Nem fog a fék

Bár a magyar autópiac zsugorodik, és vele megy össze a lízing formájú finanszírozások mértéke is - így a személygépjármű-finanszírozás részaránya csökkent a lízingpiacon -, a haszongépjárművek szegmensében egyelőre nem érezhető a gazdasági lassulás.

A felmérések alapján egyre zsugorodik a magyar autópiac. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb adatai alapján például Magyarországon augusztusban 14 ezer 380 autót adtak el, ami 8,9 százalékos csökkenést jelent. Az autópiac lendületvesztése kihat a lízingágazatra is, tekintettel arra, hogy az utóbbi döntő részben gépjármű-finanszírozásból él.

Báti Balázs, a Magyar Lízingszövetség májusban megválasztott elnöke elmondta: a féléves adatok alapján az utóbbi évek növekedési üteme teljesen elenyészett, a lízingcégek nagyjából akkora finanszírozott értékről számoltak be, mint egy évvel korábban. Az év hátralévő részében visszaesés várható, így az ágazat nominálisan is a múlt évinél alacsonyabb eredményt érhet el.

Ami a lízingszakma első félévét illeti: a lízingcégek több mint 600 milliárd forintnyi eszköz beszerzéséhez járultak hozzá, ami 12 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet. Tovább tart ugyanakkor az önerő csökkenése, amit az jelzi, hogy a finanszírozott összeg az eszközértéket meghaladva, 18 százalékkal nőtt, sőt eközben 2 százalékkal csökkent a lízingbe adott eszközök darabszáma is. Jelentősen csökkent a lízingpiacon belül a személygépjármű-finanszírozás részaránya, ám dominanciáját jól mutatja, hogy az egy évvel ezelőttinél 6 százalékkal alacsonyabb érték még mindig 61 százalékot tesz ki. A visszaesés azzal magyarázható, hogy az üzletág mindössze 1 százalékkal, 391 milliárd forintra tudott növekedni eszközértékben.

A gép nem fárad

Mindeközben a gép- és berendezés üzletág 34 százalékkal közel 67 milliárd forintra nőtt, és szintén átlag felett - 16 százalékkal -, 80,5 milliárd forint értékűre növekedett a haszongépjármű-ágazat is. Érdekesség ezeken a területeken, hogy - hasonlóan az ingatlanlízinghez - 13-15 százalékot meghaladó mértékben emelkedett az átlagos finanszírozási érték, vagyis ezeken a területeken is csökkent a saját erő mértéke. A gépek és berendezések területén elérte a 10 millió, a tehergépjármű-területen pedig meghaladta a 9 millió forintot. A két szegmens részesedése a teljes lízingfinanszírozáson belül így 12, illetve 15 százalék fölötti.

A haszongépjárművek esetében tapasztalható lelkesedés a lízing iránt továbbra is a konstrukciókhoz kapcsolódó pénzügyi előnyökkel magyarázható. Az évek során a lízing a közepes és nagy cégek után fokozatosan elérhetővé vált a kisebb vállalatok számára is, s így nagyot lendíthet a pénzügyileg legkiszolgáltatottabb cégek helyzetén is.

A pénzintézetek nem szívesen finanszíroztak a legkisebb vállalatok számára hosszú távú hiteleket, mivel nem látták biztosítottnak, hogy a társaság megéri a hitel visszafizetésének élettartamát. A lízing esetében azonban a befektetés tárgyát képező ingóság - vagy éppen ingatlan - a futamidő lejártáig a lízingelő birtokában marad, így sokkal kisebb problémát jelentenek az esetleges nemfizetésből eredő jogi hercehurcák. Egyes esetekben az ügyfél a futamidő végén hozzájuthat a kívánt termékhez, míg más esetekben nem is áll érdekében a saját tulajdonba kerülés, inkább csak amolyan "kölcsönzés" jelleggel köt lízingszerződést.

Nem mindegy

A lízing kifejezés hallatán sokan egyből rávágják, hogy "ez az, amikor csak a futamidő végén lesz a tiéd az autó", pedig a valóságban ennél jóval több aspektusa létezik a lízingnek.#page#

A legtöbb vállalat - és magánszemély - a pénzügyi lízing valamilyen formájával találkozik, ez ugyanis messze a legelterjedtebb formája a lízingszerződéseknek. Ennek a konstrukciónak a végén valóban megvásárolható a lízingelt (haszon)gépjármű vagy éppen ingatlan, azonban adózási szempontból mindenképpen meg kell különböztetnünk a nyílt és zárt végű lízinget. A két típus legfőbb különbsége az áfafizetés területén fogható meg. A nyílt végű konstrukció esetén fokozatosan, a törlesztés részeként kérik az áfát is, míg a zárt konstrukcióban előre le kell tenni az asztalra az áfa összegét, igaz, a későbbiekben ez már nem terheli a havi lízingdíjat.

Kevésbé elterjedt az operatív lízing, illetve tartós bérlet, amelynek esetén a lízingelt eszköz nem kerül a lízingbevevő tulajdonába, így az leginkább egy kölcsönszerződéshez hasonlítható. Nyugat-Európában magánszemélyek körében is népszerű és elterjedt forma a gépjárművek tartós bérletbe vétele. Ebben a konstrukcióban soha nem kerül a kölcsönbevevő tulajdonába a gépjármű, ám kedvező havidíjért az autót négy-öt évente az adott márka legfrissebb típusára cserélik.

Mint azt már korábban megírtuk (Lízingelt fejlődés, Piac és Profit, 2006./3), a vállalkozások vezetőinek mindenképpen meg kell gondolniuk, mely konstrukció a legelőnyösebb számukra. El kell dönteniük, milyen időtávra, milyen célra szeretnének lízingelni, mint ahogyan azt is, hogy e célra mekkora összeg áll rendelkezésükre a jelenben, illetve a jövőben.

Előnyös finanszírozás

A jól megválasztott lízingkonstrukció számos - főleg a kisvállalatokra jellemző - problémára nyújthat megoldást. Egyrészt a vállalkozás a beruházási szándékait hosszú távú idegen forrással tudja megoldani, kímélve ezzel a saját pénzeszközeit. Másrészt a lízingdíjrészletek ütemezése igazodhat a bevételeihez mind időben, mind összegben. Vállalatok esetében a lízingcégek általában rugalmasabbak a díjfizetés terén, mint magánszemélyekében.

A lízingdíjak a lízingtárgy által megtermelt bevételből is fizethetők, ezáltal a beruházás önfinanszírozóvá válik. Ráadásul - amint azt az első félév gyakorlata fényesen bizonyítja - a lízingügylet biztosítéka lehet akár teljes egészében maga a lízingelt tárgy is, szemben a hitelkonstrukciók esetén elvárt önrésszel.

Ez azonban nem minden. Hála a lízingpiacon egyre szorosabbá váló versenynek, számos olyan konstrukció látott napvilágot, amely tovább könnyíti a kkv-szektor tagjainak helyzetét.

Természetesen minden lízingcég kínál most már euró-, illetve svájci frank alapú megoldásokat is a forintalapúak mellé. Jó hír azonban, hogy a mezőgazdasági gépek, berendezések lízingelése esetén a lízingbevevő jogosult végleges fejlesztési célú juttatásra és kamattámogatásra. Gépek, berendezések, egyes járművek lízingelése esetén a mikro- és kisvállalkozások mint lízingbevevők a társasági adó alapját csökkenthetik a beruházás értékével, illetve annak meghatározott százalékával; a kis- és középvállalkozások pedig a pénzügyi lízingre fizetett kamattal, illetve annak bizonyos százalékával

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo