– Piaci bizonytalanság, szűkülő hitellehetőségek nehezítik a cégek mindennapjait. Milyen hatással volt a válság, illetve a banki finanszírozás szűkülése a faktor szolgáltatás árára?
– Sem a banki finanszírozási magatartás, sem a válság nincs, és nem volt közvetlen hatással a faktorcégek árazására. Sőt, ami a válságot illeti, 2010-ben a faktoring volt az egyetlen vállalkozásfinanszírozási forma, amelynél nőtt a finanszírozás volumene, miközben a vállalati – különösen a kkv szektornak történő – hitelkihelyezések volumene a bankszektor egészében csökkent.
Az árazást illetően annak tendenciája nem változott az elmúlt években. A szövetség tagjai – a rendelkezésünkre álló információk alapján – nem növelték a szolgáltatásaik árát, függetlenül attól, hogy a faktor cégeket is érzékenyen érintette a különadó bevezetése. Megítélésünk szerint a faktorcégek árai harmonikusan illeszkednek a vállalt kockázatok és a szolgáltatások színvonalához és kkv finanszírozás esetén könnyen összehasonlíthatóak a banki rövidlejáratú finanszírozás árával.
– Kinek éri meg a kintlévőségeit faktoráltatni?
– Minden olyan cégnek, amely likviditási gondokkal küzd, állandó piaca van, eladható termékkel rendelkezik és a vevőköre pénzügyileg, gazdaságilag egészséges. A faktoringot feltétlenül ajánlanám valamennyi gazdasági vezetőnek, akik számára fontos, hogy az általa vezetett társaságot megóvja a túlzott eladósodástól. Faktoring esetében a társaság olyan plusz külső forrás bevonására tesz szert, melynek törlesztésére az általa már teljesített szolgáltatás későbbi (15-120 nap múlva esedékes) kiegyenlítése a garancia ez a fajta finanszírozás harmonikusan igazodik a várható bevételhez, illetve a várható növekedéshez. Az említett feltételeknek megfelelő vállalkozásoknak kifejezetten ajánlott a faktoring, mert a finanszírozás mellett olyan egyéb szolgáltatásokat is kapnak, amelyeket egy banknak nem profilja nyújtani. Ilyen például az adminisztrációs terhek jelentős részének átvétele, vevőminősítés, behajtás, biztosítás. A faktorcégek természetes ügyfélköre egyébként a kkv kör, de egyre több nagyobb vállalkozás is igénybe veszi, mert számukra is egyre vonzóbbak a felsorolt kapcsolódó szolgáltatások.
– Mennyibe kerül a szolgáltatás?
– A faktoring konstrukció általában egyedi, azaz vállalkozásra szabott konstrukció, tehát általános választ adni arra, hogy mennyibe kerül, nem lehet. Az ár a vállalt szolgáltatás tartalmának, összetettségének, kockázatának a függvénye. Így, ha például sok kis értékű számlával kell dolgozni, akkor az ár az átlagostól felfelé mozdulhat, ellenkező esetben lefelé.
– A mikrovállalatok aránya tavaly csökkent a faktoring statisztikák szerint. Mi ennek az oka?
– A mikro- és kisvállalkozások a legsérülékenyebb szereplői a piacnak, így érthető, hogy kedvezőtlen piaci helyzetben ők azok, akik elsősorban kiesnek a piacról. Likviditási gondjaikat piaci feltételek mellett már nem tudják kezelni, ezért is szorgalmazza a Magyar Faktoring Szövetség már 2008 óta egy olyan faktoring program létrehozását, amely a piacinál kedvezőbb feltételek mellett teszi lehetővé ennek a körnek a faktoring finanszírozását. A javaslat az illetékes kormányzati szerveknél pozitív fogadtatásban részesült, de finanszírozási alap, egyelőre nem áll rendelkezésre.
- Segíthet-e faktorálás abban, hogy a kkv-kat ellehetetlenítő körbetartozás csökkenjen?
A kkv-kat érintő és valóban égető problémának minősíthető körbetertozás csökkentésében nagyon jelentős szerepet vállalhatnának a faktorcégek. A faktoringszövetség elnöksége sok energiát fektetett abba, hogy erről meggyőzze az illetékes hatóságokat. A probléma gyökere ez esetben ugyan is nem az, hogy a faktoring szolgáltatás ne lenne eléggé ismert a kkv-k körében. Tapasztalataink szerint a kiscégek felé megjelenő lejárt tartozások többsége éppen az állami kifizetőhelyek késedelme miatt alakul ki. A faktorcégek többsége szívesen részt venne a késedelem miatt , a kkv-k nál jelentkező likviditási hiány faktoráláson keresztüli áthidalásában. Erre azonban egy, több mint 3 éve "kitalált", kétszer felfüggesztett, és 2011-ben változatlan tartalommal "újraélesztett" törvényi rendelkezés (az Art 36/A) miatt nincs lehetőségünk. A törvény kimondja, hogy a szállítónak a kifizetés pillanatában rendelkeznie kell "0"-ás adóigazolással. Tekintve, hogy a közbeszerzésben a megrendelői oldalon állami cégek vesznek részt, a fizetési késedelmeik kiszámítatlanok, a faktorcégek - annak ellenére, hogy a számlák megvásárlásakor ellenőrzik a szállítók adófizetését - nem vállahatják fel azt a kockázatot, hogy az általában tőkehiányos kis cégek a hosszú késedelem ellenére is képesek lesznek az adójukat időben befizetni.
Egy másik, de kapcsolódó probléma, hogy a faktorálás, minden igyekezetünk ellenére sem került bele egyetlen támogatott finanszírozó programba sem. A támogatás pedig a faktor esetében egyértelmüen a kkv-k érdekeit szolgálná, hiszen ezek a vállakozások az esetek többségében csak a faktoráláson keresztül jutnak finanszírozáshoz, mivel a bankok által elvárt biztosítéki rendszerrel (ingatlan, drága eszközök, értékes, nagy készletek) nem rendelkeznek. A faktorcégek, a limitelbírálásnál elsősorban a kötelezettek, azaz a megrendelők kockázatát veszik számba, ha a szállító (kkv) rendelkezik jóminőségű termékkel vagy szolgáltatással, és kedvező bonitásu vevőkkel, gyorsan forráshoz juthat.