Nem a legolcsóbbra hajt a magyar

Bár a hazai lakosságra saját bevallása szerint a nagyon árérzékeny viselkedésmód jellemző, a vásárlók mindössze negyede választja valóban a legolcsóbb árucikket szinte minden termékkategóriában.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem a legolcsóbbat keressük

Az NRC által a 18‒59 éves magyar lakosság körében végzett reprezentatív kutatás eredménye szerint a márkahűség, az ár-érték arány mérlegelése és a racionalitás az esetek többségében felülírja a puszta „legolcsóbbat keresem” attitűdöt. (A márkahűség kiépítéséről itt olvashat bővebben!) A termékkategóriák többsége esetében van egy olyan „számításba jöhető” márkalista az emberek fejében, amelyre azokat a konkrét élelmiszercikkeket „vezeti fel”, melyekkel kapcsolatban jók a tapasztalatai, ár-érték arány alapján megfelelőnek tart, és persze meg is engedheti magának.

Havi nagybevásárlást a lakosság 86 százaléka tart, melyek főszereplői továbbra is a nők, de immár a férfiak kétharmada is aktívan kiveszi részét ebben a feladatban. Bár az élelmiszerek a háromból két vásárló esetében lista alapján kerülnek a kosarakba, a hatalmas árukínálatnak, valamint az aktuális akcióknak és promócióknak köszönhetően a tervezettnél jó néhány árucikkel hajlamosak bővíteni az előzetesen összeírt tételeket. A bevásárlást végzők 43 százaléka bevallottan sokszor a kedvezmények hatására vásárol meg olyan terméket, amit eredetileg nem tervezett.

A kosarakban legnagyobb aránnyal az alapélelmiszerek kapnak helyet, bár a 18‒29 éves korosztály nagyobb eséllyel egészíti ki a kosarát nassolnivalókkal. A lakosság 56 százaléka jellemzően a bevált márkákat preferálja a legolcsóbb helyett, és mindössze 26 százalék azok aránya, akik vásárlási döntéseiket többnyire az ár alapján hozzák meg.

A legolcsóbb keresésére irányuló attitűd erőssége nagyban függ a termékkategóriától, bizonyos kategóriák esetén – kiemelten a kávé, tea, margarin/vaj és a szénsavas üdítők esetében – pedig szinte egyáltalán nem is jelentkezik.

Vásárlási szokások: nehéz jól választani
A vásárlás nem éppen élvezetes időtöltés, amikor a napi rutin részét képezi. Akciók után kutakodni, árakat összehasonlítani és megtalálni a legkedvezőbb ajánlatot nem is olyan könnyű, mint azt gondolnánk. Sőt, néhány termék esetében kifejezetten nehéz; olyan, mintha egy almát hasonlítanánk össze egy körtével. A termékcímkék és az árcédulák feladata lenne, hogy segítsék az eligazodást, de sok esetben a fogyasztók nem tudják, hogyan használják ezeket.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo