„2014-ben a Használtautó-index végre meggyőző mértékben maga mögött hagyta azt a sávot, amelyből a válság kezdete óta évekig nem tudott kitörni. Mostanra azonban már több mint harmadával nagyobb összértékben cserélnek gazdát a használt autók a hazai piacon, mint 2009 elején” – mutatott rá Fodor László, a Használtautó.hu marketingvezetője. A mennyiségi növekedést az újautó-eladások és a használtautó-import kedvező alakulása segítette ebben az időszakban. Az áraknak a szinte nem is létező inflációt jóval meghaladó növekedése pedig elsősorban a romló forintárfolyamnak, illetve a 2014 elejétől a használtautó-behozatalra is kiterjesztett vagyonszerzési illetéknek tulajdonítható.
Az új autók eladása is meredeken megugrott tavaly.
Drágulási spirált indított az illeték és a gyenge árfolyam
A vagyonszerzési illeték elsősorban az év első felében okozott érezhető emelkedést a használtautó-piacon, ugyanakkor az euró árfolyama különösen a második félévben ugrott meg: az év eleji 300 forint alatti szintről év végére egészen 320 forint közelébe emelkedett a kurzus. Bár mindkét tényező közvetlenül az import járművekre volt hatással, a drágábbá vált behozatal a belföldi kínálat árát is felnyomta. A legnagyobb mértékben, közel 15 százalékkal a legtöbb hirdetést (28%) képviselő alsó középkategóriába tartozó autók meghirdetett átlagára nőtt, de a kínálatban szintén jelentős (27%) arányt képviselő közép- és felső középkategóriás használt járműveket is átlagosan 8 százalékkal drágábban lehet most megkapni, mint egy éve.
Ezek a típusok forogtak a használtautó-piacon 2014-ben
Az itthon értékesített használt autók fele öt márka valamelyikét képviseli. 14 százalékos részarányával továbbra is az Opel vezet, a második legjobban forgó márka a Suzuki, tíz százalékos részesedésével. Őket sorrendben a Volkswagen, a Ford és a Renault követi. Ez a sorrend jól tükrözi a hazai személyautó-állomány összetételét is, bár a Suzuki esetében az adásvétel aránya kisebb: a hazai autóknak ugyanis több mint 13 százaléka viseli ezt az emblémát.