Jelentősen emelhetik áraikat a légitársaságok

Ellenségesen fogadta repülőgépipar az Európai Parlament és az európai kormányok között létrejött új megállapodást, mely a repülőgép társaságokat 2012-től a kibocsátás csökkentési rendszer részévé tenné.

Szerdán (2008. június 26.) a Parlament és a Tanács képviselői megállapodtak abban, hogy három és fél éven belül a repülőgép társaságokat az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (European Union Emission Trading Scheme - ETS) részesévé teszik, melynek célja 2020-ig a CO2 kibocsátás 20%-os csökkentése az 1990-es kibocsátási szinthez viszonyítva - írja az EUvonal.

A szabályozás értelmében minden az EU 27 tagállamának területén landoló és felszálló repülőgép - beleértve azokat is, amelyeket nem európai vállalatok üzemeltetnek - köteles lenne a szén-dioxid kibocsátáshoz való engedélye 15%-át ETS aukción megvenni. Emellett a teherszállító repülőgépeknek az üvegházhatású gázok kibocsátását egy meghatározott szinten belül kellene tartaniuk. 2012-ben a megengedett maximális kibocsátás a 2004-2006 közötti bázis időszak 97%-a lesz, melyet 2013-2020 között 95%-ra csökkentenének.

"Elfogadhatatlan, őrült javaslat"


A légitársaságok ellenzik az új szabályozást, mert az csökkentené az iparág versenyképességét és növelné az árakat. A Légiszállítók Nemzetközi Szövetsége (IACA) főigazgatója, Sylviane Lust szerint 2012-ben a 15%-os árverezés megengedhetetlen és elfogadhatatlan a légitársaságok számára, különösen a magas üzemanyagárak és a gyengülő kereslet miatt.

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint a repülőgépipar az új technológiába való befektetések, illetve a kevesebb üzemanyag-felhasználás során már jelenleg is eleget tesz a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. "Őrültség keresztülvinni egy ilyen ötletet az energiaválság közepette", jegyezte meg Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója, aki a lépés elhalasztását kérte az EU törvényhozóitól.

A tervezett szabályozás értelmében az EU tagállamok többé nem adhatnának kibocsátási engedélyeket a vállalataik számára, hanem azokat ETS aukciókon kellene megvenniük. A kérdésben végső szavazásra várhatóan az EP júliusi plenáris ülésén kerül majd sor. (Az Air France-KLM újszerű lehetőséget kínál környezettudatos utasainak, hogy pénzügyileg kompenzálják a légitársaság gépei által okozott széndioxid-kibocsátást.)

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo