„Pár hónapja még vidáman internetezhettem a laptopomról. Aztán csak az időközben vett PC-ről jutottam fel a hálóra. A PC-mel valamilyen baj történt, nem működött megfelelően, ezért ismét a laptopba dugtam be a telefonkábelt, de az internetet nem tudtam elérni, a fél rossz PC-ről azonban minden további nélkül sikerült. Most azonban el kellett vinnem a szervizbe, és a laptoppal nem tudok e-mailezni, az interneten tájékozódni. Ugyan mondják már meg, mi történt, mit tegyek?” „Egyszerű, javíttassa meg a modemet!” Másnap, a Toshiba szervizben egy perces ellenőrzéssel kiderült, onnan azonnal el lehet érni az internetet, vagyis kifogástalan a laptop modemje. Hazaérve, s a hálóra ismét fel nem jutva újra sikerült a süketek párbeszédét életre hívni. A hibabejelentést fogadó intézmény nyomban közölte: rossz a modem… A laptop – a rossz modemmel – bárhol máshol azonnal elérte a hálót, csak otthonról nem. Ezek után a telefonhálózatot működtető-tulajdonló cég rokonával, az internetszolgáltatóval sokkal megnyugtatóbb beszélgetésre került sor, ott ugyanis a tünetek meghallgatása után közölték: a PC külső és a laptop saját modemje alighanem nem egyforma, az utóbbi „többet tud”, a telefonhálózatot viszont valami jobban megterhelte, mint korábban, ezért most már csak a szerényebb kvalitású modem képes elérni az internetet. A telefontársaság hibabejelentő intézménye immáron hiába mondta a szabvány választ - rossz a modem -, kénytelen volt egy fokozattal beljebb bocsátani a panaszost. A hozzáértőbb szakember javaslattal is élt, a kedves ügyfél menjen el egy közönségszolgálati irodába és vásároljon egy „fizikai vonalat”…
A PC-s, laptopos internetmentesített panaszos ez egyszer örvendett a történéseknek, ugyanis, bár nem azonnal, de elérte: ő tudta megmondani az illetékes szakcégnek, hogy mi is a probléma. Ilyenre sem korábban, sem azóta nem volt példa. Hiszen a PC-javíttatása is csak félig sikeredett, valami történt a géppel, mert otthon, azokat a beállításokat, amelyeket korábban még maga végzett el, már nem tudta megismételni. Sikertelenségének másik története is hasonló: kinézte valamelyik honlapról azt a mobiltelefont, amit gyártója laptoppal való együttes használatra ajánlott. Megvette, de pár nap alatt kiderült, a házasságot a két szerkezet használati leírása alapján nem lehet megköttetni. A mobil értékesítője nyomban a laptop szakszervizébe küldte a kedves vevőt, mondván, a két intézmény közül az utóbbi ért is hozzá. Ami egyébként igaz volt, kevéske barkácsolással elvileg alkalmassá vált a két ketyere az összjátékra.
A példatár nem ennyi, hanem sokszorta több. A bemutatott „ügyfél” javakorabeli kortársaival egyetemben hasonló küzdelmeket vív a modern világ képviseletében fellépő, rendszerint sokkal ifjabb korosztályok tagjaival. Mert erről van szó, nemzedékek találkozójáról az informatika műárok két partján. Az egyik oldalon lévők közül egyre többen keresni akarnak, s úgy tesznek, mintha az ő tudásuk nélkül a másik halálra lenne ítélve. És azokkal az idősebbekkel „szórakoznak”, akik éppen nem nemet mondanak az ő fiatalságuk idején még nem létezett eszközökre, hanem használják, alkalmazzák, s ha engedik nekik, még meg is szeretik a számítógépet, az internetet, a mobil telefont. Csakhogy ezek a „vén trottyosok” például olyan szolgáltatásokat is keresnek, amilyeneket természetesnek tartanak: telefonszámot a szaknévsorban, amelyet felhívva megrendelhetik a PC-t a lakásukon „felélesztő” szakembert, a modem-problémát nem több ismeretlenes egyenletként, hanem azonnal megoldó szolgáltatót, a mobiltelefont a kért célnak (is) megfelelő módon eladó boltost.
A laikus informatikahasználó szervezett szolgáltatást tehát alig-alig talál. De olyan, szinte mindannyiszor egyetemista korú magánzók címét, telefonszámát véletlenszerű megoldásokkal meg lehet szerezni, akik készek házhoz menni, a PC-kre titokzatos dolgokat installálni, akár úgy is, hogy a megelőzőleg ott járt „kollégát” látatlanban is hozzá nem értőnek nevezik, az feltett programokat rossznak, idejétmúltnak, lopottnak minősítik. Nekik, az ifjú magánzóknak azonban most jön el a Kánaán, változatlanul számlaadás nélkül kereskedhetnek titokzatos programokkal, de már nem csupán a laikus idősebbek alkotta piacon. Immáron számos munkahely adhat dolgozójának, a dolgozója családjának számítógépeket komoly adókönnyítés mellett, a kereskedelemben pedig a sulinet program ontja szinte ingyen PC-ket a diákoknak. A távmunka politikusok meghirdette mozgalma is az otthoni infrastruktúrára épít úgy, hogy ebben az esetben sincs szervezett, egységes és mindenki számára elérhető infrastruktúra.
Ezt a bizonyos új „ki mit tud az informatikában” társasjátékot mifelénk a nemzedékek vívják? Látszólag igen. Pontosabban: ők mindenképpen. Itt, az informatika világában a leglátványosabban. De a gazdaság, a társadalom megannyi más területén is számos hasonló ütközőzónát találunk. Pedig a világ már egyre több helyen megbocsát az idősebb korosztályoknak azon bűnükért, hogy az idősebb korosztályhoz tartóznak. Ismét fölfedezik: az idősebb korosztályra éppen a top menedzsmentben van szükség ahhoz, hogy kisebb kockázattal, nagyobb rutinnal, racionálisabb döntésekkel profitábilisabban tevékenykedhessenek a cégek, szervezetek, intézmények. Vezetéselméleti előzménye e felfogásnak tudományos felméréseken is alapszik. Szakértők ki is mondják: az érzelmi intelligencia (EQ) nem megrögzült adottság, hanem bárkinél, bármilyen életkorban fejleszthető, azaz a magasabb életkor akár előny is.
De a lényeg mégsem ez. Hanem az, hogy egyik generáció se igyekezzék a másik kárán gyarapítani a saját hasznát, mert hosszabb távon nem is sikerülhet. Messzire jutottunk az elromlott mobil telefonjával szervizek között rohangáló vén trottyos esetétől? Attól, hogy a mai informatika korosztálya gyűlölködve tekint „őseire”, azokra, akik reszkető kézzel, de le mernek ülni egy számítógép képernyője elé, ne adj isten csetelnek, mobiljukkal pedig nem csupán a 7-re hazaérek vacsorázni mondatokat mondják el párjuknak, hanem minden más lehetséges szolgáltatásra is igényt tartanak? Nem, nem jutottunk túl messze, csak a legköznapibb ütközőzóna példáiból szemezgettünk. Ahhoz azonban talán eleget, hogy látassuk, mennyire nem mindegy: együtt, vagy egymásnak feszülve élnek, cselekszenek a generációk. Az utóbbiból, az egymásnak feszülésből nagyon rossz hozadékú végeredmény kerekedik ki. Már ehelyütt is idéztük Lengyel Lászlót, aki Balatonszárszón, a Farkasházy villában, a hagyományos értelmiségi találkozón ezt mondta: korábban már kifejtettem, valószínűleg egy fiatal nemzedéknek kell már az európai Magyarországot létrehoznia –Szomorúan kell azt mondanom, hogy nekünk, az idősebb nemzedéknek kell hozzálátnunk. Kiderült, a nálunknál fiatalabbak, a 35 évesek, nem alkalmasak arra, hogy életre hívják azokat az intézményeket, amelyek nélkül nem lehet európaivá válni. Az utolsó, nem európai Szárszón erre a felelősségre kell ráébredni. Összesen 2,5-3 évünk van arra, hogy lerakjuk az európai Magyarország alapjait. Ha nem tesszük meg most, akkor Magyarország ebben az Európában egy sarokponton, szegényházi módon fog ülni.
Önnek mi a véleménye?
Generációk egymásnak feszülve - az informatika használat ürügyén
A „ki mit tud az informatikában” társasjátékot mifelénk a nemzedékek vívják? Látszólag igen. Pontosabban: ők mindenképpen. Itt, az informatika világában a leglátványosabban. De a gazdaság, a társadalom megannyi más területén is számos hasonló ütközőzónát találunk. Pedig a világ már egyre több helyen megbocsát az idősebb korosztályoknak.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.