Az Uber után itt az új "közellenség"

Míg a hazai kereskedelmi szálláshelyek átlagosan 10 százalék feletti forgalomnövekedést értek el tavaly, a hostelek és az alacsony kategóriájú hotelek alig 4,7 százalékos bővülést produkáltak, köszönhetően a magánszállásokat közvetítő közösségi oldalak elszívó erejének - hívta fel a figyelmet közleményében a BGF.

Kép: Pixabay

A lassuló növekedési folyamat hamarosan eléri a budapesti turizmus gerincét adó business hoteleket is. Bár a turizmusra ösztönzően hathat a magánlakások megjelenése a szálláskínálatban, általuk a nem frekventált lakóövezetekben is megerősödhet a turisták jelenléte; a megnövekedett forgalom pedig megkeserítheti a szomszédok életét – hívja fel a figyelmet Karakasné Morvay Klára, a Budapesti Gazdasági Főiskola adjunktusa.

Mára több mint 4.500, főként budapesti szálláshelyet kínál az egyik legnagyobb közösségi közvetítő oldal, az Airbnb. Az egyelőre inkább a fiatalok körében kedvelt megosztóoldalra feltöltött magánlakások elsősorban a hostelektől és az alacsony besorolású hotelektől csábítják el a vendégeket. „Tavaly a kereskedelmi szálláshelyek majd minden típusa – a 3-5 csillagos szállodák, panziók, üdülőházak – erőteljes, 10%-ot meghaladó vendégforgalom-növekedést mutatott, kivéve a hosteleket is magába foglaló közösségi szálláshelytípusokat, amelyek esetében ez az arány csak 4,7%-os” – hívja fel a figyelmet Karakasné Morvay Klára, a BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karának adjunktusa.

Ugyanakkor, ha a nemzetközi trendeknek megfelelően bővül a megosztásos szállásfoglalók köre, hamarosan a budapesti szállodaipar gerincét adó business hoteleket is eléri a változás. „Korábban a turisztikai szakemberek azt feltételezték, hogy az üzleti turizmust nem érinti majd az Airbnb megjelenése, hiszen az üzletemberek körében erősebb a magas minőségű hotelek és szolgáltatások iránti igény. Ma már nemzetközi szinten – és kismértékben már Budapesten is – látszik, hogy a magánlakások olyasmit is képesek kínálni, amivel a hotelek nem versenyezhetnek: az otthonosság hangulatát. Nincs mosoda, de van mosógép, nincs szobaszerviz, de van felszerelt konyha és kényelmes, emberi élettér” – emeli ki a BGF adjunktusa.

Airbnb azaz a modern Zimmer frei – lehet szabályosan!
Csinos lakásokkal jó környéken vagyonokat lehet keresni – mondják az Airbnb lakáskiadó szolgáltatás ismerői. Tény, hogy a szobáztatás-lakásoztatás 21. századi verziója jó a turistának és jó a tulajnak is – ha előzetesen már felmérte a fizetendő adó és a várhatóan befolyó nyereség arányát. A Piac&Profit segít, hogyan működhet szabályosan az új típusú szobáztatás.
Bár a hagyományos szálláshelyek egy részét hátrányosan érintheti a közösségi megosztás erősödése, a teljes turisztikai szegmens számára pozitív hatással lehet. A magánlakások bevonása az iparágba szálláshely-növekedést eredményez, valamint általa olyan területeken is fellendülhet a turizmus, ahol nincsenek kiépített szálláshelyek. A turisztikai költések többletjövedelemhez juttathatják a lakosságot és a helyi szolgáltatókat. Ugyanakkor a turisták erőteljesebben lehetnek jelen a nem frekventált lakóövezetekben is, ami viszont felboríthatja az ott lakók nyugalmát. Mindez szélsőséges esetben az ingatlanpiacra is kihathat, amennyiben a megnövekedett forgalom és egyéb problémák miatt csökkenni kezdenek a lakásárak az érintett környéken – teszi hozzá Karakasné Morvay Klára.

A közösségi megosztáson alapuló szálláshely-közvetítéssel szemben a szállodatulajdonosok által leginkább hangoztatott érv, hogy jelentős versenyhátrányba kerülnek a magánlakások tulajdonosaival szemben. „Egy-egy hagyományos regisztrált szálláshely után az üzemeltető befizeti az adókat (az idegenforgalmi adót, az áfát, a bérjárulékokat, az iparűzési és még számos további adót), áldoz a minőségbiztosításra, a munkavédelemre, betartja a higiénés előírásokat, és a pénztárgépekben megjelenik a bevétele. Mindezek a költségek a közösségi szállásadóknál nem jelentkeznek, így alacsonyan tudják tartani az áraikat” – hívja fel a figyelmet a BGF adjunktusa, hozzátéve, hogy a megosztóoldalra feltöltött szálláshelyeket az önkormányzatok felé a tulajdonosoknak be kellene jelenteniük, és a befolyt összeg után az adóíven az „egyéb” szálláshely kategóriájának megfelelő szabályozás szerint kellene adózniuk.

Ennek ellenére a magán szálláskínálók 70-80 százaléka – elsősorban az ismeretek hiánya miatt – feketén, engedélyek nélkül működik.  „A NAV jelenleg még nem vizsgálja ezeket a szállásadókat, próbafoglalásokra még nem került sor, de várhatóan, ahogy a közösségi személyszállításra specializálódott UBER, úgy az Airbnb esetében is elindulnak majd az adóellenőrzések” – mutat rá Karakasné Morvay Klára.

Oszd meg és uralkodj!
A közösségi hálóknak köszönhetően mára bármit bárkivel megoszthatunk a világon. Ez egyrészt a túlfogyasztás korszakának végét jelentheti, sokak számára viszont a túlélés eszköze lehet. A megosztás gazdasága megváltoztathatja a világot. A megosztás gazdaságáról és az Airbnb melletti más sikeres üzleti modellekről, amelyek erre épülnek, itt olvashat.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo