Szerdán (2008. június 26.) a Parlament és a Tanács képviselői megállapodtak abban, hogy három és fél éven belül a repülőgép társaságokat az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (European Union Emission Trading Scheme - ETS) részesévé teszik, melynek célja 2020-ig a CO2 kibocsátás 20%-os csökkentése az 1990-es kibocsátási szinthez viszonyítva - írja az EUvonal.
A szabályozás értelmében minden az EU 27 tagállamának területén landoló és felszálló repülőgép - beleértve azokat is, amelyeket nem európai vállalatok üzemeltetnek - köteles lenne a szén-dioxid kibocsátáshoz való engedélye 15%-át ETS aukción megvenni. Emellett a teherszállító repülőgépeknek az üvegházhatású gázok kibocsátását egy meghatározott szinten belül kellene tartaniuk. 2012-ben a megengedett maximális kibocsátás a 2004-2006 közötti bázis időszak 97%-a lesz, melyet 2013-2020 között 95%-ra csökkentenének.
"Elfogadhatatlan, őrült javaslat"
A légitársaságok ellenzik az új szabályozást, mert az csökkentené az iparág versenyképességét és növelné az árakat. A Légiszállítók Nemzetközi Szövetsége (IACA) főigazgatója, Sylviane Lust szerint 2012-ben a 15%-os árverezés megengedhetetlen és elfogadhatatlan a légitársaságok számára, különösen a magas üzemanyagárak és a gyengülő kereslet miatt.
A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint a repülőgépipar az új technológiába való befektetések, illetve a kevesebb üzemanyag-felhasználás során már jelenleg is eleget tesz a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. "Őrültség keresztülvinni egy ilyen ötletet az energiaválság közepette", jegyezte meg Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója, aki a lépés elhalasztását kérte az EU törvényhozóitól.
A tervezett szabályozás értelmében az EU tagállamok többé nem adhatnának kibocsátási engedélyeket a vállalataik számára, hanem azokat ETS aukciókon kellene megvenniük. A kérdésben végső szavazásra várhatóan az EP júliusi plenáris ülésén kerül majd sor. (Az Air France-KLM újszerű lehetőséget kínál környezettudatos utasainak, hogy pénzügyileg kompenzálják a légitársaság gépei által okozott széndioxid-kibocsátást.)