A nőket jobban elkapja a vásárlási láz
A felmérés eredményei megerősíteni látszanak a sztereotípiákat: míg a legtöbb férfi (41%) maximum 3 személyt ajándékoz meg, addig a nők többsége (36%) 4-5 főnek tervez vásárolni, de sokan (29%) akár 6-10 személynek is kedveskednek.
A kutatás szerint egyre korábbra esik a karácsonyi nagybevásárlás: a kitöltők 37 százaléka novemberre, 41 százaléka pedig december elejére időzíti az ajándékok beszerzését. Ugyanakkor csupán a válaszadók 13 százaléka jár egész évben nyitott szemmel. Meglepő módon a tengerentúlon már-már piros betűs ünnepnek számító Black Fridayre és Dotcommerce dayre is csak kevesen készülnek hazánkban, a válaszadók csupán 5 százaléka számol a különleges akciókkal. Szintén kevesen halogatnak, mindössze a felmérésben részt vevők 3 százaléka hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, és e tekintetben elenyésző a nemek közötti különbség.
Azt adjuk, amit kapni szeretnénk
Az online piactér nemcsak arról kérdezte meg a felhasználóit, hogy milyen ajándékot fognak vásárolni, hanem arról is, hogy mit látnának szívesen a fa alatt. A legtöbben ruhát (73%), könyvet (68%) és szépségápolási terméket (60%) szeretnének kapni, és ezeket is tervezik venni, vagyis hasonló ajándékban gondolkodnak, mint amire saját maguk vágynak. Ennek némileg ellentmondóak a számítástechnikai eszközök (notebook, tablet stb.), amelyek sokak (53%) kívánságlistáján szerepelnek, mégis kevesebben (40%) lepik meg vele szeretteiket. Helyette inkább a háztartási kisgépek kerülnek majd a kosarakba (51%), így előfordulhat, hogy a vágyott új laptop helyett többen egy praktikus robotporszívót találnak a fa alatt, amelyet rögtön be is vethetnek az ünnepek utáni romeltakarítás során. A tervezett ajándékok között előkelő helyen szerepel még a gyerekjáték (61%), ami érthető, hiszen a szülők számára gyermekük boldogsága és kívánságának teljesítése szinte mindennél fontosabb.
Idén a karácsonyi bevásárlás felét már online intézzük: átlagosan több mint 23.000 forint értékben pakoljuk tele a virtuális kosarunkat – elsősorban könyvekkel (60%), illetve a már említett háztartási kisgépekkel (59%). Hasonlóképp, túlnyomó részben inkább az internetről rendelünk számítástechnikai eszközöket (62%) és gyerekjátékokat, LEGO-t (72%). Manapság egyre népszerűbb az élmények – például üdülés vagy wellness hétvége –ajándékozása. Az ilyen jellegű meglepetéseket az esetek 91 százalékában szintén az interneten szerezzük be, ahol különféle csomagokat érhetünk el egyszerűen, és sokszor igen kedvezményesen.
A felmérés szerint főleg a kényelem miatt (73%) választjuk a virtuális üzleteket, ami nem csoda, hiszen az online vásárlás sokszor csábítóbb, mint a plázákban tolongás. Fontos döntési szempont még az egyszerű ár-összehasonlítási lehetőség (62%), ráadásul így kedvezőbb árakkal (51%) és szélesebb választékkal (43%) találkozhatunk. Gyakran fordul elő például, hogy olyan termékre bukkanunk az online katalógusban, amit a boltokban nem vagy csak nehezen találnánk meg magunktól.
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy online vásárlás esetén házhozszállítást is kérhetünk, ami tovább növeli a kényelemérzetet. „Karácsony előtt ugrásszerűen nő a futárszolgálattal történő kézbesítések aránya. Idő és energia hiányában ugyanis a vásárlóknak gyakran megéri egy picivel többet áldozni az ajándékbeszerzésre, hogy elkerüljék az ilyenkor jellemző zsúfoltságot és sorban állást. A felmérésünkben részt vevők visszajelzései alapján a neten vásárolt tárgyak közel 60 százaléka így jut el idén év végén a vevőkhöz. A fizetési módok tekintetében még mindig a készpénz a legjellemzőbb (36%), de már egyre gyakoribb a banki átutalás (28%) és az online fizetés is (22%)” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.