Mit importáljunk Kínából? Kínaiakat!

A kínai kiutazó turisták számának exponenciális növekedése több évtizedre való befektetési témát kínál. Az elmúlt évben 110 millió kínai turista kelt útra, és a várakozások szerint ez a szám öt éven belül meg fog duplázódni. Ezek a turisták több milliárd dollárnyi vásárlóerőt visznek magukkal külföldre, és jó ütemben haladnak afelé, hogy számos országban ők váljanak a legtöbbet költő csoporttá.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az utazás és az idegenforgalom számos gazdaság életében fontos – és nem ritkán létfontosságú – szerepet játszik. A turizmus növekedésének egyik fő hajtóereje a kínai kiutazó turisták számának exponenciális növekedése. Az ország egyre bővülő, egyre többet kereső középosztálya, a hosszabb fizetett szabadságok, a gyorsabb vízumügyintézés és a mind olcsóbb repülőjáratok hatására a Kínából útnak induló turisták száma az elmúlt évi 110 millióról 2020-ra 200 millióra nőhet. Márpedig ez csupán egy óvatos becslés – a 2013-as Baoa Forum alkalmával Hszi Csin-ping elnök azt mondta, ez a szám 2019-re akár 400 millió is lehet.

A legfőbb exportcikk: a lakosság

Az Ázsia más országaival kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy az egy főre eső 8000 USD-nek megfelelő GDP a kiutazó turizmus robbanásszerű fejlődését idézi elő.4 2012-ben tíz kínai tartomány érte el ezt az szintet; 2020-ra a számuk 27-re nő. Annak ellenére, hogy mára Kínából indul útnak a kiutazó turisták többsége, a Kína kontinentális tartományaiból kiinduló idegenforgalom penetrációja ma is igen alacsony, 7%-os (v. ö. Japán: 15%, Korea 28%, Tajvan: 45%). A kínai lakosság mindössze 5%-ának van útlevele. A kínai kormány a ki- és beutazó, valamint a belföldi idegenforgalmat a szolgáltatási ágazat fő növekedési forrásának tekinti, és célja, hogy az idegenforgalom 2015-ben a GDP 4,5%-át adja. Egyre hihetőbbnek tűnik, hogy egy napon Kína legfőbb exportcikke a lakossága lesz – derült ki a Fidelity Worldwide Investment Perspectives elemzéséből.

Csak Párizs

A kínai turisták tavalyi útjaik során 130 milliárd dollárt költöttek. Ez az összeg 2019-re várhatóan 256 milliárd dollárra nőhet. Kína már ma is az idegenforgalomból származó bevételek fő forrása; 2012-óta fontosabb, mint az USA és a korábbi éllovas, Németország.  Bár az európai desztináció még nem olyan jelentős a kínai turisták között, a top 10-ben mindössze egyetlen európai ország van (Franciaország), a jelenség hatása még így sem lebecsülendő.

A Franciaországba utazó kínai turisták több pénzt költenek, mint bármelyik más nemzet tagjai. 2014-ben ők voltak a legtöbbet költő turisták Spanyolországban is: az ország idegenforgalmi árbevételének 31%-át adták.

Előretörünk a konferenciaturizmusban
Magyarországon 2014-ben összesen 2557 konferenciát rendeztek, ami 8,3 százalékos növekedés az előző évhez képest. A nagy befogadóképességű, új budapesti kongresszusi központ 2018-ra tervezett megnyitása jelentős pozitív változást hozhat a nemzetközi helyezésekben.
Európában, ahol a luxuscikkek kb. 30-80%-kal olcsóbbak, mint Kínában,13 minden luxuscikk-kiskereskedő, például az LVMH, a Kering, a Burberry és a Prada jól jár a turisták számának növekedésével.  A francia Galleries Lafayette forgalmának jelentős részét a kínai turisták generálják, míg a két nagy kozmetikai vállalatnak, az Estée Laudernek és a L’Oréalnak globális kiskereskedelmi értékesítői hálózata van. Az olasz luxusmárkák is sokat profitálnak majd abból, hogy a kínai turisták száma megháromszorozódik a következő öt évben. A világ luxuscikk-forgalmának csaknem egyharmadát a kínai fogyasztók generálják

 Ki nyer sokat hosszú távon?

A beutazó kínai turisták számában a legnagyobb emelkedést a vízummentes vagy a leszállás után azonnali vízumot kínáló úti célok tapasztalták. Az USA a közelmúltban enyhített a vízumfeltételeken, és immár több mint 900 kínai bankfiókban lehet vízumot kiváltani. Az Egyesült Királyság és több más európai ország idén szintén a vízumfeltételek enyhítésére készül. A várakozások szerint ez évente 12-15%-kal növeli majd az Európába és az USA-ba repülő turisták számát.

A kínai légitársaságok, pl. a China Southern (melyen jellemzően nagyobb a szabadidős utasok aránya) és az Air China (Európa és az USA viszonylatában a legnagyobb kínai légitársaság) komoly hasznot húznak majd a vízumelőírások lazításából.

A fapados légitársaságok Észak- és Délkelet-Ázsiában lezajlott fellendülése a régió lakosságának hatalmas része számára hozta el az olcsó repülőjegyek korszakát, és olyan helyekre is lehetővé tette a közvetlen járatok indítását, ahová korábban csak több átszállással lehetett eljutni. Az észak-tajvani Chiang Mai városhoz hasonló települések folyamatosan javítják az infrastruktúrájukat, hogy megfeleljenek a növekvő igényeknek (februárban rekordmennyiségű, 90 ezer kínai turista érkezett a város hétnapos újévi ünnepségére). Ázsia csendes-óceáni térségében ma már az összes légi utas 27%-át a fapados légitársaságok szállítják – ezzel szemben a Kínából kifelé irányuló és a Kínán belüli forgalomból mindössze 5%-kal részesednek.

Kína komoly erőfeszítéseket tesz saját három légitársasága, az Air China, a China Eastern és a China Southern védelme érdekében, és erősen korlátozza a független fapadosok belföldi terjeszkedését. Ugyanakkor a Kínai Polgári Légi Közlekedési Hatóság (Civil Aviation Authority of China (CAAC)) 2014 februárjában úgy nyilatkozott, hogy „tovább fogja csökkenteni a fapados légitársaságok vagy azok leányvállalatainak alapításához szükséges küszöbértékeket”

A turizmusnak is betehet a vasárnapi zárvatartás
Az idegenforgalom csődjétől tart az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, ha nem változik a boltok vasárnapi zárva tartásáról szóló törvény. Vámos György az RTL Híradónak azt mondta, kevesebb turista, kevesebb pénzt költ majd Magyarországon. A kormány hajthatatlan, továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy vasárnap senkit ne lehessen dolgoztatni.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo