Mikor érkezhet Magyarországra azeri gáz?

Az EU illetékesei el szeretnék érni két stratégiai fontosságú, tervezett gázvezeték egyesítését. A Magyarországot is érintő Nabucco és az Azerbajdzsánt Olaszországgal összekötő ITGI ugyanazokból a forrásokból szeretne földgázt juttatni Dél- és Közép-Európába. Az Európai Bizottság az egyes projektek bizonytalanságát szeretné a „Déli Gáz Korridor" kooperációjával csökkenteni. A Nabucco vezeték és az azeri gáz Magyarországra érkezése a bizonytalan jövőbe halasztódhat

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ugyan a legjobban ismert tervezett gázvezeték a hányattatott sorsú Nabucco, de több kisebb gázvezeték, így a Trans-Adriatic Pipeline (TAP), a török-görög-olasz Turkey-Greece-Italy Interconnector (ITGI) és az azeri-grúz-román Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector (AGRI) mind ugyazokból a gázmezőkből szeretnének importálni, és adott esetben magát a Nabuccot is szükségtelenné tehetik. A helyzetet tovább bonyolítja az Oroszország által meghirdetett, bár egyelőre csak zavaró riválisként a térképén létező Déli Áramlat vezeték is.

Az Európai Bizottság illetékesei rá szeretnék venni az ITGI és a Nabucco vezetését, hogy kezdjenek a kooperációról és egyes tevékenységeik összeolvasztásáról érdemi tárgyalásokat. Mint ismeretes, a Nabucco tulajdonosai között szerepel a magyarországi székhelyű MOL Nyrt is.

Olasz gázt vásárolni Ausztriában

Az egyik lehetőség, hogy először a viszonylag olcsó, 2,5 milliárd eurósra becsült ITGI-t kezdik megépíteni, és később folytatják a Nabucco hiányzó szakaszaival, aminek a teljes kiépítése viszont 7,9 milliárd euró volna. Ezt az információt a Reuters munkatársai névtelen iparági szereplőktől tudták meg. Ez a nehézkesen induló projekt méretének csökkentését jelentené - ám ebben az esetben a gáz ezen az úton nem is érné el egyelőre Magyarországot. Összességében a projekt két fázisa úgy nézne ki, hogy a Déli Gázkorridor I projekt keretében Görögországból Olaszországba jutna el a gáz, és később, a Déli Gázkorridor II projekt keretében az eredetileg tervezett úton jutna gáz Magyarországon keresztül Ausztriába. A Trans-Adriatic Pipeline, egy önmagában 1,5 milliárd eurós beruházás, egyelőre nem szerepel az összehangolandó tervek között.

Ebben az esetben Magyarországra esetleg úgy juthatna mégis a projekt első lépcsője során gáz, ha a hazánkkal összekötött osztrák központú Közép-Európai Gáz Hub és az olaszországi PSV virtuáis hub rendszereit összekötnék, és olasz gázt is lehetne vásárolni Ausztriában.

A török leágazások

Egy másik vizsgált lehetőség a törökországi leágazások bővítése. Törökország jelezte, hogy nem pusztán tranzitország szeretne lenni és minél több gázra tartana igényt. Ha több leágazást kap, és több gázt vehet ki a rendszerből, az európai országokra jutó költségek csökkennek, de kevesebb gáz is fogja elérni Európát.

Az ITGI egyik vezető részvényese, az Edison kedden úgy nyilatkozott, hogy nem tartja lehetetlennek az ilyen kooperációt a két projekt között.

Még nincs együttműködés

Az EurActiv brüsszeli tudósítójának az Európai Bizottság szóvivője annyit mondott el hivatalosan, hogy az EU vezetői megkérték a „Déli Gázkorridor" érintett vállalatainak vezetőit, hogy keressék a kölcsönösen előnyös együttműködés lehetőségeit. „A Bizottság örömmel venné bármilyen együttműködés tényét ami hozzájárulhatna a Déli Gázkorridor céljainak megvalósításához. <...> Oettinger energiaügyi biztos arra bíztatja a Déli Gázkorridor ismert projektjeit, hogy szorosabban működjenek együtt".

De a Nabucco szóvivője, Christian Dolezal tagadta, hogy jelenleg bármiféle tárgyalások folynának a Nabucco és az ITGI között, és jelezte, hogy eddig semmiféle együttműködés nem volt a két gázvezeték-építő konzorcium között. „A Nabuccót egy önálló csővezetékként fejlesztjük, ami megteremti a hiányzó összeköttetést a Kaszpi-régió, a Közel-Kelet és Európa Között" - mondta Dolezal. Az EurActiv megkereste az ITGI képviselőit is, akik nem akartak nyilatkozni.

Akik örülnének a tárgyalásoknak

A 10-20 milliárd köbméteres kapacitásúra tervezett vezeték Trans-Adriatic Pipeline (TAP) képviselői ugyanakkor minden kooperációra hajlandók lennének, sőt, új részvényeseknek is örülnének. Persze a szóvivőnő szerint minden együttműködési ötletnek realisztikusnak kellene lennie. Arra is figyelmeztetett, hogy az európai értékesítésre szánt 10 milliárd köbméter azeri gáz fölött jelenleg a Shah Deniz konzorcium rendelkezik, vagyis nélkülük semmiféle megegyezésnek nincsen értelme.

A Shah Deniz konzorciumot a norvég Statoil (a Gazprom mellett az EU jelenlegi legnagyobb külső gázszállítója) és a BP (az Oroszországban is stratégiai befektetésekkel rendelkező olajmulti) működtetik, amelyek egyben 25,5-25,5% részesedéssel rendelkeznek az azeri cégben. A TAP ugyan a legkisebb projekt, de olyan tekintetben előnyben van, hogy a fő részvényesei között az E.ON Ruhrgaz és a svájci EGL mellett megtalálható a Statoil, aki tehát már a mező startvonalától tudja befolyásolni a tárgyalásokat.

A TAP szóvivőnője szerint ugyan készek a kooperációra, a fő döntési változók azonban a csővezeték tarifája és a technikai megvalósíthatóság valószínűsége lesznek, márpedig nem meglepő módon szerinte ezek tekintetében a TAP az erőnyerő.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo