A Nabucco egy üresjárat?

Üresjáratnak nevezte a Vremja Novosztyej című orosz lap keddi számában a budapesti Nabucco-csúcsot, mivel Türkmenisztán és Azerbajdzsán, ahonnan Európa a vezetéken Oroszország elkerülésével kapni szeretné a gázt, ezúttal sem kíván garanciákat adni a vezeték feltöltésére.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gazpromot nem zavarja a Nabucco
A Gazprom nem vetélytársat lát a Nabucco-vezetékben, mert tisztában van azzal, hogy Európának szüksége van gázra - erősítette meg az orosz energiakonszern vezérigazgató-helyettese egy osztrák lapinterjúban, hozzáfűzve: a kérdés csak az, hogy honnan kapja majd a gázt a vezeték. Alekszandr Medvegyev a bécsi Kurier keddi számában megjelent interjúban aláhúzta: a közelmúltban kirobbant orosz-ukrán gázvita rámutatott annak szükségességére, hogy diverzifikálni kell a szállítási útvonalakat. Minél több exportútvonal létezik, annál biztonságosabb a szállítás - érvelt. Az orosz vállalatóriás olyan nemzetközi mechanizmus kialakítását javasolja, amely szabályozná a jogokat és a kötelezettségeket. "Oroszország több mint 40 éve ad el gázt a Nyugatnak, továbbra is megbízható partner szeretnénk maradni" - mondta Medvegyev.
A lap Ilham Aliyev azerbadzsáni elnök magyar sajtónak adott interjúját idézte, amelyben azt mondta: Baku csak akkor dönt majd a szállításokról, ha világos lesz az építkezés finanszírozása, a tranzitdíj és az üzembe helyezés időpontja. A lap rámutatott: ellentétben a Gazprommal, Európa nem is tett még árajánlatot Bakunak. Alekszandr Medvegyev, a Gazprom helyettes vezérigazgatója ugyanis már tavaly felajánlotta: az orosz monopólium megvásárolja a Sah-Deniz lelőhely második szakaszában kitermelt gázt a saját európai szerződéseihez kötött áron, csak a szállítás, a marketing és az ésszerű mértékű nyereség összegét vonva le. Aliyev szerint az orosz ajánlatot vizsgálják, igen fontos az ár kérdése, no és persze a szállítónak annál jobb, minél többen akarják a termékét.

A lap ismertette a budapesti tanácskozás menetét és a Nabucco vezetékről szóló elképzeléseket, majd rámutatott: az orosz-ukrán gázválság, amely a Nabuccóban résztvevő országok mindegyikét érintette, kényelmes ürügyül szolgált a terv körüli szenvedélyek felkorbácsolásához. Megállapította: nem kétséges, hogy kedden Budapesten ellentétben a pénzügyi kötelezettség-vállalásokkal, a vezeték építését támogató nyilatkozatokban nem lesz hiány. Idézte Philippe Maystadtot, az EBRD elnökét, aki Budapesten azt mondta: a bank elvben készen áll a projekt támogatására, amennyiben az megvalósítható, vagyis a jelenleginél többet kell tudni róla.

A Gazprom és Kína elvehetik a partnereket

A Trud című újság arra emlékeztetett, hogy az Egyesült Államok által támogatott Nabucco építése először 2002-ben került szóba, de azóta a projekt számos alapvető paramétere megváltozott. Először is az iráni gáz esetleges vásárlása már nem számít politikailag elfogadhatónak. Üzbegisztán, Türkmenisztán és Azerbajdzsán elvben hajlandó gázt adni a vezetékhez, de jelenleg minden földgázt a Gazpromnak ad el, hosszabb távlatokban pedig Kína lesz a legfőbb felhasználójuk, ezért nincs mit adniuk a Nabuccónak. Türkmenisztán szerződést kötött a Gazprommal évi 80 milliárd köbméter szállításáról, idén elkezdődik a Kaszpi-tenger melléki vezeték építése, s Kína lekötött évi 30 milliárd köbmétert és hozzálátott a szükséges vezeték építésének előkészítéséhez.

A lap emellett rámutatott: mindemellett a tranzit problémája akkor is fennállna, ha netán sikerülne elérni, hogy az egész közép-ázsiai térség gáza a Nabuccóba kerüljön. Az augusztusi orosz-grúz konfliktus nyomán az eredeti tervek szerint Grúzián áthaladó nyomvonal már nem tűnik elég biztonságosnak az európai szakértők számára. A fő probléma azonban Törökország, amely már jelezte: csak akkor megy bele a vezeték építésébe, ha felújítják az ország EU-csatlakozásáról szóló tárgyalásokat.

Végül a Trud megállapította: a Nabucco és a Gazprom tervezte Déli Áramlat gázvezeték műszaki tekintetben sok szempontból összehasonlítható: mindkettő nagyjából évi 30 milliárd köbméter szállítására lesz alkalmas, a Déli Áramlat a tervek szerint 2013-ban, a Nabucco 2014-ben indulna be, és mindkettő az európai felhasználókat - s ezen belül különösen a balkáni államokat - szolgálja. Az orosz vezeték azonban egyelőre jóval költségesebbnek ígérkezik, mivel jelentős szakaszát a Fekete-tengeren, kétezer méteres mélységben tervezik lefektetni.

Barroso üdvözölte a csúcsot
Az Európai Bizottság elnöke videóüzenetben fejezte ki köszönetét Magyarországnak és Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek a Nabucco-csúcstalálkozó megrendezéséért, megerősítve a bizottság elkötelezettségét a Nabucco-projekt mellett. Az elnök beszédében utalt az év elején kialakult gázválságra és köszönetet mondott Magyarországnak e helyzetben tanúsított szolidaritásáért. José Manuel Barroso szerint a gázválság felhívta a figyelmet az Európai Unió tagállamai és a környező országok sebezhetőségére az energiaellátásban, ami - mutatott rá a bizottsági elnök - különös aktualitást ad a Nabucco-csúcstalálkozónak.
Irán a végső megoldás?

Az ukrajnai Donyeck-medence Novosti.dn.ua című internetes újságjában Borisz Nyemcov orosz ellenzéki politikus úgy nyilatkozott: Oroszország példátlan veszteségeket vállal a Nabucco elleni harccal, s Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök küzdelme az új vezeték ellen túllépett a józan ész határán. Nyemcov emlékeztetett arra, hogy Putyin, valamint Dmitrij Medvegyev államfő és Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója folyton Üzbegisztánban és Türkmenisztánban igyekezett rábírni az utóbbi időben a közép-ázsiai vezéreket, hogy minden gázukat adják el a Gazpromnak. Nyemcov szerint ez oda vezetett, hogy a közép-ázsiai politikusok ezer köbméterenként 340 dollárra verték fel a gáz árát, s ehhez az orosz-közép-ázsiai határon számított árhoz még hozzá kell tenni a szállítás költségeit - vagyis ezer köbméterenként 30-40 dollárt - s így a gáz az orosz-ukrán határon már aranyárban van.

Szerinte Putyin kormányfő azért ment el idáig, mert azt akarta, hogy a Nabuccóhoz ne legyen gáz, és térdre kényszerítette a Gazpromot. A monopólium erősen ráfizetéses áron veszi a sok közép-ázsiai gázt, s ezt csak a belföldi piacon tudja értékesíteni - amely esetben jelentősen megemelkedik a gáz ára az orosz felhasználók számára -, vagy külföldön, mely esetben jelentősen ráfizet. Az ellenzéki politikus szerint az orosz vezetés harca a Nabucco ellen "a gazdasági szempontok figyelmen kívül hagyásáról, hozzá nem értésről és inkompetenciáról tanúskodik".

Nyemcov szerint azonban a Nabucco mindezek ellenére megépül. Elsősorban azért, mert Türkmenisztánban újabb lelőhelyeket találtak, amelyek állítólag hatalmas tartalékokat rejtenek, de azért is, mert az új amerikai kormányzat alatt megváltozik az Egyesült Államok Iránnal szembeni politikája, nem is szólva arról, hogy kőolajat eddig is vettek Irántól az amerikaiak is, és szó sem esett az ország fundamentalista voltáról. Vagyis a szintén hatalmas gáztartalékokkal bíró Irán az európai gázellátás legfontosabb alternatív forrása. S ezt figyelembe véve a Nabucco-projekt nem csupán realista, hanem megvalósítható is. Vagyis majd még kiderül, hogy Iránnal, vagy nélküle, de a Nabucco meg fog jelenni a gázpiacon Oroszország komoly versenytársaként - mondta Borisz Nyemcov.

Gyurcsány bizakodik

"A Nabucco-csúcs legnagyobb eredménye, hogy kimozdult a projekt a több éve tartó holtpontról" - mondta Gyurcsány Ferenc. A kormányfő szerint a közép-kelet-európai országoknak sikerül megszerezniük a 200-300 millió eurós uniós támogatást a projekt első szakaszához. A találkozón a résztvevők elfogadták a Budapest Nyilatkozatot is.

 Gyurcsány Ferenc közölte, arra törekednek, hogy az unió a Nabucco-projektet a legfontosabb programjai között szerepeltetve azt finanszírozza is, legalább az induláshoz elegendő pénzzel. Dolgoznak azon, hogy létrehozzák a Nabucco-program magas szintű politikai vezetését - tette hozzá. A magyar miniszterelnök fontosnak nevezte, hogy a visegrádi négyek (V4) közös stratégiát alakítsanak ki, hiszen az északi- és a déli gázvezetékek között egy észak-dél irányú összeköttetést is meg kell teremteni. Gyurcsány Ferenc javasolja Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek, a V4 soros elnökének, hogy a visegrádi országok márciusban vitassák meg ezt a kérdést.

RWE: a Nabuccónak van jövőre
A Nabucco-konzorciumban 16,67 százalékkal részt vevő német RWE energiaipari konszern ügyvezető igazgatója szerint a kaszpi országok és a közép-keleti államok gázkészletei hatalmasak. Megközelítőleg kétszer olyan nagyok, mint az oroszországi készletek. S a Nabucco-vezeték ezt az "új" gázt továbbítja majd Európába - írta a Financial Times Deutschland című üzleti napilap keddi számában a szakember, hangsúlyozva, hogy az RWE mellett a tranzitországok, Törökország, Bulgária, Románia, Magyarország és Ausztria vállalatai vesznek részt a terv megvalósításában.

"Arra számítunk, hogy az elkövetkező hónapokban kormányközi megállapodás születik a tranzitországok között, ami szilárd jogi alapokat teremt a vezeték megépítéséhez és üzemeltetéséhez" - írta az igazgató, aki szerint a finanszírozás nem jelent problémát. Judisch ennek kapcsán arra emlékeztetett, hogy a vezeték költségei a jelenlegi tervezések alapján mintegy 8 milliárd euróra rúgnak, de az acélárak csökkenése miatt valószínű, hogy ez az összeg még lefelé korrigálható.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo