Egyre többet költünk el a boltokban

Magyarországon és Csehországban az egy főre jutó háztartási kiadások emelkedését, Lengyelországban pedig stagnálását jelzi előre 2004-ben a GfK csoport Prisma piackutató intézete.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kiskereskedelem dinamikusan növekedett az EU 25 tagországában az utóbbi évek során, s összességében a fejlődés üteme rövid- és középtávon várhatóan megmarad.

Magyarországon a személyes háztartási fogyasztásra 2003-ban átlagosan kiadott 1923 euró 48 százalékából részesedik a kiskereskedelem. Csehországban 50, Lengyelországban 63 százalékos ez a mutató. Sokkal alacsonyabb viszont például Olaszországban és Ausztriában (30-30 százalék), Németországban (31) vagy Nagy-Britanniában (32). Miközben az egy főre jutó költés mindegyik nyugat-európai országban magas: 4000-5600 euró között mozog.

A különbségek rámutatnak, hogy amíg Közép-Európában a lakosság jövedelmének jelentős része megy el a megélhetéshez szükséges fogyasztási cikkekre, addig Nyugat-Európában nagyobb hányad jut például lakásra, szolgáltatásra, utazásra.

A kereskedelmi forgalom kiugróan, 71 százalékkal emelkedett Magyarországon 1998 és 2003 között. Lengyelországban 47, Csehországban 24 százalék plusz-t regisztráltak. Nyugat-Európában Spanyolország 29 és Franciaország 27 százalékos üteme emelkedik ki. A 25 tagú EU növekedési átlaga 23, a 15 tagúé pedig 17 százalék a szóban forgó hat év alatt.

A magyar kereskedelem fejlődési lehetőségeit mutatja, hogy az 1000 lakosra jutó bolti eladótér országunkban mindössze 630 négyzetméter, - a legkevesebb a 25 tagú EU-ban. Közvetlenül előttünk Portugália, Szlovénia, Csehország és Lengyelország áll. A lista éllovasa Hollandia, ahol 1000 lakosra 1480 négyzetméter eladótér jut.

Jobb a helyzet Magyarországon az egységnyi eladótérre jutó forgalomnál: amíg hazánkban egy négyzetméterre 2920 euró forgalom esett a múlt évben, addig Lengyelországban 2210, Csehországban pedig 2260 euró. Hollandiában a túlkínálat következtében az egy négyzetméterre jutó eladások értéke alig haladja meg a 3000 eurót. A kiskereskedelem termelékenységében a legjobb eredmény Dánia éri el, ahol egy négyzetméteren a bevétel évi átlag 6070 euró.

A közép-európai országok, köztük hazánk kiskereskedelmének alacsony termelékenysége első sorban az intenzív versenyből következik. Ugyanakkor Dél- és Kelet-Európában a bolthálózat területileg egyenetlenül oszlik el, ami tükrözi a vásárlóerő és a kereslet országon belüli nagy eltéréseit. Például Magyarországon az egy főre jutó vásárlóerő észak-nyugat-dél-kelet irányú törésvonal mentén oszlik meg. De a települések mérete is vízválasztó: a nagyobb településeken nagyobb az egy főre eső vásárlóerő mind a kisebbekben.

Figyelemre méltó viszont Közép- és Kelet-Európában a költség-oldal: Az egy négyzetméterre jutó alacsony átlagos forgalom mellett ebben a régióban a kereskedelem igen kis költséggel működik. Javítja a helyzetet, hogy az EU belső piacán a disztribúció költségei, - többek közt az engedélyeztetés, vám, bevizsgálás – a bővítés óta csökkennek és tartósan alacsonyak lesznek. Ugyanebben az irányban hat a fejlődő, szervezett logisztika is.

Észak- és Északnyugat-Európában a verseny kevésbé intenzív, így a boltok termelékenysége ott magas.

Összefoglalóan a GfK Prisma elemzése megállapítja: A gazdasági feltételek általában kedvezőek a kiskereskedelem további fejlődése számára. Európa egyre inkább egységes piaccá nő össze. Ugyanakkor a kiskereskedelemben sikerre csak azok a vállalkozások számíthatnak, amelyek tekintetbe veszik a nemzeti, regionális és helyi adottságokat, szokásokat és különbségeket.

Például a négy visegrádi országban eltér a koncentráció mértéke: Amíg a napi fogyasztási cikkek forgalmából a tíz legnagyobb vállalat Szlovákiában 62, Csehországban 58, Magyarországon pedig 56 százalékkal részesedik, addig Lengyelországban csak 21 százalékkal.

A sajtóközlemény alapjául szolgáló felméréseket a GfK Hungária, Magyarország vezető piackutató vállalata és a GfK csoport hamburgi székhelyű Prisma intézete.





Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo