Ha a leendő fogyasztók látnak fantáziát egy termékben, akkor adjanak pénzt is rá – lehetőségeikhez mérten. Ezen alapul a közösségi finanszírozás, melynek életképességét milliárdos projektek bizonyítják külföldön, de itthon is alakul a siker.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A közösségi finanszírozás – crowdfunding – a legfiatalabb internetes jelenség, amely egyre nagyobb szerepet kap a kreatív ötletek és művészi projektek megvalósításában világszerte. 2009 óta annyira divatos lett ez a modell, hogy számos vállalkozás, kezdő vállalkozó és művész lát elindulási, bemutatkozási, befutási lehetőséget a közösségi projekt oldalakban. A crowdfunding lehet adakozás, amikor a finanszírozók önzetlenül ölnek pénzt egy szimpatikusnak ítélt kezdeményezésbe, nagyobb összegeknél viszont részvényessé válhatnak, és részesedhetnek a bevételből. Az, aki ma tömegfinanszírozásra ad pénzt, olyan projektbe fektet be, amelyből nem feltétlenül remél megtérülést, de úgy gondolja, szegényebb lenne a világ nélküle. Hogy ezért legfeljebb megemlítik egy film stáblistáján, egy lemezborítón vagy egy prospektusban, az aligha zavarja az adakozók többségét.
Egymillió egy munkanap alatt
Az első crowdfunding siker a londoni székhelyű Spanner Films nevéhez kötődik. Az előző évtized közepén belekezdett az internetes adománygyűjtésbe a klímaváltozással foglalkozó, The Age of Stupid (A hülyeség kora) című film érdekében – írja a Debrecen Bár. A projekt vezetője öt év alatt mintegy 900 ezer fontot teremtett elő, hogy fedezze a film promóciós és gyártási költségeit, ami 2009-re készült el.
Hatalmas siker volt a Pebble karóra, mely gyártásának elindításához kitalálója 7,1 millió dollárt kalapozott össze.
Többszörös kisckstarter rekorder az Ouya nevű androidos készülékekhez csatlakoztatható játékkonzol. Övé a leggyorsabban összegyűjtött 1 millió dollár (mindössze 8 óra 22 perc kellett hozzá), a 24 óra alatt összegyűjtött legtöbb pénz (2.5 millió dollár), az 1 hónap alatt összegyűjtött legtöbb pénz (8.6 millió dollár, azaz 1.9 milliárd forint). Pedig eredetileg csak egymilliót akartak.
A világhálón tarhálás először a kreatív iparágakban honosodott meg: rétegközönségnek szóló könyvek, zenei albumok kiadásában, filmek készítésében vált bevett szokássá Amerikában. A nézők számára érdekes, ám profitorientált befektetők számára érdektelen dokumentum- és játékfilmek ezrei készülnek adakozásból. A módszer működéséről itt olvashat részletesebben.
Magyarországon ezen alapszik például a magyar kormány által létrehozott „Összefogás az Államadósság Ellen Alap” projektje is, ahova bárki befizethet kisebb-nagyobb összegeket, amennyiben egyetért a kitűzött céllal, de Barack Obama amerikai elnök is eredményesen használta első kampányában. A crowdfunding eredendően azonban éppen nem az állami ötletekre vonatkozna, hanem a magánkezdeményezések segítésére.
Nekünk is megy
Január közepén első igazán komoly rekordját érte el az egy évvel ezelőtt elindult első hazai közösségi finanszírozással foglalkozó weboldal, a Creative Selector. A crowdfounding oldalon 590.000. Ft gyűlt össze a „Minden napra egy csana” elnevezésű kezdeményezés számára, amely a családi napközik kialakítását segíti. A „Csana”, vagyis a családi napközi, egy hivatalos, ellenőrzött hely, ahol a dolgozó szülők gyermekei professzionális ellátást kapnak, amíg anyu-apu nincs velük – mindezt bölcsőde, ovi, iskolai napközi helyett. A Creative Selector.hu oldalán már sok projektnek sikerült 300.000. Ft körüli összeget összegyűjtenie, de ez az első eset, hogy a félmilliót is meghaladta az egyéni támogatók által összedobott támogatás összege.
Még pénzt sem kell adni
A közösségi média támogatásával készülhet el egy ifjú költő első kötete. A kezdeményezés nemcsak Magyarországon, de világszinten is új: a tervezett verseskötet szinte minden attribútumáról a rajongók döntenek a szerkesztő személyétől, a borítón át az illusztrációig. Belányi Józsefnek, a projekt elindítójának 2500 like-ot kell összegyűjtenie, hogy a kiadó lássa, van fantázia a verseskötetben. A költő azt szeretné bebizonyítani a kezdeményezéssel, hogy az emberek még mindig olvasnak verseket, hogy a közösségi média össze tud fogni számára releváns és jó ügyek érdekében, valamint azt, hogy a művészet nem szükségszerűen öncélú. A kötet oldalához az első két hétben közel 350-en csatlakoztak, de még több mint 2000 „támogatás” kell ahhoz, hogy Belányi „ÖcSi” József álma megvalósuljon: egy olyan kiadvány, amit az olvasók már a megjelenése előtt a magukénak érezhetnek.
A módszer itthoni sikerességét nem csak az „első fecske” rekordja mutatja, hanem az is, hogy többen is lehetőséget látnak hasonló kezdeményezések elindításában. A legnépszerűbb amerikai oldal a Kickstarter sikeres működési modelljét gondolták újra az Indulj.be fejlesztői: a világszerte megszokott pénzgyűjtés helyett a kreatív ötletek megvalósítására koncentrálnak a most elindított szolgáltatásukban. A működési elv lényege itt is a közösség erejében rejlik, de az új modell akár a gazdaságot is élénkítheti a válság közepén is. Az ismerősök alkotta közösség ereje az előértékesítés módszerével összevonva egy, új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert alkot, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek megvalósuljanak.
Az első hazai reklámra és designra épülő crowdsourcing startupot ugyan 2011 őszén tervezték elindítani, végül idén januárig tolódott a bevezetés. Az oldal lényege, hogy a megbízók reklám és design kategóriákban pályázatokat indíthatnak, amiknek ők szabják meg a díjazását és a határidejét is. Ha a kreatívok érdeklődését is felkelti a feladat, akkor beküldik a saját megoldásaikat, és a pályázat kiírójának útmutatásait figyelembe véve tökéletesítik azt. A folyamat végén a győztes megkapja a felajánlott pénzt, a megbízó pedig az elkészült munka felhasználási jogait.