Készen állsz rá, hogy karbonlábnyomod látva vásárolj?

Tükröt tart az emberek vásárlásai mint ökológiai tehertételek elé a Ben & Jerry’s jégkrémmárka. A jövőben egyre több cég fogja felajánlani az embereknek, hogy fogyasztásuk karbonlábnyomának semlegesítéseként bizonyos ökológiai projekteket támogathatnak már rögtön a vásárláskor.

De mi lenne, ha minden vásárlásunknál szembesülnénk a vásárlásunkkal járó ökológiai lábnyommal, és mindig valami hasonló opciót, lehetőséget kínálna fel a márka, amelynél vásárolunk? Efelé tereli a vásárlás élményét a felelős kapitalizmus egyik zászlóshajójaként elhíresült Ben & Jerry’s jégkrémmárka.

A cég a legújabb londoni üzletében, a Wardour Streeten található Scoop Shopban történt minden egyes vásárlásból átutal egy bizonyos összeget a Poseidon Foundationnek, melyet az egy perui nemzeti park, a Cordillera Azul megóvására és újraerdősítésére fordít. A nemzeti park az Andok-hegység és az Amazonas-medence találkozásánál fekszik, s 6000 növényfaj és 11 nagyméretű, veszélyeztetett emlősfaj otthona.

Ellentételezés

A Poseidon szembesíti a vásárlókat a karbonlábnyomukkal – mennyi légszennyezést okozott az adott termék előállítása, csomagolása, szállítása –, és rögtön felajánl egy lehetőséget e környezeti tehertétel ellentételezésére. A Ben & Jerry’s boltjában mikroadományt ajánlhatnak fel a vásárlók.

Ez a világ első olyan kereskedelmi platformja, mely ilyesmire képes, állítja a Sustainable Brands. Jegyezzük meg: ez azért egy kis túlzás. Repülőtársaságok és repülőjegyfoglaló honlapok már eddig is fel-felkínálták jegyvásárlásnál a lehetőséget, hogy néhány dollárért üvegházgáz-kibocsátást ellentételező krediteket vehet az utas, amit karbonmegkötő projektekbe fektetnek (pl. erdőtelepítés).

Fotó: Greenpeace

A nonprofit Poseidon Foundation vezetője egyébként egy bizonyos Giricz László, aki 17 évet töltött el a pénzügyi szektorban. Az alapítvány blockchain-technológiát használ a vásárlói tranzakciókból levont összegek és a jóváírt karbonkreditek könyvelésére. A karbonsemlegesítő részvételt a Poseidon az Ecosphere+ nevű B vállalattól szerzi be, mely világszerte a legkülönfélébb ökológiai értékek megőrzését támogatja pénzzel. (A B vállalatokról itt olvashatsz, a legnagyobb B vállalatról meg itt.)

Az első három hétben a londoni bolt vásárlóinak mikroadományai 1000 fát védtek meg a kivágástól, melyek kiterjedése egyenlő 77 teniszpálya nagyságával.

Felelős vállalat

A Ben & Jerry's köztudottan politizáló és társadalomtudatos vállalat. Magától értetődő hát, hogy a környezettudatosságban is élen kíván járni. A cégvezetés önkéntesen karbonadóval sújtja az éves üzleti eredményt. A cégnek bevett szokása, hogy egy-egy új termékét valamilyen társadalmi ügyhöz kapcsolja. 2015-ben a párizsi klímacsúcs előtt a Save Our Swirled kampánnyal vezette be új jégkrémét, mellyel a klímaváltozásra hívta fel a figyelmet.

A Ben & Jerry's vezetése azt is elhatározta, hogy 2020-ra 80 százalékkal csökkenti üvegházgáz-kibocsátását.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo