A legtöbb vásárló nem ért az autókhoz. Ahogyan a számítógéphez és a mikrosütőhöz sem, de ezért vannak a szakboltok és nem utolsósorban a garancia, hogy ha bármi rendellenesség történik, netán hibás az áru, a kereskedő/forgalmazó jótálljon érte.
Egy új autót venni komoly döntés, a "kedves ügyfél" hónapokig tervez, kiválasztja a márkát, a típust és a felszereltséget, befizeti az előleget, majd a maradékot és szerencsés esetben pár nap alatt haza is viheti az autót. Ez történt velem is. Vezető európai márka (szándékosan nem írom, melyik, mert bíróság előtt bizonyítani igazam nem tudom, de a tanulság mindenekelőtt...) márkakereskedéséből három év után a használtautó-kereskedőnél csapott be a menykő: "azt tudja, hogy a motorháztető újra lett fényezve?" - kérdezi a kereskedő, kissé kaján mosollyal az arcán.
"Az nem lehet" - mondom, és egyáltalán nem kellett erőlködnöm az elcsodálkozó arckifejezésen. "Nem volt törve."
"Nem is." - a kereskedő, mutatva a festékréteg-vastagságot mérő műszerét. Látom már, mindenhol gyári 130-140 mikron a vastagság, kivéve a motorháztetőt, ahol ennek majdnem duplája. "Szállítás közben sérülhetett meg." - folytatja, és tudja már, nem kell sokat gondolkoznia a vételár-ajánlatán, hiszen épp most kapott rajta a csúsztatáson ("sérülésmentes az autó").
Aztán néhány nap után hallom, hogy egy társaságban arról folyik a szó, hogy a valaki azon küzd, hogyan tüntetheti el egy autószállító trailerről leesett négy autóról a nyomokat. "Mindennnapos eset" mondja.
Az viszont, remélem nem mindennapos, hogy az újautó-kereskedő ezt az egyébként könnyen ellenőrizhatő tényt nem közli a vevővel és természetesen nem építi bele az árba.
Csak egy festékréteg vastagságát mérni képes műszer (rétegvastagságmérő) kell hozzá, ha használt autót vesz, mindenképp. De azt ajánlom, hogy a csillogó-villógó márkakereskedőtől is kérje el, vagy kérjen kölcsön valahonnan. Nagyjából 100 ezer forint az ára, használtan a fele.