Start: civilek, önkormányzatok, vállalkozók közössége

Életre keltek azok a közösségek, amelyek helyben döntik el térségük további fejlődését. A sikeres stratégiát megalkotók 140 milliárd forintnyi forrásért versenyeznek.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lezárult a jelentkezés a Helyi Vidékfejlesztési Irodák (HVI) által életre hívott helyi közösségekbe. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium égisze alatt induló HVI kezdeményezés célja, hogy a kistérségekben a vidékfejlesztést szolgáló európai uniós és hazai pályázatoknak legyen koordinátora. Olyan szolgáltatásorientált, decentralizált szervezetet szándékoznak felállítani, amely a kistérségi problémákat a helyi érdekeltek összefogásának útján képes megoldani, a helyi adottságokat meg kiaknázni. A felvett dolgozók korábban gyorstalpaló oktatáson vettek részt, amikor is megtanulhatták, miként lehet a megfelelő pályázati forrásokat megtalálni.

HVI működés alapja
A programot európai uniós pénzből finanszírozzák. A közösség irodánként ötszázezer forintot biztosít, havonta. Ennek fele a munkatárs személyi jellegű ráfordításait, másik fele tárgyi eszközök beszerzését, az iroda fenntartását szolgálja majd.

A helyi közösségek létrehozásának célja pedig, hogy a kistérségekben élőknek lehetőségük legyen saját maguknak dönteni a térségük további fejlődéséről. Az egész az Európai Unió LEADER elgondolására épül. Ez egy eszköz, amely módszerként értelmezhető. A LEADER partnerségen alapul, tagjai a köz-, a vállalkozói és a civil szféra képviselőiből áll össze. Célja a helyi partnerségek megerősítése, alulról jövő vidékfejlesztési politika előmozdítása.

A Csongrádi kistérség HVI-jének vezetője, Kovács László elmondta, hogy az október tizedikén zárult jelentkezésig 39 tag lépet be az ottani közösségbe, amelyet a Szentesi kistérséggel közösen hoztak létre. A tizenkét önkormányzat mellett 27 civil szervezet és vállalkozás elkészítette azt a stratégiai vázlatot, melyből négy hónap alatt kell kidolgozni a végleges stratégiát. Csongrád megye északi részén ez az ott megtermelt mezőgazdasági termékek piacra jutását kívánja elősegíteni. Fontos szerep jut majd a Tiszának is, amely a turizmus fejlődésének alapja lesz majd. Kovács szerint náluk a szándék megvan, hogy közösen tegyenek közösségük jövőjéért.

Szükség is van az építő munkára, hiszen az uniós forrásokért versenyezniük kell a helyi közösségeknek. A rendelkezésre álló idő alatt összesen 117 helyi közösség megalakulását regisztrálták a Helyi Vidékfejlesztési Irodák. (A közösségek 2534 települést fednek le, megközelítőleg 4,7 millió vidéki lakossal.) Közöttük 140 milliárd forintot osztanak szét az Új Magyarország Vidékfejlesztési Terv (ÚMVT) negyedik tengelyének részeként, 2013-ig. Központilag meghatároznak egy sorrendet, és a legjobb hetven szerveződésnek lesz lehetősége felhasználnia a 140 milliárdot. Azok, akik ehhez a forráshoz nem jutnak hozzá, azok az ÚMVT harmadik tengelyének pályázataira startolhatnak majd rá a későbbiekben.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo