"A MasterCard kutatásai évről évre követik bankkártya használati szokásaink változását" - mondta el Mihalszky Anikó a MasterCard Europe Közép-Kelet Európai Regionális Marketing Managere. "A legfrissebb felmérés eredményei arra a lényeges változásra mutatnak rá, hogy ma Magyarországon már több alkalommal használjuk fizetésre, mint készpénzfelvételre a bankkártyánkat."
A kutatásból kiderül, hogy a magyar lakosság 48 százalékának van legalább egy bankkártyája, és minden hatodik kártyabirtokos legalább két plasztikot tudhat magáénak. Ebben a tekintetben a hét vizsgált régiós ország közül Magyarország a negyedik helyen áll, előttünk Szlovákia és Csehország, az élen Horvátország, ahol a kártyabirtokosok aránya 62,7 százalék.
Legszívesebben továbbra is a hipermarketek pénztárainál használjuk a bankkártyát vásárlásra, majd a benzinkutak, kisebb szupermarketek, és egyéb üzletek következnek a sorban, míg külföldi elfogadóhelyeken a magyar kártyabirtokosok csupán 6%-a fizet a plasztikkal.
Inkább a kártya
Hogy miért vesszük elő leginkább a kártyát? Az elsődleges motivációt továbbra is az adja, ha nincs nálunk készpénz, de sokat nyom a latban az is, ha nagyobb összeget kell kiegyenlítenünk. Ezt a kártyabirtokosok 50 százaléka szívesebben teszi bankkártyával, mint készpénzzel.
A magyar fogyasztó egy hónapban átlagosan 2,34 alkalommal használja fizetésre bankkártyáját. Ezen a csoporton belül a 20-29 éves korosztály teszi ezt a leggyakrabban, átlagosan 3,04 alkalommal. (Régiónkban a horvát kártyabirtokosok veszik elő fizetés céljából leggyakrabban a kártyát, egy hónap alatt 5 alkalommal.) A régiós adatok szerint a magyar kártyabirtokosok fordulnak a legritkábban készpénz-automatához, havi átlagban mindössze 2,31 alkalommal. Ebben a tekintetben a lengyel kártyások vezetnek, havi 5,45 készpénzfelvétellel.
A MasterCard kutatása arra a kérdésre is kereste a választ, hogy mi ösztönözhetné a magyar bankkártya-birtokosokat arra, gyakrabban használják kártyájukat az üzletek pénztárainál. A megkérdezettek 43 százaléka az elfogadóhelyek számának növelését fogadná szívesen, míg 34 százalékuk gyorsabb kártyaleolvasást, 33 százalékuk pedig fokozott kártyabiztonságot szeretne.
A felmérés minden országban 1000 fős mintán alapul. Célja a fogyasztók szokásainak, viselkedésének teljes körű megismerése, illetve a bankkártyák és a motivációs faktorok általános viszonyainak feltárása volt.
A kutatás során primer (a megkérdezettek otthonában végzett négyszemközti interjúk), valamint szekunder eljárásokat egyaránt alkalmaztak, átfogó képet nyújtva a fogyasztó aspektusából a pénzügyi piacon bekövetkező eseményekről.