Nem spekuláció: itt a harmadik olajválság?

A második félévre és a jövő évre is 125 dollár körüli nyersolajárakat várnak a londoni elemzők, akik szerint nem spekuláció, hanem tényleges piaci kereslet alakítja a folyamatokat; a magas üzemanyagárak ellen tiltakozó portugál teherautósofőrök sztrájkja befejeződött, a spanyolok folytatják. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy egyre drágább az élelmiszer is, ami nagy gondok elé állítja a világ nagyobbik, fejlődő részét.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Costanza Jacazio, a Barclays Capital-nek, a City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci elemzéseket is összeállító házának szakelemzője szerint a piac jelenleg "teszteli" az  új árakat, és a hosszú távú kereslet-kínálati dinamikát kiegyensúlyozó árszintet próbálja megtalálni. Arra a kérdésre, hogy reálisnak tartja-e a Gazprom vezetője, Alekszej Miller minapi előrejelzését a 250 dolláros olajról, a Barclays Capital iparági elemzője annyit mondott: a cég  alapeseti forgatókönyvében szereplő árprognózis "ennél alacsonyabb". (Korábban hasonlóan neves elemzők az olajár drasztikus esését sem zárták ki az amerikai gazdaság lefékeződése okán, Soros György pedig egyenesen sepkulációs buboréknak nevezte az olajár emelkedésének utóbbi időszakát és "drámai áresést" prognosztizált.)

Falánk világ

A Goldman Sachs befektetési csoport londoni iparági elemzői szerint viszont jövőre már 140 dollár feletti éves Brent-árfolyamátlag alakul ki. Mindez a cég szerint jelentős hatással lesz a felzárkózó térség inflációjára, főleg jövőre.

Az olaj iránti kereslet alakulását mutatja, hogy Kínában negyedével nőtt májusban a megelőző hónaphoz képest az olajimport számlájának összege, miközben mennyiségben 10 százalékkal használt fel többet az ázsiai ország. Az üzemanyagok importja is fellendült Kínában, nem utolsósorban azért, mert az országban nem drágult ezek ára, az év eleje óta változatlan.

Elemzők szerint a kínai olaj- és üzemanyag-behozatal növekedésének mértéke csaknem egy éve a legnagyobb volt májusban, aminek az lehet a következménye, hogy kevesebb olaj jut a világ más térségeibe. A keresleti-kínálati mérleg megbillenése miatt elképzelhető, hogy például az amerikai árupiacon a határidős olajkontraktusok ára egy hónapon belül 150 dollár lesz hordónként.

Harmadik olajválság

Nobuo Tanaka, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) vezetője a folyamatok alapján úgy véli, hogy a világ esetleg egy "harmadik olajválság" előtt áll. A Kyodo hírügynökségnek adott interjújában kifejtette, hogy a nyersolajra fordított kiadásoknak a bruttó hazai termékhez viszonyított aránya, vagyis az olajteher nominális értéken számítva 2008-ban 6 százalékkal növekedett. 2007-ben 4,2 százalékos volt ez a növekedés, 1980-ban pedig 7,3 százalék, ami a legnagyobb ütemű növekedés volt, és az iráni forradalommal összefüggő második olajsokk idején következett be.

Az IEA vezetője szerint a két korábbi olajválságot a kínálat visszafogása váltotta ki, ezúttal viszont az okozhat gondot, hogy a kínálat nem tart lépést a keresletnek főként Kínában, Indiában és más fejlődő országban történő emelkedésével.

Árak

Magyarországon a Mol Nyrt. legutóbb május második felében emelte az üzemanyagok nagykereskedelemi árát. Napjainkban a benzin átlagára 312 forint, míg a gázolajé 330 forint. A legolcsóbb és a legdrágább gázolaj ára között mintegy 25 forint, benzin esetében pedig körülbelül 26 forint a különbség. (A francia elnök javaslata, miszerint az áraszint csökkentése érdekében az uniós tagállamok engedjenek az benzinár harmadát-felét kitevő különböző adónemekből, nem talált támogatásra a európai vezetők körében.)

Sztrájkok
Csütörtökön véget ért a portugál teherautósofőrök sztrájkja, a spanyol kamionosok ugyanakkor folytatták munkabeszüntetésüket. A sztrájk három napja Portugália szerte jelentős zavarokat okozott az élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban.
A teherfuvarozók érdekképviseletének (ANTRAM) vezetése szerda este határozott a sztrájk beszüntetéséről, miután több intézkedést is sikerült kiharcolnia az üzemanyagárak emelkedésének kompenzálására. Szerepel ezek között adókönnyítés, illetve az autópályadíjak enyhítése. A jelentések szerint a kamionosok például csökkentett útdíjat fizethetnek az éjszakai áruszállításnál.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo