A bank - ügyfél kapcsolat teljességét felölelő Bankindex kutatás során nyert adatokból a jelenlegi pénzügyi helyzet következtében három kérdéskör vált különösen érdekessé: hogyan érzékelik az ügyfelek a megváltozott körülményeket, mennyire érintette meg őket a válság, és mit tesznek a bankok ebben a helyzetben. A válság kezelését illetően a felmérés szerint a bankok eddig jól vizsgáztak, az összesített teljesítményt jelző Bankindex a félév során 24 pontról 37 pontra emelkedett.
A bankválasztás fontos
Az összesített teljesítményt tükröző Bankindex most mért 13 százalékpontos emelkedése a bankok javuló megítéléséről tanúskodik. A pozitív változás ezen belül az egyik alindex, az ún. bankválasztás növekedésével magyarázható, ennek értéke ugyanis közel háromszorosára nőtt. Az ügyfeleknek érzékelhetően sokkal fontosabb lett az, hogy melyik banktól veszik igénybe az adott terméket, megfelelő ajánlat esetén hűségesebbek saját bankjukhoz. Különösen felértékelődik tehát azon bankok versenyelőnye, amelyek érett, a mindennapi működésbe beépülő CRM megoldással rendelkeznek.
Az igazi problémát nem is ez jelenti, hanem az, hogy több mint 10 százalékuk esetében a havi törlesztési kötelezettség magasabb, mint jövedelmük 25 százaléka.
Az október közepe és november eleje között zajló 2. kutatási hullám adataiból érdekes ellentmondás rajzolódik ki. Annak ellenére, hogy a gazdasági kilátásokkal kapcsolatban ebben az időszakban szinte csak negatív tartalmú hírek jelentek meg, az átlagember mégis úgy érzékelte, hogy kevesebb kifejezetten jó hírt hallott, nem pedig úgy, hogy kifejezetten rossz híreket lehetne hallani a bankokról. Miközben 40%-kal csökkent azok aránya, akik szerint pozitív hírek jelentek meg a bankokról, addig a negatív híreket tapasztalók aránya nem változott.
Megtakarítások kommunikálása
"Könnyen lehet, hogy sokan - érthető módon - a biztonságot keresték és inkább a pozitív hírekre koncentráltak" - véli Nemes Csaba, a Scale Research ügyvezető partnere. "Az is tény, hogy szinte minden vizsgált bank esetében megnövekedett azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik lényegesen több törődést, odafigyelést érzékeltek bankjuktól. Ez azt is jelzi, hogy a bankok összességében sikeresen kommunikálták ügyfeleiknek azt, hogy a pénzük náluk továbbra is biztonságban van." - mondta Nemes Csaba.
A bankok konkrét lépéseit vizsgálva egyértelmű, hogy a kommunikáció hangsúlya a hitel helyett a megtakarításokra helyeződött át. Közel megháromszorozódott és elérte a 20%-ot azon válaszadók aránya, akik az elmúlt időszakban bankbetéttel kapcsolatban hallottak valamilyen termékajánlatot. Az ügyfelek a korábbiaknál testre szabottabbnak érezték a DM levél formájában - elsősorban a nagybankoktól - érkezett ajánlatokat. A megnövekedett információ és a betétek nyitása iránti fogékonyságuk pedig azt eredményezte, hogy elsősorban a nagybankok profitáltak az új betételhelyezésekből. A másik oldalon viszont a lakáshitelezési ajánlatok szinte teljesen eltűntek a piacról.