Nem eredményes a pénzmosás elleni küzdelem

A pénzmosás elleni intézkedések alaposan leterhelik a bankokat. A megkérdezettek szerint a szabályozás túl gyorsan változik, a végeredmény pedig következetlen és nem egységes, ezért a bankok szabályozásnak való megfelelésre fordított kiadásai rendszeresen meghaladják a tervezettet.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre hektikusabb a pénzmosás, adóelkerülés elleni szabályozás - Kép: SXC

Téved, aki azt hiszi, hogy a bankok vezetői csak a pénz megolvasásával, üzleti döntésekkel, hitelezéssel vagy forrásbevonással vannak elfoglalva. A pénzmosás ellenőrzésével kapcsolatos milliárd dolláros nagyságrendű büntetések és a működési engedélyek bevonásával fenyegető ellenőrzések miatt a hatóságok által előírt intézkedések bevezetése és ellenőrzése minden korábbinál gyakrabban szerepel a napirendi pontok között a bankok igazgatósági ülésein – derül ki a KPMG nemzetközi felméréséből.

A pénzmosás elleni (Anti Money Laundering – AML) jogszabályok egyike a „Financial Action Task Force’s Recommendations”, az ENSZ Pénzügyi Akciócsoportjának ajánlása, amely célzott pénzügyi szankciókkal segít megakadályozni a terrorizmus és a tömegpusztító eszközök finanszírozását. A 2010-ben elfogadott U.S. Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) az adóelkerülés megakadályozását célozza.Ez 2014. július 1-jétől minden pénzintézetet arra kötelez, hogy az amerikai állampolgárok nála vezetett számláin regisztrált pénzmozgásokról jelentést készítsen az Internal Revenue Service-nek (IRS, Belső Jövedelem Szolgálat). (A nemrég a külföldi pénzek hazahozása érdekében létrehozott Stabilitási Megtakarítási Számla kapcsán is az merült fel, hogy a bankoknak kell vizsgálnia ezeket, hogy elkerüljék az esetleges pénzmosást.)

A KPMG által megkérdezett bankvezetők válaszaiból készült tanulmány szerint a jelenség pikantériája, hogy az évek óta tartó jelentős fejlesztések ellenére a megkérdezettek 35 százaléka szerint saját pénzügyi tranzakcióikat felügyelni hivatott rendszerük nem jó: eredményessége vagy hatékonysága gyenge. A válaszadóknak valamivel több mint a fele mondta, hogy rendszerük képes teljes képet nyújtani a pénzügyi műveletekről, 16 százalékuk viszont már most úgy látja, hogy a 2014 júliusi határidőre nem fog megfelelni a FATCA követelményeinek.

Még mindig Ciprus a magyar offshore paradicsom
Mérsékelten ugyan, de csökken azon magyar cégek száma, melyek tulajdonosa valamely offshore országbeli cég. Ciprus tavaly májusi pénzügyi összeomlásával csökkent ugyan az országban székelő magyar cégtulajdonosok száma, de még így is a Seychelles-szigetek és Hollandia mellett itt van a legtöbb tulajdonos bejegyezve.
Mindez azért is meglepő, mert a szabályok gyors változása miatt a pénzintézetek idén átlagosan 53 százalékkal növelik a szabályoknak való megfelelés költségeit, és a kiadási tétel már évek óta emelkedik. Sőt ezek az adatok feltehetőleg még alul is becsülik a tényleges költéseket, hiszen a megkérdezettek jelentős része azt is bevallotta, hogy a jogszabályoknak való megfeleléssel kapcsolatos kiadások a szabályok állandó változása miatt rendszeresen meghaladják a tervezettet.

A bankok ilyen típusú kiadásaikat jellemzően három fő területen költik el: folyamatosan fejlesztik a pénzügyi műveleteket felügyelő rendszereket, felülvizsgálják és karbantartják az ügyfelek adatainak elemzését végző (Know Your Customer – KYC) rendszereket, és egyre több új alkalmazottat vesznek föl erre a területre. Kell is a sok alkalmazott, hiszen például a kiemelt közszereplőket külön figyelik a bankok: magas kockázatú kapcsolatként tartják nyilván őket, sőt mind több társaságnál írják elő, hogy az ilyen személyek tranzakcióihoz felső vezető aláírása is szükséges.

Megoldást vagy veszélyt jelentenek a virtuális pénzek?
A Világbank szervezésében nemrégiben megrendezett jogi kerekasztalon a központi bankoktól a pénzügyi ellenőrző szervezetekig több befolyásos intézmény képviseltette magát, azonban a digitális valutákról tartott előadások színvonala messze elmaradt a kifejezetten forró téma kapcsán elvárható szakmai igényesség mértékétől. Azért azonban mindenképpen elismerés illeti meg a résztvevőket, hogy elhamarkodott döntések helyett egyelőre felvállalják, hogy passzívan csodálják a virtuális valuták – és különösen a Bitcoin – területén mutatkozó intenzív fejlődést, elismerve az értékes pénzügyi innovációt.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo