PM10: a városlakók réme

Javítani kell a városok levegőminőségét, hiszen annak állapota veszélyezteti az emberek egészségét. A Green Capital 12 pontos javaslattal élt most.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Pontos mérések nélkül is nyilvánvaló, de a részletes monitoring eredménye és adatai is alátámasztják: Budapest levegőjének kifogásolható minősége veszélyezteti a városban élő és dolgozó emberek egészségét, valamint rongálja a természetes és az épített környezetet. Ma a "leglátványosabb", legérzékelhetőbb nagyvárosi levegőminőségi probléma a PM 10, azaz a 10 mikrométernél kisebb átmérőjű szálló porrészecskék levegőben mért magas koncentrációja.

A finom szálló por okozta légszennyezés egyik fő okozója a közlekedés, ezen belül a rossz minőségű dízelmotorok. Hazánkban elterjedtek a dízelmotoros gépjárművek, ezért nagy közlekedési terhelésű pontokon rendszeres a szálló porra vonatkozó levegőminőségi határértékek túllépése. Fűtési időszakban erre még rárakódik a háztartások okozta terhelés. Szintén a közlekedéshez kapcsolódik az utak és a villamossínek nagyon ritka takarítása, ez is egy óriási helyi forrás, hiszen az itt lerakódott por újra és újra felkeveredik.

Budapesten sajnos eddig semmilyen érezhető intézkedés nem történt a szálló por okozta szennyezettség csökkentése érdekében. (A fővárosban a zaj is gondot okoz.) A légszennyezés csökkentésének tervszerű programozása országszerte nem megoldott, annak ellenére, hogy erre jogszabály ír elő kötelező feladatokat az önkormányzatok részére. Erre az utóbbi időben kevesebb figyelmet fordítottak. Az EU-támogatások nagyrészt - az egyébként szintén fontos - hulladékgazdálkodási és a szennyvíztisztítási beruházásokra fordítódnak, miközben a szakmai érvek ellenére a levegő védelme háttérbe szorul.

A Green Capital független környezetpolitikai kutató-tanácsadó intézet által javasolt intézkedések, amelyekkel a nagyvárosok levegőminősége viszonylag gyorsan javítható lenne:

Konkrét, relatíve gyorsan kivitelezhető intézkedések:

  1. A PM 10 szennyezőanyag mielőbbi bevonása a szmogriadó rendszerébe.
  2. A főváros zónákra osztása, a védett területekre behajtási tilalom elrendelése bizonyos járművek számára, de nem a járművek tömege, hanem a fajlagos kibocsátási tulajdonságaik alapján.
  3. A zónahatárok ésszerű megállapítása, a legvédettebb belső zónákban csak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom engedélyezése.
  4. A belső kerületekben a behajtási (út)díj bevezetése.
  5. Az utak, és főként a villamospályák rendszeres és hatékony takarítása.
  6. Kedvezőtlen helyzetekben, magas szennyezettség esetén habozás nélkül forgalomkorlátozó intézkedések bevezetése.

Általános, középtávon megvalósítható javaslatok:

  1. Forgalomszervezési intézkedések a dugók csökkentésére. Összehangolt, megfelelő logisztika szerint végzett útfelújítások és -építések.
  2. A forgalmat akadályozó közlekedési viselkedés drasztikus büntetése (például második parkolás, buszsávok használata).
  3. A tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának növelése.
  4. Az egyéni közlekedést választók közlekedési szokásainak tudatformálással történő megváltoztatása.
  5. A P+R rendszerek fejlesztése (ez nagy jelentőségű, főként a külvárosi metróállomások, a közlekedési szövetség keretében a peremkerületi és a környéki vasútállomások közelében).
  6. A közlekedési szövetség tényleges alkalmazása és preferálása.Az egyéni fűtés szabályozása. A távfűtés korszerűsítése és vonzóvá tétele.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo