Jelentősen emelhetik áraikat a légitársaságok

Ellenségesen fogadta repülőgépipar az Európai Parlament és az európai kormányok között létrejött új megállapodást, mely a repülőgép társaságokat 2012-től a kibocsátás csökkentési rendszer részévé tenné.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán (2008. június 26.) a Parlament és a Tanács képviselői megállapodtak abban, hogy három és fél éven belül a repülőgép társaságokat az EU emisszió-kereskedelmi rendszerének (European Union Emission Trading Scheme - ETS) részesévé teszik, melynek célja 2020-ig a CO2 kibocsátás 20%-os csökkentése az 1990-es kibocsátási szinthez viszonyítva - írja az EUvonal.

A szabályozás értelmében minden az EU 27 tagállamának területén landoló és felszálló repülőgép - beleértve azokat is, amelyeket nem európai vállalatok üzemeltetnek - köteles lenne a szén-dioxid kibocsátáshoz való engedélye 15%-át ETS aukción megvenni. Emellett a teherszállító repülőgépeknek az üvegházhatású gázok kibocsátását egy meghatározott szinten belül kellene tartaniuk. 2012-ben a megengedett maximális kibocsátás a 2004-2006 közötti bázis időszak 97%-a lesz, melyet 2013-2020 között 95%-ra csökkentenének.

"Elfogadhatatlan, őrült javaslat"


A légitársaságok ellenzik az új szabályozást, mert az csökkentené az iparág versenyképességét és növelné az árakat. A Légiszállítók Nemzetközi Szövetsége (IACA) főigazgatója, Sylviane Lust szerint 2012-ben a 15%-os árverezés megengedhetetlen és elfogadhatatlan a légitársaságok számára, különösen a magas üzemanyagárak és a gyengülő kereslet miatt.

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint a repülőgépipar az új technológiába való befektetések, illetve a kevesebb üzemanyag-felhasználás során már jelenleg is eleget tesz a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében. "Őrültség keresztülvinni egy ilyen ötletet az energiaválság közepette", jegyezte meg Giovanni Bisignani, az IATA főigazgatója, aki a lépés elhalasztását kérte az EU törvényhozóitól.

A tervezett szabályozás értelmében az EU tagállamok többé nem adhatnának kibocsátási engedélyeket a vállalataik számára, hanem azokat ETS aukciókon kellene megvenniük. A kérdésben végső szavazásra várhatóan az EP júliusi plenáris ülésén kerül majd sor. (Az Air France-KLM újszerű lehetőséget kínál környezettudatos utasainak, hogy pénzügyileg kompenzálják a légitársaság gépei által okozott széndioxid-kibocsátást.)

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo