Kenőpénz? Természetesen!

A GfK Csoport 2001 óta Európa korrupciós klímájáról évente elkészített tanulmányának idei adatai szerint az európaiak túlnyomó többsége minden körülmények között erkölcstelennek tartja a kenőpénzt. A válaszadók - eltérő mértékben ugyan - az állam szerepét hangsúlyozzák a korrupció elleni harcba az egyénével szemben. A kelet-közép-európai országok lakói inkább beletörődnek a jelenség létezésébe, mint nyugat-európai társaik.

A GfK Csoport a Transparency International megbízásából 2001 óta évente készíti el a "Korrupció Európában" tanulmányát, mely a korrupciót, mint társadalmi jelenséget vizsgálja. Idén a nemzetközi kutatás már 21 ország mintegy 22.000 lakosának megkérdezésével zajlott. A tanulmány - többek között - olyan kérdéseket kutat, mint a korrupció társadalmi elfogadottsága és elterjedtsége, a korrupcióval kapcsolatos lakossági toleranciaküszöb, az intézményekkel szembeni bizalmatlanság mértéke, a csúszópénzek szükségessége.

Nyugaton 8 százalék törődik bele

A tanulmányban publikált adatok szerint az Európai Unió legutóbb, 2004-ben csatlakozott tagországaiban megkérdezetteknek 19 százaléka gondolja úgy, hogy a kenőpénz természetes része az életnek, és aki élni szeretné a maga életét, annak ebbe bele kell törődnie. Az EU 25 tagállamában az állítással egyetértők aránya 14 százalék, Nyugat-Európában 8 százalék, míg a kelet-közép-európai országokat vizsgálva 23 százalékra tehető. Magyarországon 2006-ban a megkérdezetteknek szintén 23 százaléka vélekedik így, ami a helyzet egyfajta javulásáról tanúskodik úgy 2004-hez (27 százalék), mint 2001-hez (24 százalék) képest is.

Ezzel párhuzamosan vizsgálták a szakemberek azt, az egyes nemzetek megkérdezettjei milyen arányban tartják minden körülmény között erkölcstelennek a kenőpénz adását. Leginkább elítélően a mélyen katolikus Lengyelország (86 százalék), Görögország (84 százalék), Ausztria (84 százalék), Svédország (81 százalék), Észtország (81 százalék) és Portugália (80 százalék) megkérdezettjei nyilatkoztak. Magyarországon a válaszadóknak mintegy 64 százaléka gondolja úgy, hogy a kenőpénz nem tekinthető semmilyen körülmények között erkölcsös megoldásnak.

Portugália, Bulgária, Románia

A kutatási adatok értelmében a korrupció terén az elmúlt három évben végbement változásokat legnegatívabban Portugália, és az EU csatlakozás előtt álló Bulgária, valamint Románia lakossága látja. Az Unióhoz 1986-ban csatlakozott Portugáliában a megkérdezettek 65 százaléka érzékelt az elmúlt három évben növekedést a korrupció szintjében, ez az arány Bulgáriában 64 százalék, Romániában pedig 63 százalék. Magyarországon a megvesztegethetőség mértékének emelkedéséről a válaszadók nem egészen fele, mintegy 45 százaléka számolt be - ez az arány a kutatásban résztvevő országok körében Ausztriát követően (41 százalék) a második legalacsonyabb arány.#page#

Inkább az állam, mint az egyén

A korrupció elleni küzdelemben a megkérdezettek - eltérő mértékben bár - az állam szerepét hangsúlyozzák az egyénével szemben. Az új EU tagállamok lakosságának 86 százaléka ért egyet azzal az állítással, miszerint a korrupció elleni harc inkább az állam és nem az egyén feladata. A 25 EU tagállam tekintetében ezt az arány 82 százalék, Nyugat-Európában 78 százalék, a paternalista államrendhez szokott egykori szocialista blokk országaiban pedig 86 százalék. Az állam és az egyén ezirányú felelősségének éles elválásáról tanúskodnak a hazai adatok is: Magyarországon a válaszadók 82 százaléka gondolja úgy 2006-ban, hogy a korrupció elleni harc az egyén helyett az állam feladata, s ez az arány 2001 óta növekvő tendenciát mutat.

Az korrupció megfékezésében az egyén szerepét firtató kérdésre adott válaszokból kiderült, hogy Nyugat-Európában a legmagasabb azoknak az aránya, akik személy szerint sosem adnak kenőpénzt. A tíz újonnan csatlakozott államban ez az arány 71 százalék, az EU 25-ben 76 százalék. A kelet- közép európai országokban némiképp alacsonyabb, 67 százalékra tehető azoknak az aránya, akik mindig eltekintenek a kenőpénztől. Magyarországon a lakosságnak kevesebb, mint a fele (47 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy csúszópénzt soha nem ad semmilyen szolgáltatásért cserébe.

Az új EU tagállamok, illetve az egykori szocialista blokk országainak lakossága rezignáltabb a korrupció elleni küzdelem kérdésében. Míg a 25 országot tömörítő Unió válaszadóinak összességében 46 százaléka értékeli a korrupciót olyan jelenségként, mint ami mindig is létezett, s létezni is fog. A nyugat-európai államokban ez az arány 37 százalékra tehető, ellenben Kelet-Közép-Európában 49 százalék. Magyarország adatai e tekintetben a tanulmányban szereplő ország-csoportok átlagainál magasabb - a korrupció elleni küzdelem értelmetlenségéről a megkérdezett mindegy 55 százaléka van meggyőződve (2004-ben ez az arány 52 százalék, 2001-ben pedig 43 százalék volt).

A felmérést a GfK Csoport végezte, a magyar adatokat a GfK Hungária Piackutató Intézet szolgáltatta.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo