Milyen megoldások közül választhat a cancúni Klímacsúcs?

A klímaváltozás olyan új területe a nemzetközi diplomáciának, tudománypolitikának és államigazgatásnak, mely a politikusok, az üzleti döntéshozók és a közvélemény nagy része számára ismeretlen fogalmakat és mechanizmusokat tartalmaz. A jövő hétfőn, november 29-én Cancúban kezdődő Nemzetközi Klímacsúcs előtt tekintsük át, milyen eszközök és megoldási lehetőségek állnak a klímatárgyalók és az államfők rendelkezésére, hogy orvosolják korunk egyik legnagyobb problémáját.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az alábbiakban felsorolt jogi és üzleti eszköztár egy része javaslat, felvetés, alá nem írt tervezet formájában létezik, hiszen a Kyotói Protokoll 2012 utáni felváltására a tavalyi koppenhágai Klímacsúcson nem született törvényileg kötelező érvényű (legally binding) egyezmény. Amit Koppenhágában "záróakkordként" aláírtak, az sok kérdést megoldatlanul hagyott. A nemzeti klímatörvények ugyancsak a jövő zenéi.

Hogyan tovább?

  • Fosszilis adó (carbon tax): az üvegházgáz kibocsátás beárazása, a legnagyobb szennyezők adónemmel sújtása.
  • Emissziós kvótakereskedelem (cap-and-trade): a Kiotói jegyzőkönyv által felállított piaci alapú rendszer megszabja az emisszió felső határát, s az évről-évre fogyó kibocsátási engedélyek révén csökkenti is az emissziót. Az EU-ban 2005 januárja óta működik a kvóta-piac.
  • Üzemanyaghatékonyság: az EU és az USA rendszeresen szigorítják az új gépkocsi-modellekre érvényes szabályozást. Az Unióban a sztenderd jelenleg 65,5 km/gallon (1 gallon = 3,78 liter).
  • Energiatakarékosság: a széntüzelésű erőművek miatt a légszennyezés nagy részét adó irdatlan energiatermelés visszafogása energiatakarékos készülékekkel és a házak megfelelő szigetelésével (Kaliforniában az ez irányú előírások évi 6 milliárd dolláros megtakarítást eredményeztek). Brüsszel szerint 7-8 százalékkal mérsékelhető az Unió ÜHG-kibocsátása, ha a felesleges energiafogyasztást csökkentik. A vállalatok által felhasznált áram 12 százalékát a stand by üzemmódban álló gépek eszik meg. Franciaországban egy egész atomreaktor kell ahhoz, hogy megteremtse a készenléti üzemmódban lévő gépeknek az áramot. Az EU 20 százalékos energiacsökkentést irányozott elő 2020-ra.
  • Hőszigetelés: a fűtés könnyen elszivárog a rosszul szigetelt házfalakon és az elavult nyílászárókon. Ez az oka annak, hogy Magyarországon kétszer-háromszor több energiát fordítanak egy négyzetméter fűtésére, mint a gazdagabb országokban.
  • Energiatermelés: az erőművek megújuló energiaforrások használatára való kötelezése, s az arány fokozatosan növelése, 2020-ig 15-20 százalékra. Az USA tagállamainak felében már életbe léptettek ilyen törvényt. (Kaliforniában állami pénzzel támogatják azokat az energiacégeket, melyek bizonyíthatóan segítenek a háztartásokban megvalósítani az energiatakarékos fogyasztást.)
  • Karbonsemleges megoldások: ökoszisztémák bővítése és/vagy tiszta technológiák telepítése a magánszemély életvitelének, gazdasági szereplő tevékenységének CO2-vonzatát egyensúlyozandó.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo