Sűrű fillér, avagy hogyan működik a tömegfinanszírozás

A tömegfinanszírozás, azaz a crowdfunding azon az egyszerű elven alapul, hogy ha elég vonzó egy a projekt, sokan fogják kis pénzzel támogatni, hogy meg is valósuljon. Itthon magánszemélyek és szervezetek is hozzájuthatnak ezekhez a pénzekhez – ha képesek megfelelő projektet, jó kampányokat indítani. Érdemes megismerkedni azzal, mit is jelent ez: kétrészes sorozatunkban bepillantást adunk a tömegfinanszírozás világába.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tömegfinanszírozó platformok (mint például a legismertebb amerikai Kickstarter vagy európai versenytársa, az Indiegogo) lehetővé teszik, hogy egy-egy projekt minél nagyobb tömeget érjen el, és legális keretek között jusson az egyes emberek által felajánlott támogatáshoz.(Itt olvashat a magyar tömegfinanszírozással foglalkozó oldalakról.) Milyen projektekre kell gondolni? Szinte bármire – innovatív vagy design tárgyak létrehozásától zenei fesztiválokon keresztül egyéni tanulmányút finanszírozásáig mindenre kérhetik a pénzt a lelkes és bátor ötletgazdák. Akik pedig megkapják a pénzt, nagy lehetőséget kapnak, hogy személyes vagy üzleti sikert érjenek el. Jól hangzik, igaz?

Olyannyira jól hangzik, hogy az Egyesült Államokban egy éve törvényi lehetősége van cégeknek is meglovagolni a magántőke tömegfinanszírozás-hullámát.(Itt olvashat a legsikeresebb külföldi példákról és pillanatnyi a magyar helyzetről.)

Kép:PP archív

Működés, dióhéjban

A tömegfinanszírozás nagyon röviden így működik: a projekt lehet egy koncert megszervezésétől állatmenhely létrehozásán keresztül új termék létrehozásáig mindenféle. A célt a projektgazda megfogalmazza videóban, leírásban, majd az általa kiválasztott platformon meghirdeti. A célhoz finanszírozási célt is megjelöl, azaz leírja, minimálisan mennyi az a pénz, amiből már megvalósítható a projekt. Itt trükkös egy kicsit a dolog: vannak úgynevezett rugalmas és fix keretek, azaz egyes platformokon akkor is hozzájuthat a projektgazda a pénzhez, ha a megjelölt célnál kevesebbet gyűjt össze, máshol csak akkor, ha legalább a megjelölt célt eléri. A támogatóknak a projekt támogatási kategóriákat határoz meg aszerint, hogy mennyi pénzzel szállnak be a projektbe. Az egyes kategóriákban a támogatók különböző ellentételezéseket kaphatnak, az egyszerű köszönömtől a nagy értékű termékekig. Az átlagos projekt 9 héten keresztül folytat kampányt, ezalatt minél több embert próbál rávenni arra, hogy fizessen be a platformon keresztül a projektbe. Amennyiben eléri a célját, megkapja a pénzt (amiből a platform valamennyit levon), és megkezdődhet a projekt megvalósítása – ha pedig nem elég sűrű a fillérek zápora, a pénzek visszamennek a támogatókhoz.

Tömegfinanszírozás-körkép számokban

Világszerte valamivel több mint 530 működő tömegfinanszírozó platform van a GoGetFunding 2013 elején készült felmérése szerint. Ennél lényegesen több, egyes becslések szerint akár ötször ennyi honlap indult az elmúlt években, de csak kevés az, amelyik képes a kitűzött céloknak megfelelő méretű közösséget toborozni és megfelelő mennyiségű kampányt indítani. A platformok 40%-a a kifizetett támogatások kis százalékát számítja fel kezelési költségként.

Aprópénznek hangzik, ha azt mondjuk, néhány dolláros támogatási összeggel szállnak be a támogatók a projektekbe, de a számok azt mutatják, magánemberek jelentős tömegei szánják pénzüket mások álmainak a finanszírozására. A félszáz működő platform 2013-ban világviszonylatban várhatóan 5,1 milliárd USA-dollárnyi támogatási összeget mozgósít (viszonyításképpen: ez körülbelül a tizede annak, amit az EU kohéziós alapja oszt ki támogatásképpen évente).

Ez a hatalmas összeg jellemzően 5-500 dolláros „adagokban” indul magánszemélyektől, és érkezik magánszemélyek vagy szervezetek projektjeihez, 2500 dollárnál nagyobb, átlagosan 7000 dolláros projektekhez. 2012-ben mintegy 1 millió projekt érte el a kitűzött finanszírozási célt – vagy annál lényegesen magasabb, mint a 2012-es rekorder Pebble (egy high-tech óra), amely 69 ezer támogatótól gyűjtött össze több mint 10 millió dollárt. A 2012-ben hasznosult 2,7 milliárd dollárnyi összeg 59%-a az Egyesült Államokban, 35%-a Európában csilingelt a projektek pénzes-dobozaiban.

Ügyek, álmok, alkuk

A sikeres projekt egyik legfontosabb eleme, hogy mit ajánl támogatóinak cserébe.

A projektek 43%-ában a támogató valamilyen ellenértéket kap (ajándék-jelleggel): például a legkisebb, néhány dollárnyi támogatásokért cserébe a projektek a támogató nevét megjelenítik honlapjaikon vagy kis értékű ajándékot küldenek. A nagyobb összeget adó támogatók nagyobb értékű ajándékokat kapnak, illetve sokszor elővásárlás formájában „lefoglalják” maguknak egy létrejövő új termék első darabjait vagy egy ígértes koncertre, eseményre a helyeket. A projektek valamivel több mint tizede esemény vagy előadás, 7,5%-a zenei felvétel vagy film. Ezek a művészeti ágak igen jelentős támogatást mozgatnak meg. Ezekre a területekre külön platformok is létrejöttek, és igen hatékonyan működnek.

A projektek körülbelül harmada olyan ügy (társadalmi, környezetvédelmi stb. célú akció), ami mellett a támogató elköteleződik: itt magának az ügynek a megvalósulása jelenti az ellenértéket. Fontos azonban figyelni arra, hogy ezek a projektek is megbecsülik támogatóikat: név szerint említik őket kiadványaikban vagy éppen névre szóló köszönőlevelet, valami apró emléket küldenek nekik.

Azokban az országokban, ahol ez jogilag lehetséges, a támogató tulajdonrészt szerezhet a támogatást gyűjtő cégben vagy részesedhet a támogatott projekt profitjából (e kettő az összes projekt mintegy negyedénél történik). Ez utóbbi típusok voltak azok, amelyek az Egyesült Államokban elvezettek oda, hogy a szenátus elé került a cégek finanszírozását lehetővé tevő törvénytervezet, mivel a tőzsdéhez vagy szövetkezetekhez hasonlító logika összességében több pénzt mozgatott meg, mint az ügyek és az ajándék-jelleggel kalapozó projektek összesen. A részesedést és haszonmegosztást felajánló projektek 42%-a 100 ezer dollár feletti összeget gyűjtött össze projektenként.

Működhet ez Magyarországon?

Magyarországon az elmúlt években 5 platform indult, ezekből egy működik értelmezhető mértékben. Az itt sikeres néhány kampány 80 ezer és 600 ezer forint közötti összeget gyűjtött össze néhány tucatnyi támogatójától. A többi platform Csipkerózsika-álmot alszik – nem tudható, mi lesz a sorsuk.

A projektek jelentős része a működő platformon sikertelen – csakúgy, mint világszerte más platformokon, de gyaníthatóan más okokból. Míg egy amerikai platformon a projektek nagy része egyszerűen elvész a tömegben, addig a néhány induló magyart itthon ez a veszély nem fenyegeti. Inkább úgy tűnik, az ötletgazdák nem értették meg a tömegfinanszírozás egyik leglényegesebb elemét: a kampány fontosságát. Mivel a platformok nem voltak képesek jelentős közösséget mozgósítani, illetve nagy visszhangot kiváltó projekteket bevonni a kezdetektől, csak a projekteken múlik, képesek-e elég nagy hírverést generálni. A magyar platformok ennek megfelelően nem sokkal jelentenek többet, mint ha valaki saját bankszámláján gyűjtene, inkább csak jól szabályozott keretet adnak a pénzmozgásnak.

Sorozatunk következő részében megnézzük, hogyan működnek a sikeres projektek és platformok, és azt latolgatjuk, lehet-e Magyarországon sikeres kampányt folytatni (biztatásképpen előre  megsúgjuk: igen).

A cikk szerzője a Megoldás.Most munkatársa.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo