Magyarországon - a repülés kezdeti időszakától eltekintve - a repülőgépgyártásnak nincs komoly hagyománya. Ráadásul az iparág az elmúlt időszakban jelentős koncentráción ment keresztül a világon: például az Airbus új óriásgépét ugyan nemzetközi együttműködésben készítik, de a gyártás alapvetően négy országra korlátozódik majd.
Bár kicsi annak az esélye, hogy a közeljövőben kereskedelmi forgalomban használatos repülőgépet gyártanak Magyarországon, a repülőgépipar iránt érdeklő magyar cégek számára így is számos lehetőség kínálkozik.
Brüsszeli programok
Az egyik lehetőség a beszállítói szerepkör. Kisebb, nem csak a repülésben használt termékek gyártására már eddig is volt példa.
A másik kitörési lehetőséget az információs technológiák fejlesztői találhatják meg. A hozzánk hasonlóan számottevő repülőgépiparral nem rendelkező írek és portugálok példája mutatja, hogy a szoftvercégek sokkal hamarabb tudják behozni a lemaradást, mint az ipari vállalkozások. Igaz, e szektorban jelentős az innovációs tevékenység költségigénye, ami a kis- és középvállalkozások (kkv), egyetemek, kutatóközpontok elé nehezen leküzdhető akadályt gördít. Az Európai Unió - magyarországi szereplők előtt június óta megnyitott - tematikus programja azonban hasznos pénzügyi és szakmai segítséget jelenthet számukra.
A SCRATCH (Support for Collaborative Aeronautical Technical Research) az Európai Bizottság (EB) közösségi programjai (kp) közül a 6. kutatás-fejlesztési keretprogramnak a repüléstechnika és űrkutatás prioritásán belül szerepel. A kp-k az unió költségvetéséből finanszírozott pályázatok, céljuk az EU-t irányító különböző politikák megvalósulásának támogatása. Központi jellegüknél fogva a kp-kat a brüsszeli bizottság egyes főigazgatóságai kezelik, ezek határozzák meg az adott költségvetési ciklusra a prioritásokat, és írják ki a konkrét pályázatokat (lásd bővebben a Piac és Profit 2004. novemberi lapszámát).
Magyar részvétel
A 6. K+F keretprogram repüléstechnika és űrkutatás prioritásának fő célkitűzése az unió technológiai kiválóságának erősítése és a kutatási és technológiafejlesztési tevékenységek konszolidálása a költséghatékonyabb, tisztább, biztonságosabb légi közlekedés megvalósításáért. Ennek érdekében az Európai Bizottság különböző területeken - az utasok kényelmének növelése, a károsanyag-kibocsátás, zaj és egyéb környezeti hatások csökkentése, a repülőgép-biztonság és -védelem - pályázatokat hirdet meg.
Ilyen pályázati forma a repülőgépeken hasznosítható kutatás-fejlesztési eredményeket támogató SCRATCH is. Annyi különbséggel, hogy a pályáztatást nem közvetlenül Brüsszelben bonyolítják, ugyanis az EB az adminisztrációs feladatokat "outsource"-olta. A tenderen egy francia cég vezette, tizenhét tagú konzorcium nyert, amelynek magyar résztvevője is van: a légi közlekedési tanácsadással foglalkozó Slot Consulting Kft. A tagok kizárólagosságot élveznek a saját országukban a SCRATCH program bonyolítását illetően, és tevékenységüket az unió finanszírozza a program kétéves, 225 millió eurós keretéből.
- A tagok egyfajta programirodaként működnek: olyan kkv-kat keresnek, amelyek érdekeltek a repülőgépipar kutatás-fejlesztési részében, és az EU által behatárolt területen van konkrét projektötletük is - tudtuk meg Gurály Rolandtól, a Slot Consulting Kft. projektmenedzserétől.
A projektbonyolítás meneteA projekt maga gyakorlatilag olyan termékprototípus vagy szoftverszabadalom lehet, amely a kereskedelmi repülésben használt repülőgépeken hasznosítható. Az ötletgazdának a tanácsadó cég segít a konzorcium többi tagján keresztül más országokból még legalább két olyan partnert keresni - cégeket, egyetemeket -, amelyek a fejlesztésben részt vehetnének.
- Szerencsés, ha a K+F-partnerségben képviselteti magát egy végfelhasználó, ahogy az is, ha földrajzilag nem egy régióba tartozó országokból származnak a partnerek - osztotta meg tapasztalatait a Piac és Profittal Gurály Roland. - Miután összeállt a partnerség, el kell készíteni a projektet leképező pályázatot, amelyben a konzorciumi tagok is segítenek. A szakmai segítség és a nemzetközi együttműködési lehetőségek mellett a SCRATCH - a kp-k zöméhez hasonlóan - nem követel meg pénzügyi biztosítékokat a partnerektől, és az adminisztráció is egyszerűbb, mint a hazai társfinanszírozású pályázatoknál, miközben az elnyerhető támogatások összegében és mértékében alig van különbség a két rendszer között.
Általában kétmillió eurónyi méretű projekteket támogat az EU, a szubvenció mértéke a partnercégek számára ötven százalék, míg például egyetemi kutatóközpontok esetében százszázalékos.
- Bár az említett, az unió által meghatározott pályázható konkrét tevékenységi területek csak 2005 márciusában válnak nyilvánossá, a korábbi vagy jelenleg futó SCRATCH-projektek alapján el lehet indulni, hiszen nagy különbségek a kiírásokban nem tapasztalhatók - hívja fel a figyelmet a Slot Consulting Kft. projektmenedzsere.
Az elkészült dokumentációt legkésőbb 2005. június közepéig kell beküldeni az EB-nek, azonban a végleges pályázat beadása előtt szakmai kérdésekben folyamatosan konzultálni lehet Brüsszellel.
Nyertes ötletekA már megvalósult, támogatást nyert projektek egyike az AVITRACK, amely a repülőgépek állóhelyein minden jármű vagy személy mozgását követni tudja, a másik pedig az IMAGE, ami azt a célt szolgálja, hogy a légi közlekedésben használatos, jelenleg nem kompatibilis hardvereket és szoftvereket integrálja.
Jelenleg számos ötlet kidolgozása folyik. Fejlesztenek a vészhelyzetben szükséges áramellátáshoz használható elemeket, a tűzesetek helyének és veszélyességének pontosabb meghatározásához egy infravörös rendszert és nem utolsósorban optimális repülőgépülést.
Azok a magyar kiscégek, amelyek betársulnának egy már előkészítés alatt álló projektbe, vagy saját ötletük van, a Slot Consulting Kft.-nél (www.slotconsulting.hu) vagy a SCRATCH honlapján (www.aero-scratch.net) informálódhatnak a pályázási lehetőségekről.
Névjegy
A Slot Consulting Kft. 2001-ben alakult, tíz szakemberre támaszkodó cég, és a SCRATCH mellett számos más légi közlekedéssel kapcsolatos EU és EUROCONTROL projektben vesz és vett részt. A cég szolgáltatásai közé tartozik a légitársaságok operatív tevékenységeinek megszervezése, engedélyek, menetrendek intézése, a légi közlekedési infrastrukturális beruházások és fejlesztések koordinálása, szakmai és pénzügyi befektetők megkeresése, valamint a pályázati tanácsadás és piackutatás.
Az unió aeronautikai K+F programjainak költségvetése
1990-91 66 millió ECU
1992-95 130 millió ECU
1995-98 400 millió ECU
1998-2002 700 millió EUR
2002-2006 1075 millió EUR
Forrás: www.euoldal.hu