Mikortól tankolhatunk gabonát?

Egymás "tényeit" cáfolják a bioüzemanyagok mellett és ellen felszólalók; végleges döntés még nincs az ügyben. A támogatók szerint megfelelő szabályozással elkerülhetőek a félelmek, az ellenzők viszont állítják: a másik oldal csak a zsebére gondol.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Bizottság (EB) január 23-án Brüsszelben, az Európai Parlament rendkívüli plenáris ülésén mutatta be éghajlatváltozással kapcsolatos jogszabálycsomag-tervezetét. Az egyik javaslat az volt, hogy 2020-ig tíz százalékosra emelnék a biokomponensek arányát az üzemanyagokban. Bár a döntés még nem végleges, hiszen a végső szót a javaslatokról az Európai Parlament és a tagállamokat képviselő Tanács együttdöntési eljárásban mondja ki, a tervezet ismét felhevítette a korábbi vitákat nemcsak Európában, de hazánkban is.

Még a javaslatcsomag bemutatása előtt emelte fel a hangját Sztavrosz Dimasz, Európai Uniós környezetvédelmi biztos, mondván, hogy a bioüzemanyagok csak ártanak a környezetnek és a világ szegényeinek. De nemcsak ő szólalt fel az ügyben, hiszen az Európai Bizottság több civil szervezettől is kapott levelet, miszerint a bioüzemanyag termelésnek adott állami támogatások hozzájárulnak az élelmiszerárak emelkedéséhez és erdőirtáshoz, éhínséghez és a vízbázis túlzott igénybevételéhez vezetnek.

Tiltakozott a bioüzemanyagok terjedése ellen a Brit Alsóház Környezetvédelmi Audit Bizottsága is, szerintük a bioüzemanyag-politika negatív, amely növeli az üvegházhatást. Erre reagálva Andris Piebalgs energiaügyi biztos közölte, hogy ha megfelelően szabályozott körülmények között állítják elő, a bioüzemanyag nem károsítja a termőföldek használatát, a környezetet, beleértve az esőerdőket is.

MBSZ: ez a járható út

A bioüzemanyagok elterjedése elleni állítások nem többek, mint a használatban ellenérdekelt nagyipari szervezetek, az egyes politikai érdekcsoportok és a civil mozgalmak lobbizásának visszatükröződése - közölte érdeklődésünkre a Magyar Bioetanol Szövetség. Szerintük az erdőirtással kapcsolatos aggályok szigorú EU szabályozással, mely meggátolja az erdőirtás lehetőségében előállított bioüzemanyag behozatalát, kivédhetők, hiszen "egyik uniós ország sem akar erdőirtással bioüzemanyagot előállítani".

Ugyancsak cáfolják, hogy az ilyen jellegű üzemanyagok miatt nőnek az élelmiszerárak, mivel szerintük az etanol gyártásához szükséges gabona mennyisége is növelhető, ráadásul "a 2020-as célszámoknál már a cellulózbázisú és nem az élelmiszer alapú gyártás fog dominálni".  Ezen felül megállapítják, hogy a szükséges termőföld igény sem lenne több mint az EU 27 tagállamában meglévő teljes művelhető terület 15 százaléka, így nem lehet számottevő a mezőgazdasági növények áremelkedésére kifejtett hatás.

Éppen ezért üdvözlik a Bizottság javaslatait és csatlakozva az Európai Bioetanol Üzemanyag Társaság (eBIO) véleményéhez állítják, hogy a tervezet igen nagymértékben hozzájárulhat a közúti szállítás fosszilis üzemanyag függőségének csökkentésében. Ez amellett, hogy csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, azért is előnyös, mert Európa nagyrészt importból szerzi be a fosszilis üzemanyagokat - állítja az eBIO. (Az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta a gépjárművek széndioxid-kibocsátásának korlátozásáról szóló javaslatát, amely 2012-re kilométerenként 120 grammban maximalizálná az EU-n belül gyártott gépjárművek széndioxid-kibocsátását, és ezt a szintet túllépő gyártókat 2015-től kilométerenként 95 euró büntetés fizetésére kötelezné.)

A szövetség hisz abban, hogy a környezetvédelmi szervezetek nyomására kellő mennyiségű óvintézkedést vezetnek be, melyek garantálják, hogy valamennyi használatba kerülő bioüzemanyag fenntartható jellegű lesz.

Nem mindenkit győztek meg

A javaslat azt mutatja, hogy az Európai Bizottság nem vette figyelembe az aggódó hangokat, pedig az elmúlt években az ENSZ-től kezdve, a Nemzetközi Valutaalapig szinte mindenki felszólalt a bioüzemanyagok ellen - közölte a Piac és Profit érdeklődésére Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének (MTVSZ) programvezetője. Szerinte az, hogy az EB a részarány növelése mellett tette le a voksát, azt mutatja, hogy inkább egyes cégek érdekeit veszi figyelembe, mintsem a tényeket.

A legnagyobb gondot az okozza szerinte, hogy a bioüzemanyagok terjedésével emelkednek az élelmiszerárak, hiszen nincs annyi felesleg, ami a gyártást fedezné, ráadásul az egész bolygón sincs annyi terület, amely biztosítani tudná az autók ilyen irányú üzemanyag-ellátását.

Azzal sem értett egyet a programvezető, hogy a bioüzemanyagok csökkentenék az üvegházhatású anyagok kibocsátását, hiszen "a legújabb kutatások bebizonyították, hogy nemhogy nem csökkentik, hanem még növelik is a romboló hatást". Ezt állítja egy Nobel-díjas tudós is: a termelés során ugyanis dinnitrogén-oxid termelődik, ami háromszázszor károsabb a környezetünkre, mint a széndioxid. Ráadásul az előállításhoz további energiákat kell használni, amik ugyancsak növelik az üvegházhatást - magyarázta Fidrich Róbert. (Norvég tudósok összeállítottak egy alternatív gépjármű-üzemanyagokat összehasonlító listát. Elemzésük olyan kúttól-kerékig módszeren alapszik, amely figyelembe veszi a gyártás, az energiafelhasználás, az üvegházhatású gázok kibocsátását, valamint a helyi és regionális szennyező anyagokat.)

Szerinte a legjobb megoldás az lenne, ha moratóriumot vezetnének be az ilyen jellegű üzemanyagokra, amíg minden kutatás egyértelműen be nem bizonyítja, hogy milyen hatással is vannak a bioüzemanyagok bolygónk életére. Aki ez ellen tiltakozik, az csak az üzleti érdekeit és az ehhez kapcsolódó milliárdokat félti, ahogy a Magyar Bioetanol Szövetség is - állította a programvezető.

Így inkább a közösségi közlekedést fejlesztené a programvezető, hiszen nem annak kellene a célnak lennie, hogy csökkenjen a közúti szállítás esetén a fosszilis üzemanyag felhasználás, hanem inkább a vasúthálózatot kell fejleszteni, ezzel párhuzamosan pedig rávenni az embereket, hogy buszt használjanak, kerékpárra üljenek. Ide tartozik az is, hogy véleménye szerint meg kellene szüntetni néhány termék esetében az importot: miért kínai és nem magyar fokhagymát vásárolunk a boltokban? - tette fel a kérdést Fidrich Róbert. Ezáltal nemcsak munkahelyeket teremthetnénk, hanem a kisebb szállítási távolság miatt mérséklődne az üvegházhatás is. (Míg az EU tagállamai közül többen előrehaladottak a bioetanol használatával kapcsolatban, addig Magyarországon összesen négy darab ilyen kút nyílt.)

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo