Egy eurótól sem esünk el

Az új tagállamok nagy eséllyel egyetlen eurónyi fejlesztési pénztől sem esnek el az év végi záráskor az n+2-es szabály miatt - közölte a regionális fejlesztési biztos azt követően, hogy az Európai Bizottság elfogadta a 2007-2013 közötti kohéziós politika végrehajtási szabályait.

Az Európai Unió 10 új tagállama december elejéig közel 100 százalékban felhasználta a 2004-ben a strukturális alapokból rá eső támogatási keretet, így valószínűnek tűnik, hogy egyetlen eurótól sem esnek el az n+2-es szabály miatt - közölte pénteken Danuta Hübner regionális politikáért felelős biztos. Hübner hozzátette, hogy december 31-ig még van idő a tagállamoknak a pénzügyi igények benyújtására. Ahhoz, hogy az új tagállamok forrásfelhasználása száz százalékos legyen, a strukturális alapok második célterületébe sorolt Prágának és Pozsonynak kell még eljuttatnia Brüsszelbe a fizetési igénylést.

Az idei év vége az első időpont, amikor reális képet lehet kapni az új tagállamok pénzfelhasználó (más szóval abszorpciós) képességéről. Év végén jár le ugyanis az a két éves határidő (n+2-es szabály), amit a 2004-ben odaítélt (pénzügyi kötelezettségvállalás formájában) források felhasználására kapnak az Unió tagállamai. A 2005-ös és a 2006-os keretet legkésőbb 2007-ig, illetve 2008-ig kell elkölteni, ezért mostanáig csak felületes képet kaphattunk az egyes országok teljesítményéről. Ami a 2004 és 2006 között rendelkezésre álló strukturális támogatások felhasználását illeti, Magyarország néhány héttel ezelőtt körülbelül 50 százalékos szinten állt, ami Szlovénia után a legjobb volt az új tagállamok között. Egy, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (a szociális alap mellett a másik strukturális alap) felhasználásáról készült friss bizottsági kimutatás szerint Magyarországnak 2006. december 8-i állás szerint több mint 282 millió eurót utalt át a Bizottság. Hazánk egyébként 2,83 milliárd euró felzárkóztatási támogatást kaphat az EU-tól 2004 és 2006 között, ebből 1,64 milliárd eurót strukturális alapok, 1,1 milliárdot pedig kohéziós támogatás formájában. 2007 és 2013 között ennek az összegnek a nyolcszorosa áll majd a rendelkezésünkre.

Brüsszel további 2 milliárd, az EU-25-ök által benyújtott eurókifizetési igénylést bírál el az év hátralevő részében, ami ha meglesz, 100 százalékos kifizetési rátát jelent majd 2006-ban - mutatott rá a Bizottság.

Magyarország az elsők között nyújtotta be a napokban az Európai Bizottságnak a Nemzeti Stratégiai Referenciakeretet (NSRK), más néven a II. Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT 2.) végleges változatát. Hazánkon kívül Ausztria, Lettország, Dánia, Málta és Lengyelország is benyújtotta a dokumentumot. Brüsszel Lettországtól, Dániától és Ausztriától eddig 12 operatív programot is megkapott már. A magyar operatív programokat még decemberben kívánja benyújtani a kormány. A Bizottság az uniós szinten összesen 330 operatív program javáról 2007 közepéig ígéri a döntés meghozatalát, ám a programok elindításával nem kell megvárni a jóváhagyást.

Egyszerűbb szabályok, de szigorúbb pénzügyi ellenőrzés

Az Európai Bizottság pénteken elfogadta a 2007 és 2013 közötti kohéziós (felzárkóztatási) politika végrehajtási szabályait, megteremtve ezzel a következő hétéves időszak kohéziós politikájának teljes szabályozó keretét. Danuta Hübner biztos szerint az új szabályok négy elven alapulnak: az eddigieknél egyszerűbbek, jobban decentralizáltak, nagyobb felelősséget adva a tagállamoknak és a régióknak, jobban figyelembe veszik az arányosság elvét, és az átláthatóságot is, amennyiben a jövőben a tagállamoknak kötelezően nyilvánosságra kell hozniuk, hogy ki és mennyi pénzt kap az uniós fejlesztési alapokból. #page#

Az új szabályok közül a legfontosabbak:

Az egyszerűsítés jegyében az eddigi 9 bizottsági rendeletet 2007-től egyetlen végrehajtási rendelet váltja fel. Egységes szabályrendszer lesz érvényes a strukturális és a kohéziós alapokra (tájékoztatási követelmények, könyvvizsgálás, euró használata stb.).

Az operatív programok többségénél közösségi helyett nemzeti szinten rögzítik majd a jogosultság szabályait. Jelenleg két különböző jogosultsági szabály létezik: egy, a közösség büdzséből társfinanszírozott projektek, egy pedig a kizárólag nemzeti forrásból finanszírozott projektek esetében. A lépés az egyszerűsítést és a decentralizációt egyaránt szolgálja.

Az arányosság elvét is erősítik különösen a könyvvizsgálat, az auditálás terén. Bizonyos operatív programok esetében, ahol a közkiadások teljes összege nem éri el a 750 millió eurót és a közösségi társfinanszírozási ráta a teljes közkiadás 40 százaléka alatt marad, bizonyos pénzügyi ellenőrzéseket a nemzeti hatóságok hajthatnak majd végre a nemzeti szabályok alapján.

Ugyancsak a pénzügyi ellenőrzés szigorításának irányába mutat az a rendelkezés, miszerint a jövőben a Bizottság ezentúl semmilyen kiadást nem fog visszatéríteni mielőtt egy független testület nem biztosítja arról, hogy a tagállamok által létrehozott működtetési és ellenőrzési rendszerek szabályszerűen és megfelelően működnek.

Először vezetik majd be a kiadások kötelező "pántlikázásának" (earmarking) eljárását, aminek eredményeképpen a Bizottságnak először lesz pontos rálátása arra, hogy az alapok hogyan oszlanak meg az egyes politikai területek között. A régi 15 EU-tagállamnak például előírták, hogy a strukturális alap első célterületénél a támogatások 60, a második célterületnél pedig a 75 százalékát az úgynevezett lisszaboni - növekedési és munkahelyteremtési - célokra fordítsák. Bár a tíz új tagállammal szemben nem támasztottak ilyen követelményt, Hübner biztos szerint az ő esetükben is látványosan növekszik a lisszaboni célokra, így például az innováció javítására fordított pénzek aránya. 

Először lesz kötelező mindenkinek kizárólag elektronikus úton eljuttatnia a dokumentumokat Brüsszelbe. Hübner emlékeztetett rá, hogy 2007-től az uniós büdzsé 48 százalékát elektronikus úton bonyolítják majd.

A nagyobb átláthatóság érdekében a tagállamoknak egy listán közzé kell majd tenniük a közösségi támogatások kedvezményezettjeinek nevét, illetve a támogatások összegét.

Először lesz támogatható a lakás- és házfelújítás, ami elsősorban az új tagállamok panelházait érinti majd.

Véleményvezér

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?
Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése

Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése 

Nincs bocsánat az azeri gép lelövése és a segítségnyújtás elmulasztása miatt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo