Costanza Jacazio, a Barclays Capital-nek, a City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci elemzéseket is összeállító házának szakelemzője szerint a piac jelenleg "teszteli" az új árakat, és a hosszú távú kereslet-kínálati dinamikát kiegyensúlyozó árszintet próbálja megtalálni. Arra a kérdésre, hogy reálisnak tartja-e a Gazprom vezetője, Alekszej Miller minapi előrejelzését a 250 dolláros olajról, a Barclays Capital iparági elemzője annyit mondott: a cég alapeseti forgatókönyvében szereplő árprognózis "ennél alacsonyabb". (Korábban hasonlóan neves elemzők az olajár drasztikus esését sem zárták ki az amerikai gazdaság lefékeződése okán, Soros György pedig egyenesen sepkulációs buboréknak nevezte az olajár emelkedésének utóbbi időszakát és "drámai áresést" prognosztizált.)
Falánk világ
A Goldman Sachs befektetési csoport londoni iparági elemzői szerint viszont jövőre már 140 dollár feletti éves Brent-árfolyamátlag alakul ki. Mindez a cég szerint jelentős hatással lesz a felzárkózó térség inflációjára, főleg jövőre.
Az olaj iránti kereslet alakulását mutatja, hogy Kínában negyedével nőtt májusban a megelőző hónaphoz képest az olajimport számlájának összege, miközben mennyiségben 10 százalékkal használt fel többet az ázsiai ország. Az üzemanyagok importja is fellendült Kínában, nem utolsósorban azért, mert az országban nem drágult ezek ára, az év eleje óta változatlan.
Elemzők szerint a kínai olaj- és üzemanyag-behozatal növekedésének mértéke csaknem egy éve a legnagyobb volt májusban, aminek az lehet a következménye, hogy kevesebb olaj jut a világ más térségeibe. A keresleti-kínálati mérleg megbillenése miatt elképzelhető, hogy például az amerikai árupiacon a határidős olajkontraktusok ára egy hónapon belül 150 dollár lesz hordónként.
Harmadik olajválság
Nobuo Tanaka, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) vezetője a folyamatok alapján úgy véli, hogy a világ esetleg egy "harmadik olajválság" előtt áll. A Kyodo hírügynökségnek adott interjújában kifejtette, hogy a nyersolajra fordított kiadásoknak a bruttó hazai termékhez viszonyított aránya, vagyis az olajteher nominális értéken számítva 2008-ban 6 százalékkal növekedett. 2007-ben 4,2 százalékos volt ez a növekedés, 1980-ban pedig 7,3 százalék, ami a legnagyobb ütemű növekedés volt, és az iráni forradalommal összefüggő második olajsokk idején következett be.
Az IEA vezetője szerint a két korábbi olajválságot a kínálat visszafogása váltotta ki, ezúttal viszont az okozhat gondot, hogy a kínálat nem tart lépést a keresletnek főként Kínában, Indiában és más fejlődő országban történő emelkedésével.
Árak
Magyarországon a Mol Nyrt. legutóbb május második felében emelte az üzemanyagok nagykereskedelemi árát. Napjainkban a benzin átlagára 312 forint, míg a gázolajé 330 forint. A legolcsóbb és a legdrágább gázolaj ára között mintegy 25 forint, benzin esetében pedig körülbelül 26 forint a különbség. (A francia elnök javaslata, miszerint az áraszint csökkentése érdekében az uniós tagállamok engedjenek az benzinár harmadát-felét kitevő különböző adónemekből, nem talált támogatásra a európai vezetők körében.)
A teherfuvarozók érdekképviseletének (ANTRAM) vezetése szerda este határozott a sztrájk beszüntetéséről, miután több intézkedést is sikerült kiharcolnia az üzemanyagárak emelkedésének kompenzálására. Szerepel ezek között adókönnyítés, illetve az autópályadíjak enyhítése. A jelentések szerint a kamionosok például csökkentett útdíjat fizethetnek az éjszakai áruszállításnál.