Magyar termék. Jó. De mi minősül annak?

Magyar termék és hungarikum mozgalom – nagyon is helyes, legyen csak. De ne pusztán azért, hogy megkíméljük a boltokat más országban. A normális vevő jót és olcsón akar vásárolni, s akkor büszke igazán, ha a jó és olcsó magyar gyártmány, hungarikum. Meg akkor, ha eljut egy London melletti Tescoba, s azt látja, hogy a brit polgár is örömmel veszi le a jót és olcsót a polcról, amely ráadásul magyar gyártmány, hungarikum.

És akkor most énekeljük el a Marseilles-t! Felemelték a poharat, kortyintottak belőle, majd rákezdték. Mikor elhallgattak, garatjukba töltötték az utolsó csepp tokajit is. Aztán hazaballagtak, ki Tarcalra, ki Tokajba, ki pedig Mádra. Micsoda magyar virtus: a hon legjobb borával ünnepeltek a Sárga borházban, a 37-es országút mellett, a tarcali leágazás közelében lévő kúriában.

De hogy került ide a Marseilles?

Magyarok itták a magyar bort? Franciák kortyolták a magyar hegy levét? Francia bor gördült le honfitársaink torkán?

Mindegyik lehet igaz, a kérdés pedig csalóka. Már csak azért is, mert fel szokták tenni szín józanul, és persze agyon politizáltan. A Hétszőlő névre hallgató tokaji borgazdaság francia pénzügyi befektető tulajdonában van, a nyugat-európai ország egyik biztosító társasága találta úgy még a '90-es évek elején, hogy hosszú távú befektetéseihez jó lehetőség kínálkozik Tokajban. Megőrizték a helyi hagyományokat, betartották a jogi előírásokat, korszerűsítették a borászatot, minden évben a helyi viszonyokhoz képest jól megfizették az alkalmazottakat, s tisztes áron vásárolták fel a szőlőt.

Sárga borházukban mit is ittak tehát a vendégek? Magyar tokajit, francia bort? Hát kérdés ez? Hát az. Mint ahogy kérdés lehet a bevásárlóközpont óriás élelmiszerüzletében is: aki ott vásárol, mire szavaz a lábával? Mert ugyebár odamegy és költ. Árut vesz, olyan terméket, amit odahaza elfogyaszt. És örül annak, hogy a seregnyi más bevásárlóközponttal versenyző általa választott kereskedés – mert meg akarja tartani vevőit – ügyel az áru minőségére, igyekszik azt olcsón, a vetélytársénál kedvezőbb áron eladni. Rászorítja a neki szállító termelőt, élelmiszeripari vállalatot, hogy a mindig friss terméket ízlésesen csomagolja, de megelőzőleg olcsóbban termelje, termeltesse. A szupermarket abban is érdekelt, hogy ne a világ másik végéből, hanem - reális szállítási költséggel terhelve -, mind kisebb távolságról érkezzen a portéka. A magyarországi kertészetből, a közeli település húsfeldolgozójából, az alig száz kilométerre lévő mosóporgyártó üzemből. A vevője erre szavaz – a lábával: odamegy és megveszi az árut most is, legközelebb is. Mondjuk az aznapi gyors ebédhez a lencsekonzervet, amit pillanatok alatt elkészíthet. A főzeléket szokás behabarni, amihez liszt és tejfel szükségeltetik. Az ország kellős közepéről a budaörsi áruházba szállított lencséhez – tokaji mintára – a vevő ugyancsak eldúdolhatná a Marseilles-t, lévén a konzervgyár francia? A tejfelt esetleg olasz kézben lévő cég szállította, a lisztet pedig brit befektető békési malmából utaztatták az M7-es melletti bevásárlóközpontba.

No, magyar, akkor mit eszel ebédre? No, macedóniai polgár, akkor te bizony nem fogsz telefonálni, hanem csak átkiabálsz a hegyen, hátha meghallja üzenetedet odaát a barátod? Ugyebár egy magyar cég, a Matáv vette meg a helyi telefontársaságot. S ha így van, hát nagyon nem való a nem nemzeti termékek használata. Apropó, a Matáv vajon mennyire magyar? A budapesti polgár se használja a szolgáltatást, elvére talán csak azon tulajdonosok egyike-másika honfitársa, aki a tőzsdén vett a távközlési társaság részvényeiből. Pozsony alatt ilyen alapon vesztegelnek a szlovák rendszámú autók por száraz tankkal, hiszen az ottani Moltól mégsem vesznek nem nemzeti benzint? Ezek után ugye meg se próbáljuk értelmezni azt az agyament helyzetet, amit a Budai Vár kínál: a Mátyás templom tőszomszédságában a külföldieknek a magyar folklór remekeit egy koreai üzlettulajdonos szépen berendezett boltjában árulják.

Alig van nyolc hónap, s bizony, ha szeretjük, ha nem, jókora belpiacunk lesz. Úgy hívják, Európai Unió. Vajon vérig sértődünk, ha azt a 3 puttonyos aszút, amit a budaörsi Auchan külön rekeszekből kínál potom 1100 forintos áron, a magyar virtuális határtól ötszáz kilométerre egy üzletben a csak tyúkszemmel látható polcról az orrmagasságban lévő gondolára tesznek fel, hogy a helybéli német ajkú vevő boldogságos örömmel vegye észre és vásárolja meg, ám a másik német belerondít a lelkébe: neked már a rajnai bor smafu?! Az EU-ban aligha lehet egy-egy termék nacionáléjával versenyezni, sokkal inkább annak minőségével és árával. De ezt ki ne tudná itt, a Kárpát-medencében, hiszen ha nekünk sikeredik lejárt szavatosságú, töredezett, ízetlen élelmet vennünk a boltban, akkor bizony nem győzünk káromkodni – ezért a pénzért ilyen mocskot hogyan lehet ránk sózni – és anyázni. Hogy a gyártó magyar anyától származik? Mit számít, ha mi fizettük ki és vittük haza a kukába kívánkozó árut.

Magyar termék és hungarikum mozgalom – nagyon is helyes, legyen csak. De ne pusztán magunknak, azért, hogy megkíméljük a boltokat más országban, illetve itthon, ám más hon fiai által termelt cikkek értékesítésétől. A normális vevő jót és olcsón akar vásárolni, s akkor büszke igazán, ha a jó és olcsó magyar gyártmány, hungarikum. Meg akkor, ha eljut egy London melletti Tescoba, s ott látja, a brit polgár is kész örömmel veszi le a jót és olcsót, amely ráadásul magyar gyártmány, hungarikum.

Olyan egyszerű ez a képlet, hogy nem is lenne szabad politikai csomagolópapírba bugyolálni. De nyolc hónappal EU-s tagságunk előtt mégis megtesszük. Csak mi. Mert a politikai csomagolóanyag is magyar gyártmány, hungarikum?

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo