A világ országainak korrupciós indexét rendszeresen közzétévő Transparency International felhívja a döntéshozók figyelmét a hazai közbeszerzési rendszer visszásságaira, arra, hogy mind a szabályozás, mind a gyakorlat alapjaiban ássa alá a közbeszerzések tisztasága iránti bizalmat.
A közbeszerzések célja, hogy a közpénzek a közérdeknek megfelelően kerüljenek felhasználásra, azaz jó minőségű szolgáltatást alacsony áron vásároljunk. Független elemzők szerint a hazai közbeszerzéseknek csak 10%-a zajlik teljesen szabályszerűen. A források nem megfelelő felhasználása mögött a klasszikus (kenőpénzes) korrupció mellett kölcsönös szívességek hálózata, szakszerűtlenség, túlszabályozás, egyéni részrehajlás, valamint nem megfelelő stratégiai tervezés is állhat. A rendszerszerű korrupció 20-25%-kal drágítja meg a beszerzéseket, és gyakran rossz minőségű, szükségtelen termékek és szolgáltatások beszerzését eredményezi. (Az unió pénzek felhasználásában állítólag jobb a helyzet.)
A Transparency International Magyarország kutatásai alapján a magyar közbeszerzési törvény
- túlszabályozott, így kiskapukat rejt;
- sok kivételt tartalmaz, ami a szabályozás megkerülését eredményezi;
- az üzleti titok fogalmának homályos megfogalmazásával visszaélésekre ad alkalmat;
- jogorvoslati rendszere nem működik hatékonyan.
2006-ban közbeszerzések útján 1 700 milliárd forintot szerződtek központi közigazgatási intézmények és önkormányzatok mintegy 5000 eljárás keretében. A tavalyi visszaesés után 2008-ban az uniós források felhasználása során várhatóan újra emelkedik a közbeszerzések összértéke és a közbeszerzési eljárások száma, ezért fokozott figyelmet kell fordítani az eljárások szabályszerűségére és hatékonyságára mind központi, mind a helyi önkormányzatok szintjén.
A Transparency International Magyarország javaslatai:
- egyszerűsíteni kell a közbeszerzési törvényt, ugyanakkor alkalmazását sokkal erőteljesebben kellene érvényre juttatni és figyelemmel kísérni;
- amint ez megtörténik, törkedeni kell a szabályozás stabilitására. A törvény - eddigi gyakorlat szerinti - gyakori módosításai a jogbizonytalanságot eredményezk;
- ki kell iktatni a törvényből a jelenleg benne lévő ésszerűtlen formai és anyagi követelményeket, amelyek gyakran ahhoz vezetnek, hogy a szerződő hatóság ésszerű és tisztességes indokok nélkül kizárja az ajánlattevőket a versenyből, a versenykorlátozás elkerülése érdekében indokolt a törvény ezen rendelkezésének a felülvizsgálata;
- kizárólag olyan cégek nyújthassanak be közbeszerzési ajánlatot, amelyek szigorú etikai kódexszel rendelkeznek;
- a közbeszerzési eljárást sikertelennek lehet nyilvánítani, ha az ajánlatkérő felettes hatósága visszavonja a pénzügyi támogatást. Ez széleskörű visszaélési lehetőséget teremt a hatalom számára. A törvénynek nem szabad megengedni ezt - a társaságok egyikének kedvező - visszaélési lehetőséget fejlesztendő a közbeszerzési eljárások monitorozásának rendszere;
- a Közbeszerzési Döntőbizottság függetlenségének garanciáit meg kell erősíteni;
- tanácsos lenne a jogorvoslati fórumok számát csökkenteni, és megadni nekik a szükséges anyagi támogatást a vitás kérdések gyorsabb rendezése érdekében.
A közbeszerzések tisztaságát elősegítendő a Transparency International Magyarország együttműködve a Hungarian Business Leaders Forummal megkezdte az ajánlatkérők és ajánlattevők korrupciótól való tartózkodását szolgáló integritási szerződés kidolgozását, és a tendereljárás civil monitorozási feltételeinek megteremtését..