a játékasztal körül álló emberek egymás közt fogadnak a játék kimenetelére. A történet ott tetőzik, amikor Mark Baum (Steve Carell) rájön, hogy a lakáshitel-állomány ötszörösét teszik ki ezek a fogadások, ami időzített bombaként robban, ha bedől a piac. Aki a felívelésre fogadott, bedől. A film arról már nem beszél, hogy a fogadásokat – téteket – leginkább kölcsönpénzből tették, tehát a bukás duplán húzós.

Az alkotók a népművelő didaktikusságot megfejelik egy önreflexív réteggel, amit a színháztudomány flancosan „posztmodern elidegenítésnek” nevez. Nekünk, nézőknek elvileg át kellene éreznünk, hogy az előttünk zajló jelenet abban a pillanatban igaziból megtörténik. Amikor a kibírhatatlan Baum a vegasi értékpapírosítási (securization) expón beszól az előadást tartó jelzáloggurunak – holott lelkére volt kötve, ne hirdesse fennhangon, hogy ő maga a lakáspiac összeomlására fogadott –, Jared Vennett (Ryan Gosling) a kamerához (hozzánk) fordul: „Ez tényleg így történt. Most láthatják, milyen emberekkel kell foglalkoznom!”

Kötvény-Titanic, jelzálog-Armageddon

Szerkezetileg a forgatókönyv a klasszikus katasztrófafilmek (Pokoli torony, Airport) ívét követi. Jön egy rossz ómen, aztán még egy és még egy. A főhősök aggódni és kutatni kezdenek. De itt nem figyelmeztetik az embereket, tessék menekülni. Inkább az összeomlásra fogadnak.

A film második felében fokozódik a feszültség. Michael Burry – a valós figurát Christian Bale alakítja – úgy kalkulál, hogy 2007 második negyedévében kezdenek bedőlni a lakáshitelek nagy számban. Csakhogy addig olyan nagy a derivatíváinak a díjterhe, hogy szinte teljesen elkölti befektetőinek a pénzét az általa menedzselt alapból. Mindenki őrültnek tartja. Aztán beüt a katasztrófa. Aki felkészült rá, megmenekül (meggazdagodik). De ez nem happy end. Mert az egész világ összeomlik. A négy „győztes” is alig tudja pénzzé tenni a derivatíváit, a bankok egymás után jutnak a tönk szélére.

Merész tanulság

A film egyik üzenete, hogy globális világban élünk, amelyben dominóeffektus érvényesül. A másik, hogy az apokalipszisen nyerészkedő ember sem különb a polgárok ostobaságát kihasználó lakáshitelezőknél. Az S&P értékelője – aki AAA értékelést ad a csapnivaló jelzálogkölcsön-kötvényekre, mert ha nem teszi, a bank elmegy az utca végén a Moody’s-hoz, és ott kapja meg – ezt vágja Baum fejéhez: „Te is csak egy hipokrita vagy!” Merész tanulság ez Hollywoodtól.

Tiszteletreméltó az alkotók morális szándéka és formabontó filmes stílusa, de nem csoda, hogy a hosszú, 130 perces opuszukat nem koronázta kasszasiker. A többség ezután is más zsánerben preferálja majd a főszereplőket: Ryan Goslingot, Steve Carellt, Christian Bale-t és Brad Pittet.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo