Készen állsz rá, hogy karbonlábnyomod látva vásárolj?

Tükröt tart az emberek vásárlásai mint ökológiai tehertételek elé a Ben & Jerry’s jégkrémmárka. A jövőben egyre több cég fogja felajánlani az embereknek, hogy fogyasztásuk karbonlábnyomának semlegesítéseként bizonyos ökológiai projekteket támogathatnak már rögtön a vásárláskor.

De mi lenne, ha minden vásárlásunknál szembesülnénk a vásárlásunkkal járó ökológiai lábnyommal, és mindig valami hasonló opciót, lehetőséget kínálna fel a márka, amelynél vásárolunk? Efelé tereli a vásárlás élményét a felelős kapitalizmus egyik zászlóshajójaként elhíresült Ben & Jerry’s jégkrémmárka.

A cég a legújabb londoni üzletében, a Wardour Streeten található Scoop Shopban történt minden egyes vásárlásból átutal egy bizonyos összeget a Poseidon Foundationnek, melyet az egy perui nemzeti park, a Cordillera Azul megóvására és újraerdősítésére fordít. A nemzeti park az Andok-hegység és az Amazonas-medence találkozásánál fekszik, s 6000 növényfaj és 11 nagyméretű, veszélyeztetett emlősfaj otthona.

Ellentételezés

A Poseidon szembesíti a vásárlókat a karbonlábnyomukkal – mennyi légszennyezést okozott az adott termék előállítása, csomagolása, szállítása –, és rögtön felajánl egy lehetőséget e környezeti tehertétel ellentételezésére. A Ben & Jerry’s boltjában mikroadományt ajánlhatnak fel a vásárlók.

Ez a világ első olyan kereskedelmi platformja, mely ilyesmire képes, állítja a Sustainable Brands. Jegyezzük meg: ez azért egy kis túlzás. Repülőtársaságok és repülőjegyfoglaló honlapok már eddig is fel-felkínálták jegyvásárlásnál a lehetőséget, hogy néhány dollárért üvegházgáz-kibocsátást ellentételező krediteket vehet az utas, amit karbonmegkötő projektekbe fektetnek (pl. erdőtelepítés).

Fotó: Greenpeace

A nonprofit Poseidon Foundation vezetője egyébként egy bizonyos Giricz László, aki 17 évet töltött el a pénzügyi szektorban. Az alapítvány blockchain-technológiát használ a vásárlói tranzakciókból levont összegek és a jóváírt karbonkreditek könyvelésére. A karbonsemlegesítő részvételt a Poseidon az Ecosphere+ nevű B vállalattól szerzi be, mely világszerte a legkülönfélébb ökológiai értékek megőrzését támogatja pénzzel. (A B vállalatokról itt olvashatsz, a legnagyobb B vállalatról meg itt.)

Az első három hétben a londoni bolt vásárlóinak mikroadományai 1000 fát védtek meg a kivágástól, melyek kiterjedése egyenlő 77 teniszpálya nagyságával.

Felelős vállalat

A Ben & Jerry's köztudottan politizáló és társadalomtudatos vállalat. Magától értetődő hát, hogy a környezettudatosságban is élen kíván járni. A cégvezetés önkéntesen karbonadóval sújtja az éves üzleti eredményt. A cégnek bevett szokása, hogy egy-egy új termékét valamilyen társadalmi ügyhöz kapcsolja. 2015-ben a párizsi klímacsúcs előtt a Save Our Swirled kampánnyal vezette be új jégkrémét, mellyel a klímaváltozásra hívta fel a figyelmet.

A Ben & Jerry's vezetése azt is elhatározta, hogy 2020-ra 80 százalékkal csökkenti üvegházgáz-kibocsátását.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo