Kitört a szigor a Mekantil Bankcsoport háza táján. Például csak a nagyon kevés jól teljesítő, megbízható dealernek engedik meg a nagyobb kockázatot, az ügyfelei pedig lényegesen összetettebb hitelbírálatra számíthatnak, mint eddig. Kolossváry Ádám, a bank elnök-vezérigazgatója már rövidebb távon is az anyabank nemzetközi piacain elindított lízing szolgáltatások fejlődésében, ottani pénzügyi tevékenységük profitabilitásában látja a Merkantil stabil jövőjét. Ez azt jelenti, hogy a szlovák, a bolgár, a román és horvát környezet az, ahol tényleges lízinget jelent a pénzügyi szolgáltatásuk, a személyautónak nincs is olyan dominanciája, és persze kockázata, mint idehaza. A Magyarországon kialakult torzót ugyancsak lízingnek hívják, de a belső szerkezete a piacnak 68 százalékban személygépjármű, 13-ban tehergépkocsi, s csak alig több mint 10 százalékban gép és berendezés, illetve 7-ben ingatlan. A Merkantil elnök-vezérigazgatójának április 11-én tartott tájékoztatója szerint a szektort nem kis részben az jellemzi, hogy a hitelközvetítésen többet lehet keresni, mint az autóeladáson, ráadásul sok vetélytársnál az értékvesztés-képzésnek a növekvő mennyiség és kockázat ellenére sincs tetten érhető könyvelési adata.
A Mekantil Banknál véletlenül sem csodálkoznak azon, hogy 2004-ben és 2005-ben - a JD Power adatai szerint - egyaránt csökkent az új járművek eladása, s az idei előrejelzés sem másmilyen előjelű. Azért nyilvánvaló ez a trend, mert lényegesen nagyobb mennyiségben - következésképp nagyobb kockázatokkal - értékesítenek nálunk autót az egy főre jutó GDP arányában, mint a térség többi országában, s talán nem is véletlen, hogy az összehasonlító statisztika alapján tapasztalt értékesítési többlet a visszavett autók számával szinte kísértetiesen megegyezik. Ezen a kevéssé megnyugtató - és visszaeső - piacon sikerült a Merkantilnak a múlt évben 101 milliárd forintnyi kihelyezést elérnie, s ezzel piacvezetővé válnia. Kolossváry szerint a lízingpiacon nyilvántartott 37 finanszírozó közül csak hét olyan cég van, amelyik méretét tekintve is számottevő, ők teljesítik a teljes forgalom háromnegyed részét. A Merkantil saját portfoliójára is igaz, hogy nőtt az egy autóra jutó hitelösszeg, ugyanis a hazai piacon növekszik az új autók aránya a használtakéhoz képest. Az elnök-vezérigazgató megannyi veszélyforrásra hívta fel a figyelmet - ezúttal is. Rendszeresen hivatkozik rá, hogy az új finanszírozásoknál - a Merkantilnak 182 ezer élő szerződése van egyébként - nem elég, hogy 97 százalékot tesz ki a piacon a devizában igényelt hitel, de Svájcot leszámítva Európában egyedülálló módon 96 százalékot a svájci frank képviseli. A piac a kamatváltozást ma már hellyel-közzel bekalkulálja, de a legtöbb ügyfél még nem gondol bele abba, mit is jelent az árfolyamváltozás, s annak kockázata. Hazai specialitás az is, ahogyan a lízingszakma "lenyomja" az ügyfelektől megkövetelt önrész arányát. Míg 2000-ben 45 százalékot kellett produkálnia a vevőnek, a mostani átlag 26 százalék. Ennek megfelelően növekszik a pénzintézet kockázata is. A dealerek jutaléka is látványosan növekedett az elmúlt években, a kihelyezés állományához mérten 2000-ben még 2,1 százalék volt, tavaly már 6,7 százalék. Kolossváry Ádám kommentárja: e jelentékeny bevétel motiválja ezt az üzleti kört abban, hogy az új autók eladását mindenáron forszírozzák, s így éri el a magyar piac az irreálisan nagy mennyiségeket.
Igen nagynak mondható ma már az az autómennyiség, amelyik a nem fizető adósok jóvoltából visszakerül a finanszírozókhoz. A Merkantil - ellentétben számos vetélytársával - itt sem szemérmes, kész nyilvánosságra hozni ennek a flottának a gyarapodási adatait. A cég összforgalmához vetítve a tavalyelőtti 1,79 százalékról - 2878-ról - tavaly 2,4 százalékra - 4380-ra - nőtt az ügyféltől visszaszármaztatott kocsi. Kolossváry Ádám azt a körülményt is figyelmeztetőnek tartja, hogy a használt autók visszavétele jóval gyorsabban növekszik, mint az újaké.
Az OTP Bankcsoporthoz tartozó Merkantilnál pontosan tudják, hogy a prudenciális követelményeknek eleget tenni kizárólag a következetes tartalékolásokkal és kockázatmérséklésre alapozó üzletpolitikával lehet. Nem is terveznek 2006-ra nagyobb üzleti forgalmat a magyar lízingpiacon, viszont nem pusztán a szolgáltatások bővítésével, hanem a térségben - így a román és a horvát piacon - specializált vállalat létesítésével is megjelennek. A hazai piacon az idén további csökkenő eladási számokat vélelmeznek az elemzők, s egyelőre megmagyarázhatatlanul, bővülést jósolnak 2007-re, s későbbre is. A Merkantil Banknak saját profitterve szerint még az idei évben is jók a pozíciói, nem mellékesen a még nem kifutott régebbi finanszírozásoknak és az azokon realizálható haszonnak köszönhetően. Nem kétséges, hogy később változik a futamidők szerinti portfolió összetétele, de akkor már a külpiaci Merkantil-tagok nagyobb forgalma és haszna, illetve az itthoni költségmegtakarító politika ígér biztonságot.