Az EU szárnyakat ad a repülőgépes kisvállalkozásoknak

Hasznos pénzügyi és szakmai segítséget jelenthet a repülőgép-ipari kutatás-fejlesztésben érdekelt kis- és középvállalkozóknak az Európai Unió idén nyáron indult programja, a SCRATCH.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon - a repülés kezdeti időszakától eltekintve - a repülőgépgyártásnak nincs komoly hagyománya. Ráadásul az iparág az elmúlt időszakban jelentős koncentráción ment keresztül a világon: például az Airbus új óriásgépét ugyan nemzetközi együttműködésben készítik, de a gyártás alapvetően négy országra korlátozódik majd.

Bár kicsi annak az esélye, hogy a közeljövőben kereskedelmi forgalomban használatos repülőgépet gyártanak Magyarországon, a repülőgépipar iránt érdeklő magyar cégek számára így is számos lehetőség kínálkozik.

Brüsszeli programok

Az egyik lehetőség a beszállítói szerepkör. Kisebb, nem csak a repülésben használt termékek gyártására már eddig is volt példa.

A másik kitörési lehetőséget az információs technológiák fejlesztői találhatják meg. A hozzánk hasonlóan számottevő repülőgépiparral nem rendelkező írek és portugálok példája mutatja, hogy a szoftvercégek sokkal hamarabb tudják behozni a lemaradást, mint az ipari vállalkozások. Igaz, e szektorban jelentős az innovációs tevékenység költségigénye, ami a kis- és középvállalkozások (kkv), egyetemek, kutatóközpontok elé nehezen leküzdhető akadályt gördít. Az Európai Unió - magyarországi szereplők előtt június óta megnyitott - tematikus programja azonban hasznos pénzügyi és szakmai segítséget jelenthet számukra.

A SCRATCH (Support for Collaborative Aeronautical Technical Research) az Európai Bizottság (EB) közösségi programjai (kp) közül a 6. kutatás-fejlesztési keretprogramnak a repüléstechnika és űrkutatás prioritásán belül szerepel. A kp-k az unió költségvetéséből finanszírozott pályázatok, céljuk az EU-t irányító különböző politikák megvalósulásának támogatása. Központi jellegüknél fogva a kp-kat a brüsszeli bizottság egyes főigazgatóságai kezelik, ezek határozzák meg az adott költségvetési ciklusra a prioritásokat, és írják ki a konkrét pályázatokat (lásd bővebben a Piac és Profit 2004. novemberi lapszámát).

Magyar részvétel

A 6. K+F keretprogram repüléstechnika és űrkutatás prioritásának fő célkitűzése az unió technológiai kiválóságának erősítése és a kutatási és technológiafejlesztési tevékenységek konszolidálása a költséghatékonyabb, tisztább, biztonságosabb légi közlekedés megvalósításáért. Ennek érdekében az Európai Bizottság különböző területeken - az utasok kényelmének növelése, a károsanyag-kibocsátás, zaj és egyéb környezeti hatások csökkentése, a repülőgép-biztonság és -védelem - pályázatokat hirdet meg.

Ilyen pályázati forma a repülőgépeken hasznosítható kutatás-fejlesztési eredményeket támogató SCRATCH is. Annyi különbséggel, hogy a pályáztatást nem közvetlenül Brüsszelben bonyolítják, ugyanis az EB az adminisztrációs feladatokat "outsource"-olta. A tenderen egy francia cég vezette, tizenhét tagú konzorcium nyert, amelynek magyar résztvevője is van: a légi közlekedési tanácsadással foglalkozó Slot Consulting Kft. A tagok kizárólagosságot élveznek a saját országukban a SCRATCH program bonyolítását illetően, és tevékenységüket az unió finanszírozza a program kétéves, 225 millió eurós keretéből.

- A tagok egyfajta programirodaként működnek: olyan kkv-kat keresnek, amelyek érdekeltek a repülőgépipar kutatás-fejlesztési részében, és az EU által behatárolt területen van konkrét projektötletük is - tudtuk meg Gurály Rolandtól, a Slot Consulting Kft. projektmenedzserétől.

A projektbonyolítás menete

A projekt maga gyakorlatilag olyan termékprototípus vagy szoftverszabadalom lehet, amely a kereskedelmi repülésben használt repülőgépeken hasznosítható. Az ötletgazdának a tanácsadó cég segít a konzorcium többi tagján keresztül más országokból még legalább két olyan partnert keresni - cégeket, egyetemeket -, amelyek a fejlesztésben részt vehetnének.

- Szerencsés, ha a K+F-partnerségben képviselteti magát egy végfelhasználó, ahogy az is, ha földrajzilag nem egy régióba tartozó országokból származnak a partnerek - osztotta meg tapasztalatait a Piac és Profittal Gurály Roland. - Miután összeállt a partnerség, el kell készíteni a projektet leképező pályázatot, amelyben a konzorciumi tagok is segítenek. A szakmai segítség és a nemzetközi együttműködési lehetőségek mellett a SCRATCH - a kp-k zöméhez hasonlóan - nem követel meg pénzügyi biztosítékokat a partnerektől, és az adminisztráció is egyszerűbb, mint a hazai társfinanszírozású pályázatoknál, miközben az elnyerhető támogatások összegében és mértékében alig van különbség a két rendszer között.

Általában kétmillió eurónyi méretű projekteket támogat az EU, a szubvenció mértéke a partnercégek számára ötven százalék, míg például egyetemi kutatóközpontok esetében százszázalékos.

- Bár az említett, az unió által meghatározott pályázható konkrét tevékenységi területek csak 2005 márciusában válnak nyilvánossá, a korábbi vagy jelenleg futó SCRATCH-projektek alapján el lehet indulni, hiszen nagy különbségek a kiírásokban nem tapasztalhatók - hívja fel a figyelmet a Slot Consulting Kft. projektmenedzsere.

Az elkészült dokumentációt legkésőbb 2005. június közepéig kell beküldeni az EB-nek, azonban a végleges pályázat beadása előtt szakmai kérdésekben folyamatosan konzultálni lehet Brüsszellel.

Nyertes ötletek

A már megvalósult, támogatást nyert projektek egyike az AVITRACK, amely a repülőgépek állóhelyein minden jármű vagy személy mozgását követni tudja, a másik pedig az IMAGE, ami azt a célt szolgálja, hogy a légi közlekedésben használatos, jelenleg nem kompatibilis hardvereket és szoftvereket integrálja.

Jelenleg számos ötlet kidolgozása folyik. Fejlesztenek a vészhelyzetben szükséges áramellátáshoz használható elemeket, a tűzesetek helyének és veszélyességének pontosabb meghatározásához egy infravörös rendszert és nem utolsósorban optimális repülőgépülést.

Azok a magyar kiscégek, amelyek betársulnának egy már előkészítés alatt álló projektbe, vagy saját ötletük van, a Slot Consulting Kft.-nél (www.slotconsulting.hu) vagy a SCRATCH honlapján (www.aero-scratch.net) informálódhatnak a pályázási lehetőségekről.

Névjegy

 A Slot Consulting Kft. 2001-ben alakult, tíz szakemberre támaszkodó cég, és a SCRATCH mellett számos más légi közlekedéssel kapcsolatos EU és EUROCONTROL projektben vesz és vett részt. A cég szolgáltatásai közé tartozik a légitársaságok operatív tevékenységeinek megszervezése, engedélyek, menetrendek intézése, a légi közlekedési infrastrukturális beruházások és fejlesztések koordinálása, szakmai és pénzügyi befektetők megkeresése, valamint a pályázati tanácsadás és piackutatás.

 

Az unió aeronautikai K+F programjainak költségvetése

 1990-91                                                               66 millió ECU

1992-95                                                               130 millió ECU

1995-98                                                               400 millió ECU

1998-2002                                                           700 millió EUR

2002-2006                                                           1075 millió EUR

Forrás: www.euoldal.hu

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo