Egyes elemzők kész tényként kezelik, hogy az Egyesült Államokból kiinduló, majd rövid idő alatt szinte minden országon végigsöprő jelzálogpiaci válság nyomán lelassul a világgazdaság, s ez csökkenő olajkeresletet, következésképp a jelenleginél alacsonyabb olajárakat jelent - áll a holtankoljak.hu szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében.
Mások azonban sokkal pesszimistábbak, szinte vészforgatókönyveket gyártanak. Van olyan, például a Német Gazdaságkutató Intézeté, mely szerint néhány éven belül négy euróra, azaz jelenlegi árfolyamon számítva ezer forintra emelkedik majd egy liter benzin ára. A borúlátó elemzőházak arról beszélnek, hogy a drága olaj a keresleti és kínálati oldal elbillenéséből fakad, vagyis további drágulás vár ránk.
Az optimisták ezzel szemben azt mondják, hogy már maga a száz dolláros olajár is "vicc" volt, hiszen egyetlen független kereskedő egyetlen tételre adott csupán megbízást eme lélektaninak nevezett határ fölött. Az illető a kommentárok szerint bevonult ugyan a gazdaságtörténetbe, mint "a száz dolláros olaj atyja", de nincs különösebb hatása a jövőbeli áralakulásra.
Lehet, hogy ez tényleg így van, a száz dollár átlépése azonban nagy lökést adott a további, drasztikus drágulásra hazardírozó kereskedőknek. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a New Yorki-i árutőzsdén a Bloomberg hírügynökség jelentése szerint ez év végére sorra születnek a hordónkénti kétszáz dolláros határidős vételi ajánlatok, ami praktikusan azt jelenti, hogy egyesek ennél is magasabb azonnali árakra számítanak 2008 utolsó, illetve 2009 első hónapjaiban. Az ajánlatok többsége alapján azonban ez a fejlemény kevéssé valószínű. (Az elmúlt egy év során 1850 forinttal emelkedett ötven liter gázolaj ára, míg ugyanennyi benzinért 1625 forinttal kell többet fizetni.)