Export? Ők segítenek!

Beruházásösztönzés és exportfejlesztés a fő feladata a gazdasági tárcához tartozó Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak, amely idén 3,6 milliárd forinttal gazdálkodhat. A január 1-jén megalakult új központi kormányhivatal elnöke, Dobos Erzsébet a Piac & Profitnak többek között arról is beszélt, hogy - a hivatal támogatása, útmutatása mellett - milyen feladatokkal kell szembenézniük a kis- és középvállalkozásoknak, ha piacuk bővítésére az exportot választják.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vezetőként, kormányhivatal első embereként igazán fiatal Dobos Erzsébet, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal - angol nevén Hungarian Investment and Trade Agency (HITA) - elnöke. Ennek ellenére lassan egy évtizede ezen a szakterületen dolgozik.

- Valóban, 2002-ben, rögtön a diploma után - a végzettségem szerint is a külgazdaság, az exportfejlesztés irányába orientálódtam - az ITDH-ban kezdtem, az alapoktól: az ügyfélszolgálaton indítottam, tanácsadóként. Ez nagyon hasznos volt, hiszen minden megkeresés ide érkezik mind a befektetésösztönzés, mind az exportfejlesztés területéről. Következő „lépcsőként" az Euro Info Központ működtetése és vezetése volt a feladatom. Ennek az Európai Bizottság által működtetett vállalkozásfejlesztési hálózatnak az utóda az Enterprise Europe Network, tulajdonképpen ezt én alakítottam ki az ITDH-ban. Tavaly januárig vezettem a hálózatot, akkor vettem át a vállalkozásfejlesztési igazgatóságot. Ami a koromat illeti... Megvan az előnye és a hátránya is. E közel tíz év alatt sokféle szakmai együttműködést végigvihettem itthon és külföldön is, s ez erős hátteret ad ahhoz, hogy tudásban, tapasztalatban, kapcsolatrendszerben helyt tudjak állni. A fiatalság pedig talán együtt jár a lendülettel, bátorsággal, merészséggel, amire szükség is lesz, hiszen egészen az alapoktól kell felépíteni valamit. A HITA ugyanis teljesen új intézmény, bár az alapfeladat - a befektetésösztönzés és az exportfejlesztés - ugyanaz, mint az ITDH-ban.

- Mi indokolta azt, hogy az ITDH megszűnjék - bár jogilag még létezik mint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozó szervezet -, és teljesen új intézményt hozzanak létre egy másik tárca kebelében, gyakorlatilag hasonló feladatokkal?

- A kormányzati szándék az volt, hogy közelebb kerüljön ez a tevékenység ahhoz a miniszterhez, akinek ez a feladatkörébe tartozik. A gazdasági tárcánál összpontosulnak a külgazdasági szakmai feladatok és funkciók, itt van a stratégiaalkotás is, amelynek megvalósítása a hivatal feladata. Az elődszervezet - nem jogelőd, ez fontos - gazdasági társaságként működött, a HITA pedig központi hivatali státussal rendelkezik, ezáltal a tevékenység közelebb került a minisztériumhoz, szorosabb az együttműködés, és ez biztonsági kontrollt is jelent. A koncepcióm másik eleme az, hogy ne a „hivatal" fogalmához kötődő, esetleges negatív érzéseket erősítsük.

- Nem kíván jóval nagyobb erőfeszítéseket a hazai kkv-kat versenyképessé és exportéretté tenni, mint egy külföldi beruházó döntése részleteit befolyásolni, hiszen ennél sokkal többről nemigen lehet szó?

- Mindkét tevékenység fókuszban van. De valóban, a befektetésösztönzés bizonyos szempontból egyszerűbb: tiszta mutatószámok, tények, helyi látogatások alapján transzparens rendszerben dönt a befektető, hogy megéri-e neki, vagy sem. És bár alapvetően nem itthon születik a döntés, ha már itt van egy cég, az befolyásolhatja az anyavállalat döntéseit. 
A magyar vállalkozások exportérettségének elősegítése nem megy egyik pillanatról a másikra. Ráadásul azoknak a cégeknek a száma, amelyek kisvállalkozások, magyar tulajdonban vannak és exportálnak, körülbelül kétezer.

- A több száz ezerből.

- Igen. Vagyis nagyon kevés magyar kisvállalkozás termel vagy szolgáltat exportra, s ezek többségének is lehet újat mondani. Kettős célt tűztünk ki: megnézzük azt a kört, amely már exportál, hogy hová fejleszthetők, bővíthetők - itt van némi tapasztalatuk -, és új exportőröket szeretnénk találni; ez nem reménytelen, de nagyon nehéz munka. Képzéseket kell tartani, személyes kontaktust ápolni, vagyis részünkről és a vállalkozások részéről is humánerőforrás-igényes feladat. Pici cégekről beszélünk, a kétezer exportáló vállalkozás kilencven százaléka tíz főnél kevesebbet foglalkoztat. E cégek többségénél nincs olyan munkavállaló, aki csak az exporttal foglalkozna, és még az is nehezen oldható meg, hogy a tulajdonos negyedévenként egy hetet valamelyik külföldi vásáron tartózkodjon. Ilyenkor mondjuk el, hogy nézzék meg ennek a távollétnek a hozadékát: milyen lehetőségeket, kapcsolatokat hoz, s ha nem is sikerül üzletet kötni, a versenytársak felmérése olyan előnyöket jelenthet, amelyeket abban a pillanatban esetleg nem is tudnak felbecsülni.

- A több százezer vállalkozás közül akár tízezres nagyságrendben is lehetnek potenciális exportőrök. Hogyan képes elérni őket a hivatal?

- A személyi állomány a budapesti és a hat regionális központ között oszlik meg, minden megyére jut egy-egy ember. Egyfelől rajtuk keresztül érjük el ügyfeleinket, másfelől számítunk azokra a szakmai szervezetekre, szövetségekre, kamarákra, érdekképviseletekre, amelyekkel a múltban is együtt dolgoztunk, januártól folyamatosan felvettük velük a kapcsolatot. Azt, hogy melyek azok a cégek, amelyek rövid vagy középtávon exportéretté tehetők, nehéz megmondani, hiszen a már exportáló cégek felmérése is mintegy másfél évet vett igénybe.

- Tapasztalatai szerint az exportra készülődő cégek tisztában vannak azzal, hogy ez mennyi munkát követel tőlük, vagy csak vágyakoznak a külpiacokra?

Mi mennyibe került?
A HITA tanácsadói munkája ingyenes, a képzések részben fizetősek. A fizetős események díja is inkább jelképes lesz. A hivatal igyekszik az árat úgy kialakítani, hogy ne jelentsen terhet a vállalkozások számára. Egy külföldön megrendezendő programra például, amelyen húsz kisvállalkozás vesz részt, s számukra egyenként öt–tíz megbeszélést szerveznek, a hivatalnak akár ötven–száz külföldi céget is oda kell hívnia. Ez sok költség és munka, de ha nincs semmilyen kötelezettsége a magyar résztvevőknek, könnyebben mondanak le programokról, mint ha valamennyit fizetniük kell érte.

- Viszonylag kevesen számolnak ezzel. Vannak olyan képzések, programok belföldön és külföldön egyaránt, amelyeken hozzájuthatnak információkhoz, támogatási lehetőségekhez, pályázatokhoz, tendereken való induláshoz, partnerkapcsolatokhoz, amelyek mind-mind segítenek abban, hogy exportálhassanak. A vállalkozások általában jól értenek a saját termékükhöz, szolgáltatásukhoz, de azt nem nagyon tudják, miként lesznek eladhatók. 
A külföldi utak előtt általában tartunk egy miniképzést, hogy mi az a minimum, amivel fel kell készülniük ilyen eseményekre: legyen névjegyük, színes brosúráik, katalógusaik, és legyenek felkészültek a tárgyalásokra. Azt aztán ők maguk is megtapasztalják, hogy weboldalra, marketinganyagokra - színes prospektusra, DVD-re, CD-re - és idegennyelv-tudásra égető szükség van! Reményeink szerint az eszközrendszer biztosítását majd pályázat formájában akár anyagilag is támogatni tudjuk.

- A hivatalnál is lehet pályázni?

- Jelenleg nem, de az ITDH-nál működött a kereskedelemfejlesztési pályázat - kiállításon, vásáron való részvételre vagy marketingeszközökre nyújtott részfinanszírozást -, amelyen kisvállalkozások nyerhettek el támogatást. Ez a forrás jelenleg még nincs megnyitva, de dolgozunk rajta, hogy elérhető legyen a vállalkozások számára, immár a HITA közreműködésével.

- Könnyebb pálya-e itthon beszállítónak lenni, mint külföldön értékesíteni?

- A beszállítóvá válásnak nagyon komoly feltételei vannak. Az első- és másodkörös beszállítónak pénzügyileg nagyon stabilnak és tőkeerősnek kell lennie. Nagy mennyiségben kell tudnia szállítani, és nagyon rugalmasnak kell lennie. Kisvállalkozásokra nem is jellemző, hogy első körös beszállítók lennének, másod-, harmad-, negyedkörben már inkább vannak magyar cégek. Ha valaki egyszer beszállító lesz, akkor már hosszabb távra kalkulálhat. Ehhez kifejezetten a cégekre szabott képzési folyamatban is részt kell vennie, de hozzávetőlegesen húszból kettő megy át a vizsgán, és válik beszállítóvá. Ezek a magyar vállalkozások azonban világszínvonalú terméket állítanak elő, az ilyen tevékenység már bármely piacon megállja a helyét.

Megjelent a Piac és Profit magazinban

Az exportsiker titka
Azok a cégek tudnak sikeresek lenni a külpiacon, amelyeknek tiszta a belső struktúrája, mindenki pontosan tudja, mik a feladatai, ki miért felel, és ki miben jó – mondja Dobos Erzsébet, hozzátéve: természetesen a termékének, szolgáltatásának versenyképesnek kell lennie. Egy jó ötlet nem elég, az exporthoz kiforrott termék szükséges. Jó, ha a cégnek itthon már van egy stabil ügyfélköre, mert ez megfelelő alapot, tapasztalatot adhat. Könnyen kimondjuk, hogy szeretnénk többletbevételt, akár exportból is, de hogy ennek milyen következményei lehetnek – kezdetben sokkal több energiát, munkát igényel, esetleg beruházást, amelynek anyagi vonzata is van –, azzal nem nagyon számolunk. Gyakori gond, hogy maga a termék kiváló, csak éppen nincs belőle megfelelő mennyiség. Érdemes fókuszálni, szűkíteni a lehetséges piacok körét. Nem feltétlenül kell egyből nagy piacra menni, lehet, hogy érdemes először megnézni a szomszéd országokat, a magyar lakta területeket, ahová akár maga a vállalkozó is oda tud utazni kocsival. S ha ez már stabilan működik, akkor érdemes továbbterjeszkedni.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo