Kémikusnak tanult Németországban dr. Torma Viktória, amikor szappankészítésbe fogott kedvtelésből. Mint mondja, „ha az ember vegyész, akkor a hobbija is az”.
Net-alapon
A Házikence Tanoda mostani ügyvezetője számára a szappankészítés akkor fordult komolyra, amikor már ismét Magyarországon, első gyermekével töltötte szülési szabadságát. Ugyan szerencsére sem ekcémával, sem más hasonló problémával nem küzdenek, gyermekei megszületése után mégis fontossá vált számára, hogy természetes készítményekre cserélje a drogériában kaphatókat. Beindult hát a szappankészítés és vele a creativiky.hu blog, ahol hét témában – a természetes kozmetikumok mellett többek között a kötés, a horgolás és a mindennapi kémia is szerepelt – írta, amit fontosnak tartott. Az olvasók a natúr kozmetikumok iránt érdeklődtek leginkább. Amikor egyre több kérdés érkezett, Viki úgy döntött, szervezettebb formában adja át a természetes kozmetikumokról megszerzett tudását.
A későbbi vállalkozótárssal, Csikós Veronikával is az interneten keresztül találtak egymásra. Ő is természetes kozmetikumokat árult online. Nála a sztártermék a cukorból készült szőrtelenítő volt. A beszélgetésből, levelezésből 2010-ben megszületett a Házikence Tanoda Kft. – Viki szappanban volt nagyon erős, de vegyészként nem kívánt foglalkozni a tanfolyamszervezés operatív részével, a pénzügyekkel, az adminisztrációval. Én meg ezt szeretem, ezt tanultam. Azt hiszem, jó munkamegosztás alakult ki közöttünk – mondja a most egyébként éppen szülési szabadságát töltő Vera.
Termék helyett tudás
Logikus lett volna, hogy a termékek értékesítésére építsék a vállalkozást, de számukra egyértelmű volt, hogy nem szappanokat, hanem tudást árulnak majd.
– A drogériákban kapható termékek kilencven százalékát prémium minőségben otthon, saját kezűleg is elő lehet állítani, beleértve a dekorkozmetikumokat is – hangsúlyozza Viki.
A tanfolyamon tanultakkal egészségesebb és sok esetben jelentősen olcsóbb megoldásokkal válthatják ki a kozmetikumok számottevő részét a kurzust elvégzők.
Felelősség önmagunkért
Ami pedig talán még ennél is fontosabb, a küldetés.
– Elfelejtettük, hogy magunk vagyunk felelősek önmagunkért. Elhisszük a kozmetikai márkák vegyészeinek, hogy pontosan az lesz jó számunkra, ami a tégelyben van. Pedig mindannyian mások vagyunk, és csak magunk gondoskodhatunk arról, hogy a nekünk legmegfelelőbb kozmetikumokat használjuk. Amellett, hogy felébresztjük az emberek önmagukért való felelősségtudatát, a tanodában eszközöket adunk ahhoz, hogy ez a gyakorlatba is átültethető legyen. Az öngondoskodás érték, de amikor tudatosan egy jó ügy mellé állva kerestem a pénzt, rájöttem, hogy fordítva van: olyan tevékenységben veszek részt, aminek jelentős hatása van a társadalomra, az egészségtudatosságra, a környezetvédelemre, és amivel hála istennek, pénzt is tudok keresni.
Üzlet másoknak
Üzleti tervet nem írnak a tanulóknak, de szó esik arról, hogy hogyan kell házi kozmetikai terméket fejleszteni, hogy melyek a vonatkozó szabályok és előírások, hogyan kell összeállítani és vezetni az uniós jogszabályok szerint kötelező termékinformációs dossziét, mit vár el az ÁNTSZ, vagy milyen engedélyek beszerzésére van szükség, ha valaki árusítani szeretné a maga által készített kozmetikumokat. Így egy kézből megszerezhető minden infó, ami létfontosságú azoknak, akik bevételi forrásként tekintenek az újonnan megszerzett tudásra.
Ők pedig sokan vannak: ügyfeleik mintegy harmada mára vállalkozói álmokkal vág bele a tanfolyamba, sokan közülük gyermekükkel otthon lévő, a munkaerőpiacra visszatérni vágyó kismamák. A közösséget találkozókkal, versenyekkel és a legjobb alkotásokat, szakmai praktikákat bemutató blog működtetésével is igyekeznek aktívan tartani.
A házi kozmetikumokban rejlő üzleti lehetőséget és az ehhez szükséges tudás átadását szervezetten, rászoruló csoportok számára is elérhetővé teszik. Szerveztek tanfolyamot az értelmi fogyatékos embereknek munkát biztosító Fruit of Care (róluk magazinunk májusi számában olvashat) tordasi műhelyének dolgozói számára vagy az Ökumenikus Segélyszervezet kastélyosdombói családok átmeneti otthona lakóinak. Mert a házi kozmetikum készítésének oktatása számukra hivatás.
A sorozat támogatója a MagNet Bank.