Jelentősen emelhetik áraikat a légitársaságok

Ellenségesen fogadta repülőgépipar az Európai Parlament és az európai kormányok között létrejött új megállapodást, mely a repülőgép társaságokat 2012-től a kibocsátás csökkentési rendszer részévé tenné.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerdán (2008. június 26.) a Parlament és a Tanács képviselői megállapodtak abban, hogy három és fél éven belül a repülőgép társaságokat az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (European Union Emission Trading Scheme - ETS) részesévé teszik, melynek célja 2020-ig a CO2 kibocsátás 20%-os csökkentése az 1990-es kibocsátási szinthez viszonyítva - írja az EUvonal.

A szabályozás értelmében minden az EU 27 tagállamának területén landoló és felszálló repülőgép - beleértve azokat is, amelyeket nem európai vállalatok üzemeltetnek - köteles lenne a szén-dioxid kibocsátáshoz való engedélye 15%-át ETS aukción megvenni. Emellett a teherszállító repülőgépeknek az üvegházhatású gázok kibocsátását egy meghatározott szinten belül kellene tartaniuk. 2012-ben a megengedett maximális kibocsátás a 2004-2006 közötti bázis időszak 97%-a lesz, melyet 2013-2020 között 95%-ra csökkentenének.

"Elfogadhatatlan, őrült javaslat"


A légitársaságok ellenzik az új szabályozást, mert az csökkentené az iparág versenyképességét és növelné az árakat. A Légiszállítók Nemzetközi Szövetsége (IACA) főigazgatója, Sylviane Lust szerint 2012-ben a 15%-os árverezés megengedhetetlen és elfogadhatatlan a légitársaságok számára, különösen a magas üzemanyagárak és a gyengülő kereslet miatt.

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint a repülőgépipar az új technológiába való befektetések, illetve a kevesebb üzemanyag-felhasználás során már jelenleg is eleget tesz a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. "Őrültség keresztülvinni egy ilyen ötletet az energiaválság közepette", jegyezte meg Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója, aki a lépés elhalasztását kérte az EU törvényhozóitól.

A tervezett szabályozás értelmében az EU tagállamok többé nem adhatnának kibocsátási engedélyeket a vállalataik számára, hanem azokat ETS aukciókon kellene megvenniük. A kérdésben végső szavazásra várhatóan az EP júliusi plenáris ülésén kerül majd sor. (Az Air France-KLM újszerű lehetőséget kínál környezettudatos utasainak, hogy pénzügyileg kompenzálják a légitársaság gépei által okozott széndioxid-kibocsátást.)

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo