A turisták teljes költése két részre bontható: a nemzetközi utazóktól származó, a desztinációkban keletkező bevételre, valamint a nemzetközi közlekedésnek köszönhető exportra. Az előbbi 2013-ban 1159 milliárd dollár (873 milliárd euró) volt, utóbbi pedig 218 milliárd dollárt tett ki. A (United Nations World Tourism Organization – UNWTO) szerint ezek az eredmények is alátámasztják a turizmus szerepének erősödését a gazdasági növekedés ösztönzésében és a nemzetközi kereskedelemben.
Továbbra is a fejlődő piacok játsszák a főszerepet a nemzetközi turisztikai kiadások növekedésében. Tavaly a negyedik legnagyobb piac, Oroszország nemzetközi turisztikai kiadásai 24,9 százalékkal növekedtek, az első helyen álló Kína kiadásai még jelentősebb mértékben, 26,1 százalékkal, Brazília turisztikai kiadásai pedig 12,9 százalékkal bővültek – közölte a Magyar Turizmus (MT) Zrt..
A legtöbb, Magyarország számára fontos küldőpiac - így Belgium, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Lengyelország, Németország, Norvégia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szaúd-Arábia, Törökország és Ukrajna - esetében nőttek a turisztikai kiadások. Ezzel szemben Ausztria, Hollandia, Japán és Olaszország nemzetközi turisztikai kiadásai csökkentek az eddig rendelkezésre álló adatok szerint. (Itthon a falusi turizmus húzóágazat lehetne, de nincsenek markáns helyi termékek, mindenhol ugyanaz van az "étlapon".)
Az előzetes adatok szerint az idén január–februárban a nemzetközi turistaérkezések száma világszerte 5,3 százalékkal, Európában 5,2 százalékkal nőtt. A kelet-közép-európai régió egésze 4,1 százalékos bővülésről számolt be.