A gyáripar jól érzi magát

Már a kínai gyártók sem jelentenek veszélyt a közép- és kelet-európai országok növekedési kilátásaira - állapítják meg egy tanulmány készítői.

Az UniCredit Csoport "New Europe Research Network" (Új Európa Kutatási Hálózat) tanulmányt készítve közép- és kelet-európai térségről egyebek között azt állapította meg, hogy a kontinens e része a gyáripar számára vonzó helyszínként erős versenypozíciót vívott ki magának. A nyilvánosságra hozott elemzésben arra is kitérnek, hogy  napjainkban már a kínai gyártók sem jelentenek veszélyt a közép- és kelet-európai országok növekedési kilátásaira, pedig viszonylag rövid idő alatt több mint háromszorosára növelték részesedésüket a nemzetközi kereskedelemben. Az európai piacokért Kína és a közép-kelet-európai országok között folyó versenyben jól látszik, hogy melyik fél, mire helyezi a hangsúlyt. Míg Kína a munkaigényes iparágakra, például a textil- és bőriparra koncentrál exporttevékenységével, és néhány tőkeigényes területen is jó versenypozíciót vívott ki, mint például az elektronika (elsősorban a számítástechnikai alkatrészek gyártása), addig a közép- és kelet-európai országok exportjában más iparágakon van a hangsúly, elsősorban a közepes- és csúcstechnológiai ágazatok érintettségével.

"Ez a fejlődés azt jelzi, hogy a közép- és kelet-európai országok rugalmasságuknak, erejüknek és szaktudásuknak köszönhetően jelentős előnyre tesznek szert a piacon. A közép- és kelet-európai országok hagyományosan nagy hangsúlyt helyeznek az oktatásra és a helyi működési környezet színvonalára. Ezért egyre több olyan céget vonzanak, amelyek tőkét vagy szakértelmet igénylő termékeket gyártanak, és nem olyanokat, amilyenek elsődleges célja a termelési költségek leszorítása - ez utóbbiakat manapság leginkább a Távol-Keleten lehet fellelni. Ez módosítja a közép- és kelet-európai országok termelési struktúráját" - mondja Debora Revoltella, az UniCredit Csoport közép- és kelet-európai gazdasággal foglalkozó vezető közgazdásza. A közép- és kelet-európai régió központi földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően ideális hely az egész európai piacot kiszolgáló gyáripari központok létesítésére, amint azt az autóipari ágazat példája is szemlélteti.

A külföldi vállalatok több okból is a közép- és kelet-európai régióban létesítenek központokat. Ez a régió azonban jellegét tekintve nem homogén terület, ezért differenciáltabb, országonkénti vizsgálatot igényel. A Cseh Köztársaságban és Szlovákiában például az üzletbarát környezet jelent határozott előnyt. Míg Törökországban és Lengyelországban a befektetők a nagy belső piacot tartják szem előtt, Romániában és Bulgáriában még mindig viszonylag alacsony a munkaerőköltség, és adott a biztonságos jogi és dinamikus üzleti háttér is, továbbá erős az ipari hagyomány és jól képzett a munkaerő is.

A növekedés jövőbeni fenntartásának záloga a versenyképesség általános növelése a specializációval és a munkaerőköltségek alacsony szinten tartásával. "A helyi piac mérete, az EU közelsége, a páneurópai gyártóközpontok kialakításának lehetősége, a jól képzett és dinamikus munkaerő, valamint az üzletbarát környezet mind olyan fontos tényezők, melyek együtt biztosítják a közép- és kelet-európai országok jövőbeni prosperitását. E lendület fenntartása azonban a legnagyobb kihívás" - állítja Johann Strobl pénzügyi igazgató.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo