Mérgesen puffognak hazánk legnagyobb mérgesgáz-kibocsátói

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége közös állásfoglalásban ítélték irreálisnak a Klímavédelmi Kerettörvény tervezetét. Szerintük a javaslat súlyosan veszélyezteti a hazai ipar teljesítő- és versenyképességét.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

"Irreális és átgondolatlan célkitűzéseket fogalmaz meg az éghajlat védelméről szóló törvényjavaslat", amely "a hazai nemzetgazdaságot veszélyeztető" tervezet, szól a három nagy ipari tömörülés verdiktje. "Súlyosan veszélyezteti a hazai ipar teljesítőképességét  és versenyképességét", mert a "CO2-kibocsátás irreális mértékű csökkentését írná elő."

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége közös állásfoglalásban tiltakozott. Céljuk a törvényhozók figyelmébe ajánlani a T/11716 számú jogszabálytervezettel kapcsolatos ellenérveket és meggyőzni a parlamenti képviselőket arról: ne fogadják el a Kerettörvényt.

Emisszió: Eleve tisztábbak vagyunk az uniós átlagnál?

"A hazai ETS szektorban (ide tartozik a villamosenergia-termelés, ásványolaj feldolgozás, cementgyártás, vasgyártás, stb.) a legkorszerűbb iparági technológiák alkalmazásának köszönhetően Magyarország uniós szinten már most is átlagon felül teljesít az éghajlat védelme terén", védik magukat országunk nehéziparának szereplői.

"Hazánk az egy főre jutó CO2-kibocsátást tekintve és a kibocsátás által érintett termékek egy főre jutó fajlagos fogyasztásában is elmarad az EU átlagtól. Az ipar jelenlegi teljesítményének fenntartása mellett a CO2-kibocsátás további csökkentése az iparági adottságok miatt nem lehetséges, és az energiaigényes iparágak más energiaforrásra való áttérése ugyancsak nehezen képzelhető el a megadott határidőig."

"A megfogalmazás alatt álló megújuló energiatörvény 13 százalékos megújuló alapon megtermelt teljes energiafogyasztásos részarányt irányoz elő 2020-ig. Éppen ezért a további erőteljes csökkentés a gazdaság teljesítőképességének és versenyképességének veszélyeztetése nélkül már nem lehetséges, így nem vállalható a törvényjavaslatban kitűzött cél maradéktalan teljesítése. A törvénytervezet számszerű célkitűzéseivel kapcsolatban nem készült, illetve nem került nyilvánosságra olyan hatástanulmány, amely azok szakmai megalapozására alkalmas volna."

Füstölögnek a dühtől: 2050-re "csaknem" teljesen le kellene állniuk a kibocsátással

"A törvényjavaslat által előírt, előzetes becslések alapján az 1990-es bázisévre vonatkozó 80 százalékos emisszió csökkentési cél teljesítése az említett iparágba tartozó vállalatok CO2-kibocsátásának csaknem totális leállítását jelenti 2050-ig, ami praktikusan egyet jelent az ETS szektorba tartozó iparágak megszűnésével." A három érdekképviseleti szervezet az éghajlat védelméről szóló törvényjavaslat ügyében közös nyilatkozatot juttatott el a parlamenti döntéshozókhoz "annak érdekében, hogy a nemzetgazdasági összefüggések és következmények ismeretében felelős, megalapozott döntés szülessen ebben a kérdésben."

Ugyanakkor figyelemreméltó érvelésükben, hogy sajtközleményükben nem érzékeltetik és részletezik (százalékos vagy bármilyen) számadattal, hogy a CO2-kibocsátás "csaknem"(!) teljes leállása alatt pontosan mit is értenek...

A legnagyobb szennyezők főbb észrevételei
  • A várható villamosenergia-igények nukleáris és megújuló alapú erőművekkel legfeljebb részben elégíthetőek ki, míg a többi iparág energiaigényének helyettesíthetősége irreális célkitűzés.
  • A hazai kibocsátás-csökkentési célok megvalósítása nem jelent globális kibocsátás-csökkentést, mert a hazai energiatermelésből kieső, de szükséges energiát a piac máshonnan, a környező országokból fogja megszerezni (átterhelés).
  • Az energiahatékonyság javítására és a megújuló energiaforrások alkalmazására rendelkezésre álló hazai források korlátozottak. (Ugyanakkor nemzeti szinten kiemelt támogatást igényel az energiahatékonyság további javítása és a megújuló energiaforrások alkalmazása, elsősorban a lakossági és kistérségi szférában.)
  • A kibocsátás-csökkentési határértékek hatástanulmányok nélküli felállítása és megfogalmazása a hazai ipar és gazdaság érdekeit sérti, mivel a versenysemlegességet rontja és a határon kívüli területekre tereli a gazdasági tevékenységet, veszélyezteti a munkaképes életkorban lévő lakosság foglalkoztatását.
  • A törvényjavaslat nem felel meg a jogszabályok tartalmi követelményeinek, megszövegezése további pontosítást és finomítást igényel, mivel a jelenlegi formában inkább kívánalmakat megfogalmazó parlamenti határozatnak tekinthető, mintsem kidolgozott törvényjavaslatnak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo