Ki a zöldebb? Versenyeznek a farmergyártók

8500 liter víz kell ahhoz, hogy megtermesszenek annyi gyapotot, ami egy farmernadrág legyártásához szükséges. A gyapot a legtöbb növényvédő szert igénylő fajták közé tartozik. A farmer ökolábnyomába bele kell még számítani mindazt a folyószennyezést, amit a ruhagyárakból kiáramló ipari szennyvíz okos: a textil megdolgozásához és színezéséhez rengeteg vegyi anyagot használnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Átlagosan 42 liter víz felhasználása kell ahhoz, hogy egy farmernadrág elkészüljön. E vízmennyiség nagy részével a „viseltes” állag létrehozása okolható, ugyanis rengeteg mosás kell ahhoz a ruhagyárban, hogy az a fajta rongyos külső létrejöjjön, ami manapság oly divatos. Egyes márkák úgy csökkentik az ökolábnyomukat, hogy elkezdtek újrafelhasznált gyapjút adagolni nadrágjaikba, hogy így csökkentsék a farmerek ökolábnyomát. A H&M például 35 százalékra növelte az újrafeldolgozott gyapjú arányát ökofarmereiben, míg a Levi’s 15 százaléknál tart. A Levi’s a víztakarékosság terén azonban nagyon jól áll: „Water<Less” nevű farmerjének előállításához 96 százalékkal kevesebb vizet használtak, vagyis mindössze 4 százalékát annak a mennyiségnek, amit egy hagyományos farmerre elhasználnak a gyártók.

A Levi's megszüntette az organikus alapanyagú kollekcióját, de a cég 2014-ben ígéretet tett arra, hogy 2015-re minden farmerjénél 20 százalékkal csökkenti a vízlábnyomot, és a növényvédő szerek használatát is visszafogja a Better Cotton nevű program keretében.

A gyapotot még mindig úgy szedik, mint az elmúlt évszázadokban. Fáradsággal, kézzel, emberi munkaerővel. Ezt nem lehet gépesíteni.
Fotó: Better Cotton

A H&M ma a legnagyobb felvásárlója az organikus gyapotnak (aminek termesztéséhez tehát nem használtak növényvédő szereket), és 2020-ra azt tűzte ki célul, hogy teljes gyapotbeszerzése 20 százalékát organikus gyapottal oldja meg. Mindkét cég csatlakozott a Greenpeace Detox programjához, mely az emberi szervezetre káros vegyszerek kivonását szorgalmazza a ruhákból. Ugyan a H&M a diszkontdivat kategóriájába tartozik, így nehéz elképzelni, hogyan emelhetné gyártási költségeit, mégis a menedzsment elkötelezte magát, hogy növelni fogja bangladesi beszállítóinál a bérminimumot.

„Engedjétek szörfözni az embereimet!”
Egy „őrült szörfös” találta ki és tette világhírűvé a világ legzöldebb túraruhamárkáját. A Patagonia története bizonyítja, hogy az elvekben való magabiztos hit sikerre vihet egy vállalkozást. Még akkor is, ha a cég – elsőként a világon – egész oldalas hirdetésben üzeni a vásárlóinak, ne vásároljanak, az alkalmazottak pedig akkor mennek szörfözni, ha akarnak.
A holland G-Star cég Pharrell Williams énekessel karöltve dobta piacra a G-Star Raw for the Ocean márkát, melyben Bionic Yarn-t használnak. Ez a kifejezés nem mást takar, mint újrahasznosított műanyagszemetet, amit az óceánból halásznak ki. A farmereket Indiában gyártják, és alapanyaguk egyharmadát teszi ki az újrahasznosított plasztik. A nadrágba kerülő műselymet is máshogy állítják elő, enyhébb hatású kemikáliákat használnak a készítéséhez, amikor a fatörmeléket rosttá alakítják. A G-Star honlapján közzéteszi, hogy mely indiai üzemekkel gyártat. A harmadik világban lévő alvállalkozóinál gürcölő munkások béremeléséről egyelőre nincs hír. A cég azonban megígérte, hogy 2020-ra kivonja a környezetszennyező anyagokat a ruháiból.

A montreali Second nőknek gyárt farmereket, s mindben biológiailag lebomló festékanyagokat használ. A nadrágok alapanyaga viszont poliészter, vagyis egyáltalán nem környezetbarát. A vállalkozás megszüntette Eco nevezetű márkáját, mert nem volt elég kereslet rá. A 2007/08-as válság után a legtöbb organikus farmermárka tönkrement. Nem így a Nudie. A svéd cég férfiaknak gyárt organikus farmereket olaszországi és tunéziai üzemekben. A munkások tisztességes béreket kapnak, az alapanyagok pedig független auditorral ellenőrzött, 100 százalékban organikus matériák (OEKO-Tex minősítést kaptak), így nincs bennük a környezetet szennyező és a testre káros kemikália.

Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóság
A felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo