A pályázat célja, hogy felhívja a figyelmet az európai turisztikai térségek értékeire, sokszínűségére, emellett támogassa azokat a turisztikai fejlesztéseket, amelyeket a társadalmi-kulturális-környezeti fenntarthatóság elveivel összhangban valósítanak meg és ösztönözze a turisztikai szezon széthúzását.
Az Európai Unió tagállamaiban tavaly írták ki először a Kiváló Európai Desztináció pályázatot, amelyen próbaképpen még csak 11 ország vett részt. A tavalyi téma hazai nyertese az Őrség lett, mint "Magyarország legjobban fejlődő vidéki desztinációja". A projekt célja, hogy évente egy-egy díjazott térséget ösztönözzenek tagállamonként.
A most decemberben meghirdetett pályázat keretében Magyarország legjobb, élő hagyományokat őrző desztinációja kerül kiválasztásra. Ennek célja olyan térségi turisztikai célpontok, turisztikai együttműködések díjazása, amelyek hagyományaikat változatosan, autentikus módon mutatják be a turisták számára. A nyertes jogosult lesz a Kiváló európai desztináció cím használatára. (A turizmus maga is jelentős mértékben hozzájárul a klímaváltozás negatív hatásaihoz, ezért ajánlásokat fogalmaztak meg a turizmusban érintett valamennyi szereplő számára.)
Európa szerte népszerűsítik a győztest
Ezúttal már 18 tagállam vesz részt a pályázaton, és a tervek szerint Párizsban lesz az eredményhirdetés az Európai Turizmus Fórumon, ahol bemutatják azt az európai szinten is versenyképes célpontot, amely néphagyományokból és gasztronómiai hagyományokon, történelmi eseményeken, korokon vagy egyéb hagyományokon alapuló kínálatával elnyerheti a "Magyarország legjobb élő hagyományokat őrző desztinációja" címet.
A nyertes térség számos olyan marketingeszközt felhasználhat, amely segíti európai szinten népszerűségének növelését. Így például megjelenési lehetőséget kap az európai turisztikai portálon, az Európai Bizottság segítséget nyújt egy film elkészítéséhez a különböző országok nyertes desztinációiról. Emellett a nyertesről magyar és angol nyelvű szakmai kiadvány készül, részt vehet a Magyar Turizmus Zrt. standján az Utazás Kiállításon stb. (Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az utazási szokások, mára az üdülők nagy része már az interneten foglalja le szállását.)
A vállalkozások versenyképességét is javítja
A projekt magyarországi lebonyolításához a MT. Zrt. 35 ezer euró támogatást nyert el az Európai Bizottságtól. A projekt az unió és az MT Zrt. ötven-ötven százalékos társfinanszírozásával valósul meg. A pályázathoz kapcsolódó részletes információk az eden.itthon.hu honlapon találhatók. A tájékozódást segítik a régiónként megtartásra kerülő információs napok, ahol szakmai és gyakorlati információkkal látják el a pályázni készülőket. (Nemrég megállapodást kötött az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. arról, hogy költségvetési többletforrásként, 500 millió forintot kap a nemzeti turisztikai szervezet.)
A projekt hozzájárul a hagyományok turisztikai célú népszerűsítéséhez, hazai és európai szinten egyaránt. Emellett ösztönzi a lakosságot a helyi értékek megismerésére, növeli a turisztikai keresletet, ezáltal növeli a turizmusban érdekelt helyi vállalkozások versenyképességét. Mindemellett a főszezonon kívüli rendezvény turisztikai vonzerejének növelésével csökkenti a szezonalitást az adott térségben.