Az erről szóló levelet 19 közgazdász írta alá, köztük van Pascal Lamy, a WTO volt főtitkára, Enrico Letta olasz miniszterelnök, Hans Eichel volt német pénzügyminiszter és Paul de Grauwe belga közgazdász is.
Javaslatuk a következő:
- 5 euróval növelje az Európai Bizottság a karbonkvóta tonnánkénti árát. Ebből 17 milliárd eurót lehetne beszedni évente.
- A dízeladót minimumát is növelni kellene.
- Be kellene vezetni a kerozinadót, mely a repülőgépek üzemanyagát adóztatásával szedne pénzt a légiközlekedési szektortól.
- Legalább valami minimális ÁFÁ-val meg kellene terhelni a repülőjegyeket.
Az EU vezetői jelenleg a 2021-2027-es időszak költségvetését tárgyalják. Az EB eddig azt favorizálta, hogy az emissziókereskedelmi rendszerbe befolyt pénzek egy részét fordítsák zöld célokra, új fosszilis adónemeket maguktól még nem vetettek fel ebben az egyeztetési folyamatban az EB hivatalban lévő vezetői.
Az EU vállalása a párizsi klímaegyezményben arról szól, hogy 2030-ra az öreg kontinens kibocsátását legalább 40 százalékkal csökkentenénk az 1990-es bázisév emissziójához képest. Ezzel vállal részt az EU abban, hogy 2 Celsius fok alatt tartsa a globális felmelegedést az ipari forradalom előtti klímához képest.
(Reuters)