A prémium kategória messze nem új fogalom a hazai pénzvilágban: már 2007-ben volt olyan nagybank (a CIB, a K&H, illetve az MKB például eleve prémiumszolgáltatóként jelent meg a magyar piacon), ahol nem csak a több tízmillió forintos megtakarítással rendelkező privát banki ügyfeleknek járt kiemelt figyelem. Érdemi változás viszont, hogy ma már nem nagyon lehet olyan bankot találni, amelynek a szolgáltatási palettáján ilyen ajánlat nem szerepel.
Kiknek szól?
A feltételek ráadásul messze nem teljesíthetetlenek. A bankok általában rendszeres jövedelmet vagy adott összegű megtakarítást határoznak meg a kritériumok között, de van olyan pénzintézet is (CIB, FHB, Raiffeisen), ahol a nagyobb, problémamentes hitelállománnyal rendelkezők is kiemelt figyelemre számíthatnak. A megadott feltételek közül minden pénzintézetnél elegendő, ha csupán az egyik teljesül.
A jövedelemkorlát jellemzően 280–400 ezer forint havonta, az elvárt megtakarítás 5–10 millió forint között mozog. Bár van ennél alacsonyabb s magasabb korlát is. Az OTP-nél a 35 év alatti korosztálynál elegendő például, ha a számlanyitás előtti három hónapból kettőben legalább 200 ezer forint jövedelem érkezik a számlára, vagy ugyanilyen időtávon legalább két hónapban a megtakarítás záró egyenlege meghaladja a kétmillió forintot. Az FHB-nál viszonylag magasak a korlátok – havi 750 ezer forint jövedelem vagy 20 millió forint megtakarítás, vagy 50 millió forint jelzáloghitel –, ám a prémiumügyfeleknek sok ingyenes és nagyon kedvezményes szolgáltatást nyújtanak. Az általános kritériumokon túlmenően sajátos feltételekkel lehet találkozni még az MKB-nál, ahol külön figyelnek azokra, akik szakmailag vagy társadalmilag fontos értékeket képviselnek (Professzori Klub, Kiválóságok Klubja).
Mit jelent?
A prémiumügyfelek minden pénzintézetnél soronkívüliséget élvezhetnek, előzetesen időpontot foglalhatnak, személyes bankárral tárgyalnak (bár néhány helyen ez utóbbi nem mindig jelent dedikált tanácsadót), sőt a főváros belvárosában van, ahol a fiókba látogatók még parkolóra is számíthatnak.
Van, ahol prémiumszámlát nyitnak az ügyfélnek, amelyhez az előbb említett kényelmi szolgáltatások mellett díjengedmények, esetlegesen a bank partnerhálózatában (biztosítás, nyugdíj, vásárlás) elérhető kedvezmények kapcsolódnak. Máshol akár több számlacsomag közül is lehet választani (például a K&H-nál, az MKB-nál és az UniCreditnél) az igények alapján. A kedvezmények között nemritkán assistance szolgáltatás (gépjárműre, egészségre, de akár otthoni problémákra) is található. A CIB 24 órás prémiumvonalat üzemeltet. Az OTP-nél a prémiumügyfelek az OTP Klub tagjaiként számos kedvezményben részesülnek a csoport tagjainál, illetve a szerződött partnereknél.
A kínálati palettán található továbbá olyan szolgáltató is (egyebek mellett az Erste), amely komplex megoldást kínál: forint-, deviza- és értékpapírszámlával, telebank, netbank és telefonos privát banki elérhetőséggel. A kiegészítő elemek között pedig a pénzügyi életpálya tervezésétől, a befektetési tanácsadásig széles a paletta.
A szolgáltatás elemein túlmenően óriási eltérések vannak a megtakarítások elhelyezésére kínált lehetőségekben is. A legtöbb nagy pénzügyi csoport a prémiumügyfelek számára kedvezményesen teszi elérhetővé a teljes megtakarítási kínálatát (betétek, befektetési alapok, tőzsdei termékek), de a közepes, kisebb pénzintézetek is kiemelt kamatot adnak e szegmensnek. Gyakran előfordul, hogy a bankok más szolgáltatók termékeit is beemelik a kínálatba, ami korábban inkább a jóval vagyonosabb privát banki ügyfélkör számára volt csupán biztosított.
Hogyan érdemes választani?
Mivel a szolgáltatások egyre összetettebbek, a választás nem egyszerű. Azoknak, akik rendelkeznek a prémiumszolgáltatás igénybevételéhez elegendő jövedelemmel, ám komolyabb megtakarításuk nincs, elsősorban a számlavezetéssel összefüggő feltételekre érdemes koncentrálniuk, és – az elérhető kedvezmények számbavétele mellett –összehasonlítaniuk a szolgáltatás díjszabását az egyéb ajánlatokkal is.
A komolyabb megtakarítóknak viszont alaposan át kell tekinteniük a bank által kínált megtakarítási formákat is, ügyelve arra, hogy olyan termékek legyenek, amelyek megfelelnek a kockázatvállalási igényeiknek. A várható hozamok mellett pedig a költségeket is minden esetben számba kell venni, ellenkező esetben komoly meglepetések is előfordulhatnak.
A kapcsolódó egyéb szolgáltatások (kedvezményes utazás, ingyenes biztosítás, pontgyűjtő kártyák) igen csábítóak, de csak akkor hasznosak, ha valaki szokott például vásárolni azokban az üzletekben, ahol a kedvezmények érvényesek.
Költségek
Ahogy a szolgáltatás tartalmában, úgy a díjakban is óriási eltérések vannak akár adott bankon belül is, ha többféle csomagból lehet választani. A prémiumbanki csomagok díja általában kedvezőbb, mint az alapcsomagoké azonos bankhasználati szokások mellett. Sok esetben a számlavezetés díjmentes, sőt, adott esetben akár ingyenes is lehet a bankolás, mint például a K&H-nál.
A BankRáció.hu számla-összehasonlító kalkulátora szerint havi 400 ezer forint jövedelem s a táblázatban szereplő tranzakciók mellett igen kedvező a díjszabása az AXA, a Raiffeisen, illetve a Gránit Bank megjelölt számlacsomagjának, ám az eredmény erősen függ a megadott feltételektől. Mindemellett a prémiumszolgáltatásoknál különösen kell figyelni az elvárt feltétekre; több olyan intézmény van ugyanis, amely már akkor jelentősen emeli a díjat, ha azok akár csak egyetlen hónapban nem teljesülnek.
Gergely Péter a Piac & Profit szakértője, BankRáció.hu