Idén többe kerül a karácsony

A magyar lakosság a két évvel ezelőttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer forintot költ karácsonyi ajándékokra az idén. A karácsonyi szezonból is egyre nagyobb szeletet hasít ki az online kereskedelem.

Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat – derül ki a Budapest Bank megbízásából a GFK Hungária által készített legfrissebb felmérésből. A felmérés szerint ugyanakkor 2011 óta 19 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya akik azt mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.

A lakosság fele az aktuális havi fizetéséből finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30 százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. A folyószámla-hitelkeretét 4 százalék veszi igénybe, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján a kutatás szerint.

Karácsonykor is megy a trükközés
A karácsonyi vásárlást egyre többen kezdik az interneten. Idén a vásárlók kétharmada 30.000 Ft alatt fog költeni. A legtöbben a neten néznek utána egy-egy termék tulajdonságainak és árainak. A nők több ajándékot vesznek, lassabban és megfontoltabban.
Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80 százalék készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is, 15 százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni. Bár az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből.

Karácsonykor nagyot szakíthatnak a webshopok
Az online üzletekben is megkezdődött az ünnepek előtti nagy hajrá: az Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlást megnyitó hálaadás és „fekete péntek” alkalmával az internetes vásárlások csaknem 3 milliárd dollárt tettek ki, hazánkban pedig 46 milliárd forintos forgalmat jósolnak a szakértők decemberre.
A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. A válaszadók 14 százaléka bár interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben, vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.

A kutatásból az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését. A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg - olvasható a Budapest Bank közleményében.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo