Bécs levegőjét tiszta oxigénnel frissítik

Hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme, amely a napokban kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használnak.

2022 novemberében kezdték építeni és tízmillió euróba került a Wien Energie és a Wiener Netze zöldhidrogén-üzeme, amely április elején kezdte meg működését a bécsi Simmeringben. Az osztrák főváros első ilyen üzeme óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő – kizárólag nap-, szél- és vízenergia felhasználásával. A napi 1.300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására elegendő.

Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Fotó: Wien Energie / Christian Hofer

A zöldhidrogén-üzem a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák szét a vizet. A folyamat során keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik, így egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is – ez Bécs második hidrogénkútja. Az üzem teljesítménye 3 megawatt és már zajlanak az előkészületek, hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként lehet egy működő erőmű esetében hidrogénnel dúsítani a földgázt. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, már akkor évi 33 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a földgázhoz.

De nemcsak az ipar, hanem a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien is. A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogén-buszokat, 2025-től pedig tisztán zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. 

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo