Újabb veszélyzónákat talált a Merkantil

Növekvő számban talál pénzügyi kockázatot a piacon a Merkantil Bank, ezért lízingszolgáltatásait egyre kevésbé itthon, egyre inkább a térség más országaiban kívánja bővíteni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kitört a szigor a Mekantil Bankcsoport háza táján. Például csak a nagyon kevés jól teljesítő, megbízható dealernek engedik meg a nagyobb kockázatot, az ügyfelei pedig lényegesen összetettebb hitelbírálatra számíthatnak, mint eddig. Kolossváry Ádám, a bank elnök-vezérigazgatója már rövidebb távon is az anyabank nemzetközi piacain elindított lízing szolgáltatások fejlődésében, ottani pénzügyi tevékenységük profitabilitásában látja a Merkantil stabil jövőjét. Ez azt jelenti, hogy a szlovák, a bolgár, a román és horvát környezet az, ahol tényleges lízinget jelent a pénzügyi szolgáltatásuk, a személyautónak nincs is olyan dominanciája, és persze kockázata, mint idehaza. A Magyarországon kialakult torzót ugyancsak lízingnek hívják, de a belső szerkezete a piacnak 68 százalékban személygépjármű, 13-ban tehergépkocsi, s csak alig több mint 10 százalékban gép és berendezés, illetve 7-ben ingatlan. A Merkantil elnök-vezérigazgatójának április 11-én tartott tájékoztatója szerint a szektort nem kis részben az jellemzi, hogy a hitelközvetítésen többet lehet keresni, mint az autóeladáson, ráadásul sok vetélytársnál az értékvesztés-képzésnek a növekvő mennyiség és kockázat ellenére sincs tetten érhető könyvelési adata.

A Mekantil Banknál véletlenül sem csodálkoznak azon, hogy 2004-ben és 2005-ben - a JD Power adatai szerint - egyaránt csökkent az új járművek eladása, s az idei előrejelzés sem másmilyen előjelű. Azért nyilvánvaló ez a trend, mert lényegesen nagyobb mennyiségben - következésképp nagyobb kockázatokkal - értékesítenek nálunk autót az egy főre jutó GDP arányában, mint a térség többi országában, s talán nem is véletlen, hogy az összehasonlító statisztika alapján tapasztalt értékesítési többlet a visszavett autók számával szinte kísértetiesen megegyezik. Ezen a kevéssé megnyugtató - és visszaeső - piacon sikerült a Merkantilnak a múlt évben 101 milliárd forintnyi kihelyezést elérnie, s ezzel piacvezetővé válnia. Kolossváry szerint a lízingpiacon nyilvántartott 37 finanszírozó közül csak hét olyan cég van, amelyik méretét tekintve is számottevő, ők teljesítik a teljes forgalom háromnegyed részét. A Merkantil saját portfoliójára is igaz, hogy nőtt az egy autóra jutó hitelösszeg, ugyanis a hazai piacon növekszik az új autók aránya a használtakéhoz képest. Az elnök-vezérigazgató megannyi veszélyforrásra hívta fel a figyelmet - ezúttal is. Rendszeresen hivatkozik rá, hogy az új finanszírozásoknál - a Merkantilnak 182 ezer élő szerződése van egyébként - nem elég, hogy 97 százalékot tesz ki a piacon a devizában igényelt hitel, de Svájcot leszámítva Európában egyedülálló módon 96 százalékot a svájci frank képviseli. A piac a kamatváltozást ma már hellyel-közzel bekalkulálja, de a legtöbb ügyfél még nem gondol bele abba, mit is jelent az árfolyamváltozás, s annak kockázata. Hazai specialitás az is, ahogyan a lízingszakma "lenyomja" az ügyfelektől megkövetelt önrész arányát. Míg 2000-ben 45 százalékot kellett produkálnia a vevőnek, a mostani átlag 26 százalék. Ennek megfelelően növekszik a pénzintézet kockázata is. A dealerek jutaléka is látványosan növekedett az elmúlt években, a kihelyezés állományához mérten 2000-ben még 2,1 százalék volt, tavaly már 6,7 százalék. Kolossváry Ádám kommentárja: e jelentékeny bevétel motiválja ezt az üzleti kört abban, hogy az új autók eladását mindenáron forszírozzák, s így éri el a magyar piac az irreálisan nagy mennyiségeket.

Igen nagynak mondható ma már az az autómennyiség, amelyik a nem fizető adósok jóvoltából visszakerül a finanszírozókhoz. A Merkantil - ellentétben számos vetélytársával - itt sem szemérmes, kész nyilvánosságra hozni ennek a flottának a gyarapodási adatait. A cég összforgalmához vetítve a tavalyelőtti 1,79 százalékról - 2878-ról - tavaly 2,4 százalékra - 4380-ra - nőtt az ügyféltől visszaszármaztatott kocsi. Kolossváry Ádám azt a körülményt is figyelmeztetőnek tartja, hogy a használt autók visszavétele jóval gyorsabban növekszik, mint az újaké.

Az OTP Bankcsoporthoz tartozó Merkantilnál pontosan tudják, hogy a prudenciális követelményeknek eleget tenni kizárólag a következetes tartalékolásokkal és kockázatmérséklésre alapozó üzletpolitikával lehet. Nem is terveznek 2006-ra nagyobb üzleti forgalmat a magyar lízingpiacon, viszont nem pusztán a szolgáltatások bővítésével, hanem a térségben - így a román és a horvát piacon - specializált vállalat létesítésével is megjelennek. A hazai piacon az idén további csökkenő eladási számokat vélelmeznek az elemzők, s egyelőre megmagyarázhatatlanul, bővülést jósolnak 2007-re, s későbbre is. A Merkantil Banknak saját profitterve szerint még az idei évben is jók a pozíciói, nem mellékesen a még nem kifutott régebbi finanszírozásoknak és az azokon realizálható haszonnak köszönhetően. Nem kétséges, hogy később változik a futamidők szerinti portfolió összetétele, de akkor már a külpiaci Merkantil-tagok nagyobb forgalma és haszna, illetve az itthoni költségmegtakarító politika ígér biztonságot.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo